AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Personlig mener jeg det er helt på trynet og det gjør alt så svart hvitt. Folk kan gjøre dårlig valg og likevel være gode mennesker. Og dårlige mennesker kan gjøre gode valg også. At noen kommer med en rasistisk uttalelse betyr ikke at de må henges ut og få ødelagt karrieren. Det er greit å si i fra, men det er grenser. Ikke alt er greit bare fordi man kjemper en god sak. I Amerika har det gått helt av skaftet. Jeg håper vi slipper dette i Norge. Anonymkode: 95b18...cbd 17
parmanoia Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 Mener det er gift for samfunnet. Og jeg er ganske politisk korrekt altså. 14
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Det er typisk narsissistiske mennesker å bedømme andre for valg de tar eller tanker de tar, feks ei venninne kan være verdens beste helt til hun gjør noe som er feil i deres øyne, da er det ut med henne. De ser bare valg fremfor å se hele mennesket og bildet. Men USA er jo en nasjon hvor hver 7 person er reinspikka psykopat og samfunnet basert på et hva du kan og hva du gjør menneske fremfor for hvem du er. Da får en slike tilstander Anonymkode: 27407...db3 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 Grusomt. Ting blir tatt ut av kontekst og enda verre, redigert kun for å ødelegge folks liv. Er heller ingen rom for menneskelige feil og utseende til vedkommende blir gjerne hardt angrepet. Anonymkode: 4e2d6...53a 12
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Både og. Den finnes, men er også overdrevet. Eksempel: Å si nei til å møte opp kalles for boikott. Man kan ikke si nei lenger før folk skriker om kanselleringskultur, boikott eller woke. Annet eksempel: Man skal være kontrær og til og med invitere idioter. Å kritisere og spørre hvorfor en idiot får så stor plass er visstnok kansellering. Omvendt av kansellering er jo ikke invitasjon. Ofte har man en overdreven tro på at det er viktig å invitere for å konfrontere, men så uteblir ofte konfrontasjonen fordi journalistene utklasseres av intervjuobjektets retoriske ferdigheter. Sløseriombudsmannen er et annet tilfelle. Her er det vært snakket om cancelling av ham. I stedet har han fått en enda viktigere posisjon til tross for at han er et troll. Så - kanselleringskultur. Kan være farlig, man ser jo noe av det i en del eksempler fra utenfra Norge. Sosiale medier bidrar her. Jeg er overrasket over at sosiale medier som twitter ikke er bedre regulert. Jeg tror det er ønsketenkning å håpe at de mest aggressive twitrerne kommer til å skjerpe seg. Så stor tro har jeg ikke på mennesker - jeg tror det vil være mye viktigere å ta tak i selve mediet. Kanselleringskultur er en uting og skummelt og polariserende. Men de som tror det motsatte av kansellering er å gi alle idioter eller farlige stemmer et talerør er heller ikke helt gode. Anonymkode: 7c2c8...b88 5
Vinterjenta Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Om du gjør noe uakseptabelt, blir det konsekvenser. Cancel culture kunne derfor likegodt blitt kalt konsekvenskultur. 7
Entern Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 100% imot cancel culture. Det ligger totalitær ideologi bak hele greia. 16
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Cancel culture virker som en komi-sketsj fra Saturday Night Live, som noen plutselig begynte å ta alvorlig. Anonymkode: 6fc42...6da 11
PURE/HONEY Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg syns det er ganske tåpelig. Det å gjøre noe dumt, for å så få kritikk og dermed må si unnskyld for det, er noe av det mest menneskelige som finnes. Hvis du skal kansellere hver eneste person som gjør én ting du ikke liker, så kommer du til å mislike alle sammen rundt deg. Kanskje utenom to personer. Og de to personene liker du bare fordi de trer på eggeskall rundt deg, og gjør alt for at du ikke skal bli et psycho snøflak. Men på den mer seriøse siden; jeg tror folk som liker å kansellere forskjellige influencere, kjendiser osv. har problemer med å regulere sine egne følelser og at de mangler evnen til å se ting fra andres perspektiv. Jeg kan for eksempel mislike noe dumt en annen person gjør og til og med ta det personlig, men samtidig så klarer jeg fortsatt å se det fra hans/hennes perspektiv. På ungdomsskolen for eksempel, så sa en gutt i klassen "Herregud, forstår ikke folk som kutter seg, det er jo så teit og skikkelig ekkelt. Hva skal det hjelpe med liksom?". Jeg syntes det han sa var dumt og uempatisk (og nei, jeg var/er ikke en som kutta, hvis noen lurer), men forsto samtidig hvor han kom fra. Derfor forble jeg ikke irritert/sur på ham. Det å kunne se andres perspektiv fungerer som en slags emosjonell clutch. Om jeg ikke ser perspektivet deres og tar hva enn det skulle være veldig personlig osv., så kommer jeg jo fortsatt over det? Liksom. Man må jo være dypt emosjonelt skadet om man ALDRI kommer over ting. Nå snakker jeg åpenbart ikke om dypt alvorlige ting slik som mord, voldtekt mobbing osv. Jeg tenker vanlige slights og blunders som kan oppstå i sosiale situasjoner. 7 1
Entern Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 simsmachop skrev (41 minutter siden): Jeg syns det er ganske tåpelig. Det å gjøre noe dumt, for å så få kritikk og dermed må si unnskyld for det, er noe av det mest menneskelige som finnes. Hvis du skal kansellere hver eneste person som gjør én ting du ikke liker, så kommer du til å mislike alle sammen rundt deg. Kanskje utenom to personer. Og de to personene liker du bare fordi de trer på eggeskall rundt deg, og gjør alt for at du ikke skal bli et psycho snøflak. Men på den mer seriøse siden; jeg tror folk som liker å kansellere forskjellige influencere, kjendiser osv. har problemer med å regulere sine egne følelser og at de mangler evnen til å se ting fra andres perspektiv. Jeg kan for eksempel mislike noe dumt en annen person gjør og til og med ta det personlig, men samtidig så klarer jeg fortsatt å se det fra hans/hennes perspektiv. På ungdomsskolen for eksempel, så sa en gutt i klassen "Herregud, forstår ikke folk som kutter seg, det er jo så teit og skikkelig ekkelt. Hva skal det hjelpe med liksom?". Jeg syntes det han sa var dumt og uempatisk (og nei, jeg var/er ikke en som kutta, hvis noen lurer), men forsto samtidig hvor han kom fra. Derfor forble jeg ikke irritert/sur på ham. Det å kunne se andres perspektiv fungerer som en slags emosjonell clutch. Om jeg ikke ser perspektivet deres og tar hva enn det skulle være veldig personlig osv., så kommer jeg jo fortsatt over det? Liksom. Man må jo være dypt emosjonelt skadet om man ALDRI kommer over ting. Nå snakker jeg åpenbart ikke om dypt alvorlige ting slik som mord, voldtekt mobbing osv. Jeg tenker vanlige slights og blunders som kan oppstå i sosiale situasjoner. Godt sagt 😀
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 Utfrysningskultur Anonymkode: 44944...a8f 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 11 hours ago, Vinterjenta said: Om du gjør noe uakseptabelt, blir det konsekvenser. Cancel culture kunne derfor likegodt blitt kalt konsekvenskultur. Men hvem er det som skal bestemme hva som er uakseptabelt og hva slags konsekvenser det skal få? Hvis det alltid er de som mener seg krenket som skal bestemme dette, så er vi over i en stadig mer uoversiktlig hevnkultur og i verste fall selvtekt - og dét er ikke en gunstig utvikling. Da har jeg mer tro på meningsutvekslinger der flere kan komme til orde. Selv om dette kan være krevende å få til må vi ikke gi opp å kommunisere. Anonymkode: c9515...6f4 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvem er det som skal bestemme hva som er uakseptabelt og hva slags konsekvenser det skal få? Hvis det alltid er de som mener seg krenket som skal bestemme dette, så er vi over i en stadig mer uoversiktlig hevnkultur og i verste fall selvtekt - og dét er ikke en gunstig utvikling. Da har jeg mer tro på meningsutvekslinger der flere kan komme til orde. Selv om dette kan være krevende å få til må vi ikke gi opp å kommunisere. Anonymkode: c9515...6f4 Empathy goes both ways, som Dave Chapelle sier. De som kansellerer utviser sjelden empati, men krever det selv. Anonymkode: 44944...a8f 12
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 På 70-tallet hadde man Marxist-Leninismen, der helt vanlige yngre folk plutselig proklamerte at man var troende kommunister og tilhenger av våpnet revolusjon. Woke-bevegelsen er vår tids Marxist-Leninisme, der unge mennesker har gått seg vill i sitt eget hode. Anonymkode: 6fc42...6da 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg er 100% enig i cancel culture når det blir bevist at en person systematisk over tid har vært et skikkelig rauhål. Type Harvey Weinstein og Bill Cosby. Føler ikke for å se koseserie med Bill Cosby lengre når jeg vet hva han jevnlig gjorde på fritida. Men det å kaste cancel culture på folk som kom med et par-tre idiotiske uttalelser, gjerne flere år tilbake, er unødvendig. Man bør gi slike folk en sjans til å rette opp imaget sitt. Med mindre de er dømt for drap eller noe da. Anonymkode: 4c995...514 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #17 Skrevet 8. oktober 2021 Har noen her eksempler på mennesker som faktisk har blitt "kansellert"? Anonymkode: 9a14f...b7e 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #18 Skrevet 8. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har noen her eksempler på mennesker som faktisk har blitt "kansellert"? Anonymkode: 9a14f...b7e Trump ble jo utestengt fra Twitter (og Facebook?). Men han oppfordret til vold. Statskupp mener mange. Eller til noe man burde skjønne kunne ende i vold - som det gjorde, ca fem døde. Oppfordring til vold kommer ikke under ytringsfriheten i Norge heller. Anonymkode: 110e2...32f 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #19 Skrevet 8. oktober 2021 No-platforming og Cancel Culture er faktisk et reelt problem, det er enkelte temaer og problemer som IKKE skal snakkes om eller nevnes i enkelte medier. Selv seriøs statistikk og fakta skal ikke publiseres hvis dataene ikke stemmer med den politiske ideologien hos de som er på den "rette" siden. Når problemer, motforestillinger og andre politiske synspunkter enn det som er "innenfor" aldri skal snakkes om eller diskuteres men heler ties i hjel så kan det faktisk føre til misnøye og ekstremisme. Anonymkode: 88797...6fc 4
PetterKanin Skrevet 9. oktober 2021 #20 Skrevet 9. oktober 2021 Ingen fan. PK må ikke få makt bare fordi det er PK. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå