Gå til innhold

Uvanlig høy skatteprosent av liten inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet frilans i 2020, men siden jeg var flere lengre deler av året i utlandet, levde jeg mest av oppsparte midler. 

Jeg tjente derfor kun 100.000 før skatt. Jeg fikk skattemelding sent, og må betale 22.099 kroner i skatt, dette til tross for at jeg betalte forhåndskatt i 2020, veldig lite - bare 4000, men fortsatt..

Er ikke dette en veldig høy prosent i forhold til en så liten inntekt? På skattekalkulatorer får jeg opp omtrent 10 prosent skatt til denne inntekten, altså 10.000 kroner. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du gjeld? Fradrag som aleneforeldre? Det spiller inn. Vi skatter mye av lønna er enig i det. Bruttolønn 42 000 kan ofte være 25 000 kr utbetalt. Det er MYE skatt.

Anonymkode: 7f752...a5d

Skrevet

Har du sjekket alle tallene i skattemeldingen? 

Hvordan ser skattebregningen ut?

Anonymkode: e21eb...6f8

Skrevet
Ingrid.tp skrev (På 7.10.2021 den 21.28):

Jeg jobbet frilans i 2020, men siden jeg var flere lengre deler av året i utlandet, levde jeg mest av oppsparte midler. 

Jeg tjente derfor kun 100.000 før skatt. Jeg fikk skattemelding sent, og må betale 22.099 kroner i skatt, dette til tross for at jeg betalte forhåndskatt i 2020, veldig lite - bare 4000, men fortsatt..

Er ikke dette en veldig høy prosent i forhold til en så liten inntekt? På skattekalkulatorer får jeg opp omtrent 10 prosent skatt til denne inntekten, altså 10.000 kroner. 

Om du har 0 i formue og ingen gjeld så skulle du med 100 000 i inntekt betalt  9015kr i skatt for inntektsåret 2020.

Når du skriv at du levde på oppsparte midler, realiserte du fonds/aksjegevinst iløpet av året for å finansiere utenlandsoppholdet? Isåfall kan du ha fått gevinstskatt.

Evt har du ca 3,1 millioner i nettoformue ☺️

Anonymkode: 2def8...5da

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...