Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 1. oktober 2005 #1 Skrevet 1. oktober 2005 Mamma brukte 11 år på å bli gravid første gang. I tillegg mistet hun i 5 av 7 (vi er to søsken) tilfeller. Min søster fikk en nydelig datter ved "uhell" for seks år siden.. Etter dette har hun og samboeren prøvd i fire år. HUn fikk nylig beskjed fra legen at hun er infertil. Nå har jeg og min samboer tenkt å begynne å prøve om et års tid. Men kan jeg også være infertil? Er det mulig å få dette utredet hos lege FØR man blir aktive prøvere?
Tusenfryd Skrevet 1. oktober 2005 #2 Skrevet 1. oktober 2005 Utredning for barnløshet er noe man gjerne setter i gang med etter å ha prøvd aktiv i et-to år. Men jeg kan ikke tenke meg det vil være noe problem for deg å bli undersøkt oppimot din mors og din søsters tilstand. Gitt at de vet hva som er årsaken til at de er infertile da.
Snuppelure Skrevet 1. oktober 2005 #3 Skrevet 1. oktober 2005 Nei, utredning før du begynner å prøve får du nok ikke. Infertilitet kan være arvelig i enkelte tilfeller, men må nødvendigvis ikke være det. Som nevnt over anbefales det å ha prøv i over 1 år før hjelp søkes. Siden du har problemer i nær familie vil jeg tro du kan søke bistand og utredning etter 6 mnd (det samme for jenter over 32 år)
Malama Skrevet 1. oktober 2005 #4 Skrevet 1. oktober 2005 Men du kan i alle fall slutte på eventuell hormonell prevesjon du går på, og se om du får orden på syklusene dine. (det kan jo lett ta litt tid, og kan være greit å ha på plass innen prøving, spesielt dersom du r redd for å ikke lykkes) Skjekke om du har el (temping og eller el-tester?) Dersom du vet hva som gjør din mor og søster infertil (eller, om de selv vet det da altså) så kan det jo være litt lettere å vite hva du skal se etter. Om du vet at de har en diagnose som pcos f.eks så kan du jo alltids finne ut om du har en slik diagnose, selv uten å være prøver vil jeg tro, selv om du kanskj ekke får full utredning for inferilitet uten å ha prøvd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå