Gå til innhold

Hva er dine tanker om såkalt Cancel culture eller kanselleringskultur)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 23.56):

Han er dømt for terrorisme, er han ikke? Samtidig som han er "terror ekspert" for NRK, sist jeg sjekket. Den bemerkelsen passer jo forsåvidt, men fy f.

Anonymkode: fcb33...74b

Han er dømt for terrorplanlegging mot Israel i Libanon. På 70 tallet. Han er ikke dømt for noe i Norge. 

Han ER professor i filosofi, med fokus på ekstremisme og radikalisering; han er noe av det nærmeste vi har for å forklare radikalisering av etniske Nordmenn. Og uten tvil den personen som har mest faglig tyngde til å kunne uttale seg om terrorisme generelt. 

Det er ingenting som tilsier at ikke Manshus fortsatt kan reddes. Det kan godt hende han kommer ut av fengsel med en utdannelse og mulighet for jobb og en framtid. Terrorisme er ikke en livslang diagnose i de fleste tilfellene. Hvis verdiene bak terror var en diagnose, ville vi antagelig hatt mindretall av normale. 

Og hvis han kommer ut med en professortittel og forskererfaring innen ekstremisme, er det fult mulig han blir neste terror ekspert. 

(ABB er et helt annet bord. Her er problemet mye mer komplekst)

• Liker 6

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 22.27):

Personlig mener jeg det er helt på trynet og det gjør alt så svart hvitt. Folk kan gjøre dårlig valg og likevel være gode mennesker. Og dårlige mennesker kan gjøre gode valg også.

At noen kommer med en rasistisk uttalelse betyr ikke at de må henges ut og få ødelagt karrieren. Det er greit å si i fra, men det er grenser. Ikke alt er greit bare fordi man kjemper en god sak. 

I Amerika har det gått helt av skaftet. Jeg håper vi slipper dette i Norge.

Anonymkode: 95b18...cbd

Håper vi slipper i Norge? Det er jo både bøker og serier som er forandret grunnet dette. Karakterer brukt av Espen Eckbo og Nikolay Ramm er eksempler på dette. 

Personlig tenker jeg at det er helt idiotisk om en eller annen blir støtt av at Eckbo er mørkhudet sørlending eller at Ramm er asiat. Det er helt ufattelig latterlig at noen kan bli fornærmet av slike ting. De som reagerer på slike ting burde ikke ha en stemme som blir hørt i offentligheten.

På den andre siden har du helt åpenbare ting som er helt unødvendig å si eller gjøre i dagens samfunn; tenker da på N-ordene og nedsettende kommentar basert på hudfarge. 

Anonymkode: 14fdb...533

• Liker 6
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det vet vi ikke 

Anonymkode: d0ae6...e39

mest sannsynlig. usnsett er han en brilliant skuespuller som ikke fortjener å miste roller. exkona har da gjort like mye faenskap. Hun har ikke mista noenting.

en anben person jeg kommer på er jk rowling. hun fikk gjennomgå så det suste når hun snakket om at kjønn er biologisk. Hele transbevegelsen har jo kanselkert henne

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Blod skrev (På 7.10.2021 den 22.29):

Det er menneskelig å feile

Ja, men det er forskjell på «feil» også da. Å kansellere Pinocchio filmen fordi det røykes sigar og han får ris på rompa, er noe annet enn å kansellere R Kelly for eksempel. 

• Liker 4
Puny skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er forskjell på «feil» også da. Å kansellere Pinocchio filmen fordi det røykes sigar og han får ris på rompa, er noe annet enn å kansellere R Kelly for eksempel. 

hva har r kelly gjort?

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 22.27):

Personlig mener jeg det er helt på trynet og det gjør alt så svart hvitt. Folk kan gjøre dårlig valg og likevel være gode mennesker. Og dårlige mennesker kan gjøre gode valg også.

At noen kommer med en rasistisk uttalelse betyr ikke at de må henges ut og få ødelagt karrieren. Det er greit å si i fra, men det er grenser. Ikke alt er greit bare fordi man kjemper en god sak. 

I Amerika har det gått helt av skaftet. Jeg håper vi slipper dette i Norge.

Anonymkode: 95b18...cbd

Man må skille veldig sterkt mellom to ting. Har folk lov til å si mange ting som jeg er uenig i? Ja! Er jeg enig med deres banale resonnementer fordi jeg støtter deres rett til å gjøre dette? Nei! Og de kommer til å få høre hvor dumme de er så ofte jeg makter å skrive noe.

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

oj shit

Ja, og det er jo bare det de dømte han fir. Han har holdt kvinner (unge, under 18) fanget i huset sitt, brukt de som sexslsaver. Han giftet seg med Aliah da hun bare var 14. altså han er en pedofil psykopat kort og gått. At vi ikke «kansellerte» han for lenge siden er mer flaut. 

• Liker 1
Puny skrev (4 minutter siden):

Ja, og det er jo bare det de dømte han fir. Han har holdt kvinner (unge, under 18) fanget i huset sitt, brukt de som sexslsaver. Han giftet seg med Aliah da hun bare var 14. altså han er en pedofil psykopat kort og gått. At vi ikke «kansellerte» han for lenge siden er mer flaut. 

dette ante jeg ingenting om. Sykt. Han skulle vært kabsellert for lenge siden ja. Håper han sitter inne på livstid

• Liker 1
Entern skrev (På 12.10.2021 den 0.53):

Så når Gule pensjonerer seg kan Manshus overta som terrorekspert?

Også litt rart å sidestille fyllekjøring og terrorisme, fyllekjøring er en moralsk forkastelig forbrytelse men terrorisme er kalkulert, fanatisk ondskap.

Man må slutte å plage Gule for det han har gjort som veldig ung, for en evighet siden. Han har jo nesten viet livet sitt til å studere sine egne feil.  Enten har man argumenter mot det han til enhver tid sier, eller så er man irrelevant. Når dommen er sonet er alle fri.

• Liker 1
Michaelhe skrev (8 minutter siden):

Man må skille veldig sterkt mellom to ting. Har folk lov til å si mange ting som jeg er uenig i? Ja! Er jeg enig med deres banale resonnementer fordi jeg støtter deres rett til å gjøre dette? Nei! Og de kommer til å få høre hvor dumme de er så ofte jeg makter å skrive noe.

Jepp, dette.

Altfor mange synes det er greit å nekte folk som sier ting de ikke liker, å snakke.

• Liker 1
Entern skrev (Akkurat nå):

Jepp, dette.

Altfor mange synes det er greit å nekte folk som sier ting de ikke liker, å snakke.

Jeg var en gang på 4chan for å snakke om ulike noveller av Dickens, men jeg ble hevet ut for jeg var for saklig og ikke passet inn.

• Liker 4

Annonse

Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Jeg var en gang på 4chan for å snakke om ulike noveller av Dickens, men jeg ble hevet ut for jeg var for saklig og ikke passet inn.

det er cancel kultur det

• Liker 3
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

dette ante jeg ingenting om. Sykt. Han skulle vært kabsellert for lenge siden ja. Håper han sitter inne på livstid

Muting R Kelly, er en veldig bra dokumentar om det. Den lå på NRK, kanskje den er der enda. 

Ja, tviler på at han slipper ut igjen.

Michaelhe skrev (5 minutter siden):

🤣

• Liker 3
Annonse

Jeg synes det er utrolig morsomt. Man kan ikke bestemme hva andre skal føle og mene, men det er det noen som tror. Nå skal de fjerne brown sugar sangen fra Rolloing Stones.

Det morsomste er når menn gjør en bedre jobb en damer i å være damer. Vinner missekonkuranser, banker damer i bokseringen, vinner i vektløfting og lignende.

Prikken over i-en er når politikere i Amerika ikke tør å si at menn som er transeksuelle ikke har livmor. Nå heter det ikke birth mum, men birthing person. Denne idiotien vil slå veldig feil når pendelen svinger tilbake.

• Liker 4

For meg virker det nesten tilfeldig hvem dette skjer med. Noe negativt går virtuelt så er det nesten som om en maktperson i Hollywood  bestemmer ut fra trynefaktor eller økonomiske motiver.  Som kevin spacey,  han ble kansellert på dagen, tror ikke han ble dømt i noen rettsak. R. Kelly fikk styre på med pedofili og menneskehandel i ørten år før han faktisk ble tiltalt og nå dømt. Han selger musikken sin som aldri før etter dommen. Så har du johnny depp som er elsket av alle og kun denne ene eksen kommer og anklager han. Det er blitt bevist via video og politi vitnemål at Heard er en løgner, hun er dømt for voldt mot partner tidligere, i tillegg til at hennes foreldre har støttet depp. De var i et skadelig i forhold i den forstand at depp trodde han kunne ' redde " henne, dette kommer av at han vokste opp med en voldelig mor. Det er depp som var offeret i det forholdet. Hvorfor disney og Warner var så ivrig på å kansellere ham har sannsynligvis økonomiske motiver.

Anonymkode: 63c92...8ad

• Liker 6
  • 1 år senere...
Gjest PanteneProVVV

Er det noe som tyder på at Atle Antonsen har blitt et offer for kanselleringskulturen? Tenker nå på at omfanget av saken ble så stor. Ser vi en ubalanse mellom det han har gjort og den offentlige responsen?

AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 10.10):

Både og. Den finnes, men er også overdrevet. Eksempel: Å si nei til å møte opp kalles for boikott. Man kan ikke si nei lenger før folk skriker om kanselleringskultur, boikott eller woke. Annet eksempel: Man skal være kontrær og til og med invitere idioter. Å kritisere og spørre hvorfor en idiot får så stor plass er visstnok kansellering. Omvendt av kansellering er jo ikke invitasjon. Ofte har man en overdreven tro på at det er viktig å invitere for å konfrontere, men så uteblir ofte konfrontasjonen fordi journalistene utklasseres av intervjuobjektets retoriske ferdigheter. Sløseriombudsmannen er et annet tilfelle. Her er det vært snakket om cancelling av ham. I stedet har han fått en enda viktigere posisjon til tross for at han er et troll. Så - kanselleringskultur. Kan være farlig, man ser jo noe av det i en del eksempler fra utenfra Norge. Sosiale medier bidrar her. Jeg er overrasket over at sosiale medier som twitter ikke er bedre regulert. Jeg tror det er ønsketenkning å håpe at de mest aggressive twitrerne kommer til å skjerpe seg. Så stor tro har jeg ikke på mennesker - jeg tror det vil være mye viktigere å ta tak i selve mediet. Kanselleringskultur er en uting og skummelt og polariserende. Men de som tror det motsatte av kansellering er å gi alle idioter eller farlige stemmer et talerør er heller ikke helt gode.

Anonymkode: 7c2c8...b88

Så Twitter skal reguleres og idioter skal ikke ha et talerør?! Du, min venn, er den farlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...