Gå til innhold

Løping på tredemølle - oppvarming

Blod

Anbefalte innlegg

Hvor fort, hva slags helling, hvilken distanse og/eller tid er grei å ha som nybegynner og senere når man har kommet inn i det? Som oppvarming før man trener styrke.

Det er jo forskjellig fra person til person helt sikkert, men hvis man bare skal ha et utgangspunkt?

Evt hvordan øker dere, når og hvor mye øker dere tiden, farten og lengden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blod skrev (27 minutter siden):

Hvor fort, hva slags helling, hvilken distanse og/eller tid er grei å ha som nybegynner og senere når man har kommet inn i det? Som oppvarming før man trener styrke.

Det er jo forskjellig fra person til person helt sikkert, men hvis man bare skal ha et utgangspunkt?

Evt hvordan øker dere, når og hvor mye øker dere tiden, farten og lengden? :)

Når du spesifiserer at dette er for oppvarming før styrke, så er den generelle oppvarmingen på tredemølle mye mindre viktig enn den spesifikke oppvarmingen per øvelse. Faktisk så lite viktig at den kan droppes helt. Du bør ikke kjøre deg for hardt rett før styrketreningen, og tid, helning og distanse er veldig individuelt og helt avhengig av din treningstilstand 🙂

Kanskje kan 5 minutter gåing i hurtig tempo være en grei generell oppvarming før du tar fatt på treningsøkten 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (5 minutter siden):

Når du spesifiserer at dette er for oppvarming før styrke, så er den generelle oppvarmingen på tredemølle mye mindre viktig enn den spesifikke oppvarmingen per øvelse. Faktisk så lite viktig at den kan droppes helt. Du bør ikke kjøre deg for hardt rett før styrketreningen, og tid, helning og distanse er veldig individuelt og helt avhengig av din treningstilstand 🙂

Kanskje kan 5 minutter gåing i hurtig tempo være en grei generell oppvarming før du tar fatt på treningsøkten 👍

Spesifikk oppvarming per øvelse? Kan du forklare? 😅

Okei, men da trenger jeg sikkert ikke tenke så mye på det. Jeg liker å løpe, synes det er en fin avkobling fra verden og en fin start på treningsøkta, men da kan jeg vel gjøre det mer for at jeg faktisk liker det enn noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ti min med 2,5-3 i incline. Så gjør jeg dynamisk oppvarming med hovedvekt på beina etterpå. Varmer opp overkropp med enkelte aktiveringsøvelser for skulder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod skrev (11 timer siden):

Spesifikk oppvarming per øvelse? Kan du forklare? 😅

Okei, men da trenger jeg sikkert ikke tenke så mye på det. Jeg liker å løpe, synes det er en fin avkobling fra verden og en fin start på treningsøkta, men da kan jeg vel gjøre det mer for at jeg faktisk liker det enn noe annet :)

Å gjøre det man liker er supert! Bare husk at løping rett før styrketrening på bein kan få konsekvenser som gjør at du ikke får like høy aktiveringsgrad i muskulaturen og dermed ikke får like god effekt av treningen.

Å løpe etterpå er nok lurere hvis du vil ha god effekt av begge treningsformene 🙂

Spesifikk oppvarming betyr at du varmer opp i den øvelsen du skal gjennomføre før du trener på arbeidsvektene dine.

Hvis jeg for eksempel skal trene 4 sett med 5-8 repetisjoner på 280 kg i beinpress, så hopper jeg ikke rett på de vektene. Jeg tar noen sett først med økende belastning, kanskje 2 - 3 sett, slik at kroppen blir vant til og klar for den belastningen jeg skal trene på 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredemølle er bortkastet tid som oppvarming før styrke.

Bruk heller dynamisk oppvarming, så kan du evt etterpå ta en mageøvelse som en del av oppvarmingen. Du bør også ha 2-3 sett oppvarmingsett med vekter. For eks 5-3-2 reps.

Anonymkode: 5041a...864

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (12 timer siden):

Som oppvarming før styrke pleier jeg å gå raskt i 5 min. Føler at det er nok.

Er det alt du gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det alt du gjør?

Anonymkode: 5041a...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det alt du gjør?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det alt du gjør?

Det er det jeg gjør av oppvarming før annen trening. Noe mer er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmer aldri opp på mølle før styrketrening.

varmer alltid opp med selve øvelsen jeg skal trene. Om jeg feks skal trene markløft, så varmer jeg opp med 2-3 serier med lav belastning før jeg går på arbeidssettene. Samme med brystpress feks. Kjører er par serier med lav motstand først. Osv osv.

Har en god mølle og en god romaskin hjemme, så jeg kan lett tilpasse når jeg gjør dette i forhold til styrketreningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...