AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Vi venter en liten jente i begynnelsen av november (er i uke 36+1). Har blitt fulgt opp jamnt og trutt siden OUL i uke 18, der det ble påvist kort lårbein. Nå har vi fått beskjed om at hun ligger 17% under normalen i vekst, og på UL annenhver uke har legen tatt mål av bena i armene og leggene i tillegg til hode-, lårbein- og magemål. Målingene viser at alle mål utenom hodet ligger med -4 til -8%. Hodet har normal størrelse. Jeg prøver å finne andre der ekstremitetene (armer og bein) er korte i forhold til kroppen, men klarer bare finne de som har fått beskjed om at baby er så og så mye for liten eller stor. Nå bekymrer jeg meg veldig for at lillejenta vår skal være kortvokst. Vi vil elske henne uansett, men tanken på at hun skal møte verden annerledes fyller oss jo likevel med stor bekymring. Håper noen i samme situasjon kan hjelpe og svare, jeg klarer ikke roe meg og tenke positivt den siste tiden frem mot fødselen. Anonymkode: 9e276...d22
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 Min ene tvilling lå på 2,5-persentilen på vekst fra uke 18, og vi ble fulgt med UL hyppig (også fordi det var tvillingsvangerskap). Her var alt lite - hode, mage og lårben, men hun stortrivdes inni magen, vokste etter sin egen kurve og er ei frisk og nydelig jente på 9 måneder nå! Fortsatt bitteliten både i vekt og lengde (7 kg og 69 cm), veide 2 kg og var 48 cm lang ved fødsel. Det er bare sånn hun er laget rett og slett😊 Hos deg er jo magemålet også lite, da er det jo en viss symmetri selv om hodet er mer innenfor normalen. Ville ikke bekymret meg så lenge gyn ikke er bekymret, dette har de stålkontroll på😊 Anonymkode: 9de6c...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min ene tvilling lå på 2,5-persentilen på vekst fra uke 18, og vi ble fulgt med UL hyppig (også fordi det var tvillingsvangerskap). Her var alt lite - hode, mage og lårben, men hun stortrivdes inni magen, vokste etter sin egen kurve og er ei frisk og nydelig jente på 9 måneder nå! Fortsatt bitteliten både i vekt og lengde (7 kg og 69 cm), veide 2 kg og var 48 cm lang ved fødsel. Det er bare sånn hun er laget rett og slett😊 Hos deg er jo magemålet også lite, da er det jo en viss symmetri selv om hodet er mer innenfor normalen. Ville ikke bekymret meg så lenge gyn ikke er bekymret, dette har de stålkontroll på😊 Anonymkode: 9de6c...b1b Tusen takk for svar!❤️ Det setter jeg så stor pris på! Gynekologen sa ved siste UL at jeg skal føde ved sykehuset der han jobber, der de også har barneavdeling og barnelege på vakt døgnet rundt - i motsetning til vårt lokale sykehus. Han er nok litt bekymret for vesla i magen, selv om han understreker at alt later til å være bra i magen, og at hun tross alt vokser, selv om det er mindre enn de liker. Jeg krysser fingrene for at alt går fint, og at jeg også får en frisk og nydelig jente, slik som din❤️ Anonymkode: 9e276...d22 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Det er alltid tungt å gå med en uro etter funn på OUL. Jeg har opplevd det selv, ikke med vekst, men med en skjev fot som kunne vært et tegn på noe mer, og vil bare sende deg en klem. I mitt tilfelle gikk det utrolig mye bedre enn worst case scenarioene jeg forestilte meg og tildels ble forespeilet som muligheter av legene, så jeg vil råde deg til å prøve å skyve bekymringene foran deg. Og å snakke med noen, om de har et sånt tilbud på ditt sykehus. Det hjalp veldig for meg. Sier ikke legene noe om situasjonen og hvordan de tolker funnene? Anonymkode: 021b1...030 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er alltid tungt å gå med en uro etter funn på OUL. Jeg har opplevd det selv, ikke med vekst, men med en skjev fot som kunne vært et tegn på noe mer, og vil bare sende deg en klem. I mitt tilfelle gikk det utrolig mye bedre enn worst case scenarioene jeg forestilte meg og tildels ble forespeilet som muligheter av legene, så jeg vil råde deg til å prøve å skyve bekymringene foran deg. Og å snakke med noen, om de har et sånt tilbud på ditt sykehus. Det hjalp veldig for meg. Sier ikke legene noe om situasjonen og hvordan de tolker funnene? Anonymkode: 021b1...030 Tusen takk for klemmen, den kommer godt med i dag❤️ Gynekologen sier generelt veldig lite, han trakk bare litt på skuldrene både når jeg spurte om hun kan være kortvokst, eller om det var sjanse for at hun kom ut helt fin. Jordmor mistenker at gynekolog vet mer enn han vil si, men fastlegen min er ikke nødvendigvis enig i det. Blir veldig forvirret av alt sammen. Jenta i magen ligger på 2236 gr nå, men den litt lave vekta bekymrer meg ikke like mye som at ekstremitetene ikke vokser som de skal. Dette har vært et krevende svangerskap, med oppfølging annenhver uke, og alltid med en liten uro knyttet til disse. Nipt- test var helt fin, utover det har vi ikke testet noe mer. Anonymkode: 9e276...d22
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Har ingenting å si som kan hjelpe, men ville bare sende en klem og si at jeg håper at det går bra ❤️ Anonymkode: 1b64e...99b
Lorieen Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Håper alt går bra med babyen, ts. ❤️ Skjønner godt at du er urolig.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tusen takk for svar!❤️ Det setter jeg så stor pris på! Gynekologen sa ved siste UL at jeg skal føde ved sykehuset der han jobber, der de også har barneavdeling og barnelege på vakt døgnet rundt - i motsetning til vårt lokale sykehus. Han er nok litt bekymret for vesla i magen, selv om han understreker at alt later til å være bra i magen, og at hun tross alt vokser, selv om det er mindre enn de liker. Jeg krysser fingrene for at alt går fint, og at jeg også får en frisk og nydelig jente, slik som din❤️ Anonymkode: 9e276...d22 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for klemmen, den kommer godt med i dag❤️ Gynekologen sier generelt veldig lite, han trakk bare litt på skuldrene både når jeg spurte om hun kan være kortvokst, eller om det var sjanse for at hun kom ut helt fin. Jordmor mistenker at gynekolog vet mer enn han vil si, men fastlegen min er ikke nødvendigvis enig i det. Blir veldig forvirret av alt sammen. Anonymkode: 9e276...d22 Stakkars lille ufødte jente som ligger vokser i magen din. Her sitter du omtaler henne som «frisk, nydelig og helt fin jente» - dersom hun ikke er kortvokst. Hva er hun da, om det skulle vise seg at hun er kortvokst? Syk, deformert og stygg? Anonymkode: ad212...cf1 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for klemmen, den kommer godt med i dag❤️ Gynekologen sier generelt veldig lite, han trakk bare litt på skuldrene både når jeg spurte om hun kan være kortvokst, eller om det var sjanse for at hun kom ut helt fin. Jordmor mistenker at gynekolog vet mer enn han vil si, men fastlegen min er ikke nødvendigvis enig i det. Blir veldig forvirret av alt sammen. Jenta i magen ligger på 2236 gr nå, men den litt lave vekta bekymrer meg ikke like mye som at ekstremitetene ikke vokser som de skal. Dette har vært et krevende svangerskap, med oppfølging annenhver uke, og alltid med en liten uro knyttet til disse. Nipt- test var helt fin, utover det har vi ikke testet noe mer. Anonymkode: 9e276...d22 Mulig han mistenker et eller annet syndrom, men ikke vil si noe siden du er så engstelig og alt er usikkert. Prøv å kos deg med resten av graviditeten, de fleste barn kommer jo ut friske. Anonymkode: 6f5e8...d93
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Mulig han mistenker et eller annet syndrom, men ikke vil si noe siden du er så engstelig og alt er usikkert. Prøv å kos deg med resten av graviditeten, de fleste barn kommer jo ut friske. Anonymkode: 6f5e8...d93 Det er en pasientrettighet å få informasjon om slik. Anonymkode: 31741...65e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Stakkars lille ufødte jente som ligger vokser i magen din. Her sitter du omtaler henne som «frisk, nydelig og helt fin jente» - dersom hun ikke er kortvokst. Hva er hun da, om det skulle vise seg at hun er kortvokst? Syk, deformert og stygg? Anonymkode: ad212...cf1 Der kom den. Vet du hvem jeg er? Vet du vår historie? Var du med oss til Trondheim da de fant kort lårbein i uke 18, og der jeg ble rådet til å ta fostervannsprøve så raskt som mulig slik at vi kunne få innvilget senabort dersom babyen min hadde avvik? Testen vi takket nei til fordi vi elsket den vesle jenta vår, og vil ha henne - uavhengig av om den skulle vise det ene eller det andre? I desperasjon etter å finne andre som har vært i samme situasjon setter man seg ned og skriver et innlegg som jeg gjorde i går. Om du eller noen andre får inntrykk av at jeg sitter her og tenker som du mener, om jenta jeg har båret på i snart ni måneder, som jeg har vernet om og sunget til, skulle det vise seg at hun er kortvokst - ja, da vil jeg bare beklage ordvalget på det sterkeste. Vær du sikker - dette har INGENTING med om hvor vidt vi som foreldre vil ta i mot henne, elske henne og synes hun er det fineste på jord, uavhengig av om hun skulle være kortvokst eller ikke. Det som derimot knuser meg på innsiden, er tanken på at hun skal komme ut og møte en verden som stolt sier at de heier fram ulikheter og diversitet, men som beklageligvis i mange tilfeller allikevel ikke aksepterer deg, skulle du være annerledes. Jeg er redd hun skal møte mennesker som dømmer henne før de kjenner henne - litt slik du gjorde med meg i dette tilfellet. Anonymkode: 9e276...d22 20
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mulig han mistenker et eller annet syndrom, men ikke vil si noe siden du er så engstelig og alt er usikkert. Prøv å kos deg med resten av graviditeten, de fleste barn kommer jo ut friske. Anonymkode: 6f5e8...d93 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er en pasientrettighet å få informasjon om slik. Anonymkode: 31741...65e Ja, det hadde sagt i fra om det, korte lårbein og overarmer kan være tegn på downs syndrom, men de andre prøvene dine er fine og de hadde sagt i fra om det mistenkte det. Anonymkode: 718db...c26
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tusen takk for svar!❤️ Det setter jeg så stor pris på! Gynekologen sa ved siste UL at jeg skal føde ved sykehuset der han jobber, der de også har barneavdeling og barnelege på vakt døgnet rundt - i motsetning til vårt lokale sykehus. Han er nok litt bekymret for vesla i magen, selv om han understreker at alt later til å være bra i magen, og at hun tross alt vokser, selv om det er mindre enn de liker. Jeg krysser fingrene for at alt går fint, og at jeg også får en frisk og nydelig jente, slik som din❤️ Anonymkode: 9e276...d22 Vi fødte også med barnelege tilstede fordi de var så små, det gikk helt fint - en liten tur på nyfødtintensiven for litt pustehjelp og varmeseng, så kom de ned til oss dagen etter😊 De måler jo ikke bare størrelse, men også blodgjennomstrømningen i flere kar for å vurdere morkakefunksjon, samt mengde fostervann. Hvis alt annet er fint, er hun nok bare litt liten, og jordmoren din tar helt feil hvis hun mener gyn «vet noe» som han ikke sier til deg - det er ulovlig jf. pasient- og brukerrettighetsloven. Ingen leger sitter på bekymringsfull informasjon uten å informere pasientene, det er i tillegg svært uetisk! Jeg ville spurt om klare svar neste gang du er der - «er dere bekymret?» eller lignende. Jeg regner med han hadde henvist deg til fostermedisiner hvis han var reelt bekymret. Anonymkode: 9de6c...b1b 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi fødte også med barnelege tilstede fordi de var så små, det gikk helt fint - en liten tur på nyfødtintensiven for litt pustehjelp og varmeseng, så kom de ned til oss dagen etter😊 De måler jo ikke bare størrelse, men også blodgjennomstrømningen i flere kar for å vurdere morkakefunksjon, samt mengde fostervann. Hvis alt annet er fint, er hun nok bare litt liten, og jordmoren din tar helt feil hvis hun mener gyn «vet noe» som han ikke sier til deg - det er ulovlig jf. pasient- og brukerrettighetsloven. Ingen leger sitter på bekymringsfull informasjon uten å informere pasientene, det er i tillegg svært uetisk! Jeg ville spurt om klare svar neste gang du er der - «er dere bekymret?» eller lignende. Jeg regner med han hadde henvist deg til fostermedisiner hvis han var reelt bekymret. Anonymkode: 9de6c...b1b Ser nå at dere allerede har vært på St. Olavs og hos fostermedisiner - da kan du jo se bort fra svaret mitt. Anonymkode: 9de6c...b1b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 Men dere takket jo nei til testen som kunne gitt svar? Hvorfor da ønske å høre synsing fra en som ikke vet? Anonymkode: 7392d...9c8 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, det hadde sagt i fra om det, korte lårbein og overarmer kan være tegn på downs syndrom, men de andre prøvene dine er fine og de hadde sagt i fra om det mistenkte det. Anonymkode: 718db...c26 Trodde du hadde tatt nipt test, men ser det var en annen her. Du må bare snakke med legen for å få svar. Anonymkode: 718db...c26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå