Gjest Macando Skrevet 1. oktober 2005 #1 Del Skrevet 1. oktober 2005 Ja jeg har lyst til å begynne å brygge vin hjemme.... Har sett de har slike hjemmeviner, som er ferdig etter noen uker... Men hvor får jeg kjøpt en slik stor dunk å ha vinen i? Hva koster de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #2 Del Skrevet 1. oktober 2005 Dunker finnes i hopetall på loppemarkeder. Brygge øl - Sette vin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pauline Skrevet 1. oktober 2005 #3 Del Skrevet 1. oktober 2005 Europris, sparkjøp og sikkert flere andre har dunker. Det finnes også en vinklubb som heter Scala der du kan bestille produkter til inlegging. Ikke noe problem å lage vin. Det blir som å bake, bare å følge oppskrifta nøye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 2. oktober 2005 #4 Del Skrevet 2. oktober 2005 og være veeeeeeldig nøye med renslighet! bruk kokt vann og desinfiser alt du bruker! Hvis det går villgjær i er hele greia ødelagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #5 Del Skrevet 2. oktober 2005 kan man virkelig lage vin hjemme? hvordan gjør man det? hvor mye vin får man da og hva koster alt man trenger? bruker man druer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Soon Mrs S Skrevet 6. oktober 2005 #6 Del Skrevet 6. oktober 2005 Kjøpte all utstyr hos Europris, både flasker og flaskerens, kork og vinsett. You name it. Vin den ble god den! Men som andre her har sagt så er det alfa og omega med renslighet. Kok vannet og vær nøye med flaskerensen. Vi var også nøye med å riste ballongene hver dag, unngikk klumper og selve vinen ble klarere. Let litt på nett, mange vinleggere der ute med gode råd og tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. oktober 2005 #7 Del Skrevet 7. oktober 2005 I tillegg til renslighet er det viktig med tolmodighet! Har brygget flere hundre liter vin gjennom årene, og har ofte erfart at en noen vinsett bruker lengre tid enn hva som står på pakken. Har laget rosevin, jordbærvin, ferskenvin etc. Liker best å lage sterke fruktviner Jeg foretrekker gjæringskar (en stor bøtte på 30 liter) fremfor dunk, lettere å holde på med og ikke minst lettere å holde ren! Vinen bør settes på en plass hvor du slipper å erge deg over ploppene som kommer fra gjærlåsen, og lukta, som noen synes er kvalmende. I tillegg til kar/dunk (gjerne to, hvis ikke blir det vrient å stikke om vinen), flaskerens, korker trenger du gjærlås (som forteller om vinen gjærer med sånne små "plopp"), en korker (som gjør at du får korkene ned i flaska, jeg har en manuell en som man bruker hammer på), en "hævert" (som du bruker når du stikker om vinen) og vinflasker selvfølgelig, som du kan lagre vinen på. Helst liggende, slik at det ikke kommer luft inn og forsurer den. Jeg har og et sånt langt termometer jeg kan senke ned i vinen. Det er greit i begynnelsen så man ikke tilsetter gjær mens den enda er for varm. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå