Gå til innhold

Like dyrt å leie som å eie, med felleskostnad/renter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å regne litt på det. Det kommer an på hvor i landet man bor, noen steder får man enebolig veldig billig. Men jeg bor i Bergen som da blir mitt eksempel. Man kan leie en ok bolig for 8 500,- + strøm. Det koster deg da 102.000 i året.

En borettslagsleilighet har ofte 5000+- i fellesutgifter. Kjøper jeg en bolig der jeg låner 2 millioner så blir det over 8000kr, der over 3000  er renter hver måned. Nå er jeg også renten lav, så det beløpet stiger nok.

Fellesgjelden blir ikke noe særlig redusert med tiden. Ofte med fellesutgifter er minst 3/4 deler driftskostnad, forsikring, renter osv,, og en liiten andel går til selve fellesgjelden. 

Så da betaler du 13 000 i måneden for å eie, der 8000 ''kastes'' rett ut som ved å leie. 

Det er jo selvfølgelig en større trygghet i å eie da du kan bo der så lenge du vil.

Å selge boligen igjen koster rundt 100.000 i meglerutgift. Nå er markedet i Oslo litt annerledes enn resten av landet, der verdien stiger med flere hundre tusen på noen få år. Men sånn alt i alt, virker det ikke som det er gunstig å eie som folk skal ha det til.

Anonymkode: 9a01f...977

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg eier for forutsigbarhet. Godt å vite at jeg kan bo i dette huset resten av livet. Som leier hos private vet man jo aldri hvor lenge man får bo.

Anonymkode: 4bf6a...c18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har prøvd å regne litt på det. Det kommer an på hvor i landet man bor, noen steder får man enebolig veldig billig. Men jeg bor i Bergen som da blir mitt eksempel. Man kan leie en ok bolig for 8 500,- + strøm. Det koster deg da 102.000 i året.

En borettslagsleilighet har ofte 5000+- i fellesutgifter. Kjøper jeg en bolig der jeg låner 2 millioner så blir det over 8000kr, der over 3000  er renter hver måned. Nå er jeg også renten lav, så det beløpet stiger nok.

Fellesgjelden blir ikke noe særlig redusert med tiden. Ofte med fellesutgifter er minst 3/4 deler driftskostnad, forsikring, renter osv,, og en liiten andel går til selve fellesgjelden. 

Så da betaler du 13 000 i måneden for å eie, der 8000 ''kastes'' rett ut som ved å leie. 

Det er jo selvfølgelig en større trygghet i å eie da du kan bo der så lenge du vil.

Å selge boligen igjen koster rundt 100.000 i meglerutgift. Nå er markedet i Oslo litt annerledes enn resten av landet, der verdien stiger med flere hundre tusen på noen få år. Men sånn alt i alt, virker det ikke som det er gunstig å eie som folk skal ha det til.

Man kan selge selv da. det gjorde vi. eksen min kan selge alt. vi styla opp og solgte med proper. 

Anonymkode: e58de...3d9

Skrevet

Du betaler jo mer på ditt hus hver måned, får mindre gjeld hver måned. Det er noe helt annet enn å leie! Du kan betale raskere ned om du vil, eller du kan få avfragsfrihet når det kniper om du allerede har betalt ned litt. Det er ikke noe en du leier av vil godta.

Jeg ville forøvrig ikke kjøpt noe i borettslag, har eid slik før og jeg liker ikke å ikke kunne velge bort tv-kanaler eller velge egen internettleverandør. For alle oss som har selveie er det lønnsomt i lengden. Hvis du kjøper for å bo i noen år går det fint med meglerkostnad og dokumentavgift. For meg er deg friheten med å kunne gjøre hva jeg vil med boligen, og å være så lenge jeg vil som er friheten.

Anonymkode: e4856...ea8

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å eie er jo også sparing, kan man si. Du investerer og betaler til deg selv, til din pensjon eller hva du vil.  Jeg kjøpte denne uken en bolig som vil koste meg 10 000 i måneden på lån og fellesutgifter. Jeg betaler 11500 i måneden på å leie en bolig på 37 kvm og har vært ganske fortvilet over å leie. Synes det er kjempeslitsom med en huseier som ikke gidder å ordne opp i museinvasjon fordi "hun er ikke redd for mus hun" og så sier hun at ja er du ikke hjemme når hun trenger å komme seg inn så låser hun seg inn....utrolig invaderende holdning synes jeg. Det blir deilig med eget. det er som å ha en plagsom svigermor og jeg har ikke type en gang.

• Liker 1
Skrevet

Haha. Jeg tjente først 500 000 kr på å selge leiligheten min etter 2 år. Jeg tjente 800 000 kr på å selge huset etter å ha bodd der i 3 år. Nå når jeg skal selge leiligheten min etter 1,5 år så har jeg fått takst på nye 800 000 kr. Den nye boligen som vi har kjøpt prosjektert har fått prisstigning på 1,8 millioner fra salgsstart til innflytting.

Anonymkode: b9858...fbd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha. Jeg tjente først 500 000 kr på å selge leiligheten min etter 2 år. Jeg tjente 800 000 kr på å selge huset etter å ha bodd der i 3 år. Nå når jeg skal selge leiligheten min etter 1,5 år så har jeg fått takst på nye 800 000 kr. Den nye boligen som vi har kjøpt prosjektert har fått prisstigning på 1,8 millioner fra salgsstart til innflytting.

bor du i oslo eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg eier for forutsigbarhet. Godt å vite at jeg kan bo i dette huset resten av livet. Som leier hos private vet man jo aldri hvor lenge man får bo.

Helt enig, godt å vite at man har et fast holdepunkt.

Dessuten så betaler jeg mindre nå når jeg eier enn når jeg leide. :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

bor du i oslo eller?

Nei 😊

Skrevet

Du glemte å ta i betraktning disse 3 faktorene som ganger boligeiere:

- Skattefradrag på renter

- Inflasjon spiser litt av lånet ditt hvert år

- Verdistigning

Har eid borettslagsleilighet i Bergen selv. Felleskostnadene var bare litt over 2000 kr i mnd. 

Anonymkode: 410ab...11b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei 😊

det var helt ville prisstigninger ihvertfall. :) Håper jeg får et like godt resultat..men vet ikke helt om det. :P

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden):

Helt enig, godt å vite at man har et fast holdepunkt.

Dessuten så betaler jeg mindre nå når jeg eier enn når jeg leide. :) 

Jeg betaler garantert mer for å eie (20.000 inkl. strøm), men det er verdt det 😄

Skrevet

Det koster å eie også ja, spesielt når folk klager over leiepriser tenker jeg på det. 

Om man bor i borettslag/sameie med mye inkludert er det gjerne høye fellesutgifter. Men bor man i enebolig/tomannsbolig er det masse utgifter til vedlikehold. Man skal også betale eiendomsskatt ++

Fordelen er jo at du beholder verdien av boligen din, og enn så lenge er iallfall det en positiv stigning i de fleste deler av Norge.

Anonymkode: d763a...1c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I tillegg må du også betale kommunale avgifter, forsikring og evt eiendomsskatt hvis du eier. Det er også flere tusen pr måned.

Anonymkode: 11521...6fe

Skrevet

Det stemmer det at når leien blir billig nok så vil det være smartere å leie fremfor å eie. Vi betaler 6500kr inkl strøm for 60 kvadrat, alternativt kan vi kjøpe en leilighet til 1,8mill på samme størrelse og bli ansvarlig for vedlikeholdskostnader og reparasjoner i ett marked som knapt ser noe verdiøkning på boliger.

Anonymkode: ecbf9...d98

Skrevet

Du regner med helt feil tall. Har du boliglån, går jo avdraget i lomma di, og rentene er det du betaler. Felleskostnader er heller ikke «husleie», men betaling for rehabilitering, vedlikehold, byggforsikring, oppvarming, vann og avløp, tv og internett, heis osv. Utgiftene til regnskapsføring og styrehonorar utgjør som regel en veldig liten andel av dette. Skal nok veldig mye til før det lønner seg å leie fremfor å eie uten å gå ned i standard. 

Anonymkode: bc867...5be

Skrevet

For veldig mange blir regnestykket motsatt.

Jeg betaler ca 12 000 i lån, renter, fellesutgifter og strøm. Å leie en tilsvarende leilighet som min i dette området koster ca 12 000. Så jeg ville betalt det samme hver måned, men ved å eie betaler jeg en del av pengene til meg selvb, jeg kan selge igjen og få igjen verdien, og jeg har tryggheten ved at ingen kan kaste meg ut. 

Anonymkode: 1e867...697

• Liker 1
Skrevet

Man får vel stort sett noe igjen for felleskostnadene da. Tv/Internett, noen steder varme og varmtvann, brøyting og vedlikehold av fellesarealer, renovasjon og sånne ting. De kommer jo utenom i mange leieforhold og når man bor steder som ikke har felleskostnader.

Anonymkode: cb130...629

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

det var helt ville prisstigninger ihvertfall. :) Håper jeg får et like godt resultat..men vet ikke helt om det. :P

Den første boligen var eid av en gammel mann og preget av det. Byttet gulv i stua og kjøkken samt malte veggene. Den gikk fra å ha et gammelmannspreg og ligge ute i 4 mnd uten salg til å bli "instavennlig" og solgt over takst på første visning.

Litt samme historie med huset bare at vi kun malte og byttet gulv i et par rom, kjøkkenet ble malt.

Leiligheten vi bor i nå derimot var resultatet av å kjøpe på kontrakt under bygging, og det samme med rekkehuset. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da er det uten tvil lønnsomt! Det har ikke vært slike store verdistigninger her jeg bor hvertfall. Har venner som har kjøpt og solgt både leiligheter og hus, etter å ha bodd 3-4 år et sted. Selger kanskje for 200 000-300 000 mer enn de kjøpte for, men så har de betalt 100.000 for megler, + dokumentavgiften da de flyttet inn, og brukt penger på oppussing/vedlikehold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...