Gå til innhold

Hva er dine tanker om såkalt Cancel culture eller kanselleringskultur)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanselleringskulteren er selvfølgelig forkastelig. Og ikke tro dette er noe som bare gjelder USA og blåhårede feminister. Dette gjennomsyrer alt i mer eller mindre grad i hele den vestlige verden. Og det manifesterer seg også her inne blant svært mange. Vi ser jo også at narrativet blir forskjøvet mot venstre/progressive tankegods for hvert år.

Vi kan bare håpe at de forsvinner til slutt, men har en følelse av at bare en stor kollaps, ala romerrikets fall kan få slutt på dette problemet.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men hvem er det som skal bestemme hva som er uakseptabelt og hva slags konsekvenser det skal få?

Hvis det alltid er de som mener seg krenket som skal bestemme dette, så er vi over i en stadig mer uoversiktlig hevnkultur og i verste fall selvtekt - og dét er ikke en gunstig utvikling.

Da har jeg mer tro på meningsutvekslinger der flere kan komme til orde. Selv om dette kan være krevende å få til må vi ikke gi opp å kommunisere.

Anonymkode: c9515...6f4

Folket. Hvis en kjent person har utøvet voldtekt, vil jeg vite det. Enn om det er en person jeg har sett opp til, støttet økonomisk eller organisatorisk? 

Trussel om selvmord er forresten et typisk manipulative trekk som sjuke folk benytter seg av. 

• Liker 4
Skrevet
Vinterjenta skrev (På 8.10.2021 den 10.15):

Om du gjør noe uakseptabelt, blir det konsekvenser. Cancel culture kunne derfor likegodt blitt kalt konsekvenskultur. 

Uakseptabelt? Som hva da? Hva er listen og hvem har har laget den? Hvilke ytringer er det som kvalifiserer til å være så uakseptable at folk skal miste jobben, hjem og familie, sitt gode navn og rykte, få bot, fengselstraff, bli utestengt fra å ytre seg i offentligheten?

Anonymkode: 30dcf...b18

• Liker 1
Skrevet

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/JJlp87/dette-er-jk-rowling-kontroversen

J.K. Rowling har jo virkelig fått gjennomgå, vet ikke om hun er "tilgitt" enda. Ikke at jeg kan se at hun gjorde noe galt engang. Men å se Harry Potter-skuespillerne gå ut i media og ta avstand fra "hennes meninger" synes jeg er sykt. De er så redd for sine egne karrierer at de offentlig går ut mot Rowling. 

Dette amerikanske fenomenet håper jeg vi slipper litt unna her hjemme. 

Anonymkode: 8c892...d86

• Liker 15
Skrevet
15 minutter siden, Vinterjenta said:

Folket. Hvis en kjent person har utøvet voldtekt, vil jeg vite det. Enn om det er en person jeg har sett opp til, støttet økonomisk eller organisatorisk? 

Trussel om selvmord er forresten et typisk manipulative trekk som sjuke folk benytter seg av. 

Jeg forstår hva du mener og er enig i at f.eks. ulovlige handlinger ikke skal forties når det er snakk om fremstående personer, men så er det også sånn at "Folket" ikke er én samstemmig flokk: Det vil alltid være mange forskjellige meninger og oppfatninger, og da mener jeg det i lengden er bedre å få luftet disse heller enn å stenge helt av. Å høre andres syn er ikke det samme som å automatisk si seg enig, man kan fortsatt ha sitt syn og stå ved det.

Det er jo sånn det skal være i f.eks. en rettssak - alle sider skal belyses - og ytringsfrihet skal gjelde alle slags meninger, unntak er ting som klare trusler om drap, noe som rammes av straffelovgivning.

(Jeg skjønner ikke helt hvorfor du nevner trusler om selvmord i denne sammenhengen?)

Anonymkode: c9515...6f4

• Liker 2
Skrevet
On 10/9/2021 at 3:16 PM, AnonymBruker said:

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/JJlp87/dette-er-jk-rowling-kontroversen

J.K. Rowling har jo virkelig fått gjennomgå, vet ikke om hun er "tilgitt" enda. Ikke at jeg kan se at hun gjorde noe galt engang. Men å se Harry Potter-skuespillerne gå ut i media og ta avstand fra "hennes meninger" synes jeg er sykt. De er så redd for sine egne karrierer at de offentlig går ut mot Rowling. 

Hun er jo som forfatter opptatt av språk og synes kanskje (som meg) at det er synd at ord nå også ser ut til å bli kansellert eller endre mening. Fra VG:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rowling retweetet en artikkel som tok i bruk begrepet «folk som menstruerer» i stedet for ordet «kvinner». 55-åringen la til: «Folk som menstruerer? Jeg er sikker på at det pleide å være et ord for disse folkene. Kan noen hjelpe meg?»

Anonymkode: 110e2...32f

• Liker 4
Skrevet

https://www.vg.no/rampelys/film/i/9KqR3E/johnny-depp-tordnet-mot-cancel-culture

Johnny Depp har jo vært i hardt vær lenge etter det med eksen.

Legg merke til kritikken festivalen i artikkelen fikk for å gi Depp en pris. Altså han får pris for sine prestasjoner innen bransjen, noe som er helt greit! 

Hele cancel kulturen har spunnet ut av kontroll.

https://www.tv2.no/a/11932098/

Marilyn Manson har fått sparken fra både plateselskapet og filmer nylig, selv om anklagene mot han ikke har vært i retten ennå en gang - verken bevist eller dømt ennå. Alikevel ryker karrieren i dass på rekordtid. 

Jeg synes cancel kulturen er forkastelig. 

Anonymkode: b8110...bc0

• Liker 6
Skrevet

Bill Maher får (nok en gang) sagt det.

Anonymkode: 5ea3e...cac

• Liker 1
Skrevet

Er ikke så interessert i det som skjer i USA. De er så ekstreme på så mange måter, ikke bare cancel.

Anonymkode: 7c2c8...b88

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 15.16):

Vi gjør nok ikke det.

Vi er ikke like ille som USA eller Sverige, men vi er på vei dit.

• Liker 5
Skrevet

Ikke særlig tolerant….

Det jeg merker meg generelt er at det er mindre diskusjoner nå, på jobb, på uni, i skolen, i kvinneforeningen, på ferie med venner, på ferie med familie, ikke engang i fuktige lag. 

Det ee gørr kjedelig. 

Anonymkode: 2e4a8...ba3

• Liker 5
Skrevet

Legg merke til hvem som cansles og hvem som står bak.

Noen kan miste sine posisjoner i offentligheten over en vits (Tore Sagen som brukte n-ordet når skulle parodiere rasister f.eks). Andre kan planlegge terrorangrep eller ta til ordet for at enkelte burde bli drept og fortsatt være inne i varmen i år etter år. Hvis noe aksepteres når det sies av en men ikke en annen så handler det som regel ikke om hva de sa, men hvem de er. 

Det handler ikke om hva de har sagt. Det er en hersketeknikk for å bli kvitt konkurrenter eller folk med andre verdier. 

Anonymkode: db25d...833

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legg merke til hvem som cansles og hvem som står bak.

Noen kan miste sine posisjoner i offentligheten over en vits (Tore Sagen som brukte n-ordet når skulle parodiere rasister f.eks). Andre kan planlegge terrorangrep eller ta til ordet for at enkelte burde bli drept og fortsatt være inne i varmen i år etter år. Hvis noe aksepteres når det sies av en men ikke en annen så handler det som regel ikke om hva de sa, men hvem de er. 

Det handler ikke om hva de har sagt. Det er en hersketeknikk for å bli kvitt konkurrenter eller folk med andre verdier. 

Anonymkode: db25d...833

Det er et gammelt venstreekstrem/-radikalt (alt ettersom hva du regner AKP-ml som) syn at det er ikke hva som sies som er viktig, men hvem som sier det.

Derfor mister Tore Sagen ansikt, men ikke Lars Gule (som seriøst burde fått livstid med sikring).

• Liker 4
Skrevet

Tenker at det stort sett er et ikke-fenomen.

Enkelte sarte personer er for lettkrenka, og de som er bekymra over kanselleringskultur begynner alt for fort å sutre over de få som sutrer alt for fort.

En sjelden gang er det reellt, og da blir det fort en motbevegelse som knuser de som er overdrevent sarte. Et eksempel på dette er sløseriombudsmannen, hvor de veldig sarte ropte opp, men ble smekket ned og fortalt at de måtte ta seg sammen av storsamfunnet.

Annonse
Skrevet

Vel, om man liker demokrati (mange av dere påstår jo dere like det styresettet) så kan man per definisjon ikke ha noe som utestenger en betydelig prosentandel av befolkingen. Men det bryr dere jo ikke, fordi de riktige meningene er de som beholdes  :ninuskapus: Da har man bare et ekkokammer.

Anonymkode: fcb33...74b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, om man liker demokrati (mange av dere påstår jo dere like det styresettet) så kan man per definisjon ikke ha noe som utestenger en betydelig prosentandel av befolkingen. Men det bryr dere jo ikke, fordi de riktige meningene er de som beholdes  :ninuskapus: Da har man bare et ekkokammer.

Dette.

Husk, det er bare pene menneskers pene meninger som teller.

• Liker 2
Skrevet
Entern skrev (31 minutter siden):

Det er et gammelt venstreekstrem/-radikalt (alt ettersom hva du regner AKP-ml som) syn at det er ikke hva som sies som er viktig, men hvem som sier det.

Derfor mister Tore Sagen ansikt, men ikke Lars Gule (som seriøst burde fått livstid med sikring).

Har du gått fra vettet? Lars Gule burde få livstidsfengsel? Her har det vel blitt litt for mye mannsfora/4chan på deg?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er ikke så interessert i det som skjer i USA. De er så ekstreme på så mange måter, ikke bare cancel.

Anonymkode: 7c2c8...b88

Hvor gammel er du? Skjer noe i USA som ikke med tiden skjer her i Europa? Kulturglobalisme i aksjon.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du gått fra vettet? Lars Gule burde få livstidsfengsel? Her har det vel blitt litt for mye mannsfora/4chan på deg?

Han er dømt for terrorisme, er han ikke? Samtidig som han er "terror ekspert" for NRK, sist jeg sjekket. Den bemerkelsen passer jo forsåvidt, men fy f.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...