Gå til innhold

Hvor mye koster det å ha katt/hund årlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har truffet en del folk med dårlig råd ( flere er uføre), som har kjeldedyr. Ikke bare én, men flere også. opptil tre katter. Hun ene har levd under gjeldsordning en periode. 

Hvis man regner på dette, hvor mye penger blir det? Er det stor forskjell på om du har stor eller liten hund? En eller to katter?

Jeg har også lyst på et kjæledyr men har dårlig økonomi nå.  Hvor mye  tror dere jeg må betale for en undulat?

Anonymkode: 783c9...9a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal den få dårlig med mat?

Anonymkode: fe61a...052

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

jeg kan ingenting om undulater. Hvor mye trenger den? Er maten dyr?

Skrevet

Undulat vet jeg ikke hvor mye koster. Jeg har 2 katter, og det koster ca 1000 kr pr måned. Det inkluderer mat, kattesand, veterinær og forsikring. De siste årene har det blitt litt dyrere fordi den ene katten har fått en tannsykdom som ikke dekkes av forsikringen. Denne sykdommen har kostet meg totalt 15 000 de siste 3 årene. Så det koster med dyr, spesielt når de blir eldre. 

Naboen har en mellomstor hund, og den koster ca 1500 kr pr måned. De hadde budsjettert med en tusenlapp pr måned, og ble overrasket over hvor dyrt det er. 

Anonymkode: 8daf7...7a6

• Liker 7
Skrevet

Vi har to katter, og bruker ca. 7000 kroner i året på fôr fra dyrlegen. I tillegg må de kastreres, som koster rundt en tusenlapp for hannkatter, tror det er litt dyrere å sterilisere hunnkatter. De skal også ha vaksiner, tror det ligger på rundt 1000 kr per gang per katt det også. I tillegg må de jo til dyrlegen en gang i blant om de har skadet seg eller blir syke, men for oss har det begrenset seg til rundt 1500 kr per katt per år. Jeg har også forsikret kattene våre, for å ikke havne i en potensiell situasjon hvor jeg må velge mellom livet til katten eller sparepengene, og betaler ca. 1200 i året per katt for dette. Dette er ikke rasekatter eller noe, men vi legger heller litt for mye penger i dem enn litt for lite, for de er jo familiemedlemmer som vi er veldig glade i.

Anonymkode: ef097...842

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har truffet en del folk med dårlig råd ( flere er uføre), som har kjeldedyr. Ikke bare én, men flere også. opptil tre katter. Hun ene har levd under gjeldsordning en periode. 

Hvis man regner på dette, hvor mye penger blir det? Er det stor forskjell på om du har stor eller liten hund? En eller to katter?

Jeg har også lyst på et kjæledyr men har dårlig økonomi nå.  Hvor mye  tror dere jeg må betale for en undulat?

En undulat koster ikke all verden. Mange som får kull på sine privat, og selger oppdrettsfuglene på Finn, for eksempel. Eller gir bort eller selger kjempebillig en undulat de er blitt lei av selv, med bur og det hele.

Frø og litt frukt og slikt er ikke det dyreste man kan kjøpe av mat til et kjæledyr, så jeg tror ikke en undulat har ruinert noen før. Se eksempler på priser på mat her. Legg merke til pakningstørrelsene. En fugl spiser ikke mye pr dag.

• Liker 1
Gjest hellokitty
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meld deg inni en Facebook gruppe og hør med de som har fugl. Og et godt råd, IKKE spør de som jobber i dyrebutikk. Mange av de har lite eller ingen kunnskap om godt dyrehold.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må i alle fall ha minst to. 

• Liker 5
Skrevet

Tipper vi bruker i snitt 2-3000 på våre 2 hunder i mnd, men de er toppforsikret, har dyre matvaner samt at jeg liker å kjøpe fine ting til de :sjenert:

• Liker 5
Skrevet

Har en liten hund. Tror han koster rundt 200 i måneden med mat og forsikring. 

Spiser Pedigree pal for små hunder som koster ca 100 kroner, men bruker to måneder på en pose. Spiser ellers litt leverpostei. 

Er sjelden til dyrlegen, men hadde en regning på 9000 da han måtte trekke alle tennene i fjor. Så det kommer utenom, men tror han har vært to eller tre ganger til dyrlegen (unntatt vaksine) i sitt 11 år lange liv. Ingen dyr hund altså. 

Anonymkode: e1820...6cc

• Liker 1
Skrevet

Tre katter, pr år blir det:

1800,- i vaksine/helsesjekk

Ca 8000,- i tørrfor

350-400 kr i strø til kattekasse

5200,- i forsikring.

Rundt tusenlapp for flåttmiddel.

Så rundt 5500,- pr år pr katt i faste utgifter. Eller under 500,- pr måned. 

Så kommer andre veterinærutgifter ved siden av, pluss leker, godbiter og utstyr. 

Anonymkode: 09612...a87

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet

Det spørs jo på helsa til dyret. Daglige utgifter og veterinærsjekk en gang i året burde være overkommelig for de fleste. 

Det er når de blir syke og/eller eldre at tusenlappene flyr. 

Min katt har tannproblemer og nå måtte jeg ut med 2000 for rens og da fikk jeg beskjed om at han må trekke 4 tenner. Usikker på hva det vil koste, men han har hatt problemer med tennene en god stund. Så det har blitt litt ekstra utgifter på grunn av det. 

Uansett, så bør man være forberedt på at det kan koste litt. Veterinærutgifter kan bli høye. 

Skrevet

Undulater høres da fint ut. Kan du ikke ringe veterinær litt om priser på vanlige behandlinger eller vurdere en forsikring. Noen mener en bør ha to så de ikke blir ensomme. Men vet ikke. 

bur koster mulig litt men tror det er veterinær som er største utgift. Undulatmat og strø er ikke kostbart så vidt jeg vet

kanskje noen med undulater kan svare ?

Anonymkode: 0c74f...805

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker en del på kattene mine. Kjøper ganske dyrt for pga helsen deres og fordi jeg tenker det er bedre, koster vel rundt 300 for en 2,5kg pose. Kjøper EverClean kattesand for orker ikke de billige som støver, de koster jo 200-300 for 10kg men pga 2 katter må det skiftes oftere så går en del sand iløpet av året.

Kjøper jevnlig nye klorepinner til dem, 200-600kr per gang (men sikkert mulig å lage noe selv)

Kastraksjon koster rundt 2000-2500 (1 gang). Årlig dyrlegebesøk med vaksine osv 1500kr.

Velger man å ha forsikring koster det også en del tusen i året (som kan lønne seg da, jeg har feks måttet ut med 10-15 000 i vetrinærutgifter for min ene katt utenom vanlige sjekker).

Bur, do og pels-børste har jeg kjøpt 1 gang men det er ikke så dyrt. Leker kjøper jeg men det kan man også lett lage selv :)

Utekatter trenger vel ikke så mye kattesand eller klorestativer da, men er mer utsatt for sykdom og skader så større behov for forsikring. 

Anonymkode: 35e35...589

Skrevet

Katteregnskapet mitt er her: 

Jeg bruker unødvendig mye på dyret mitt. Jeg tror en billig katt kan ha det fint, men jeg tror også jeg hadde blitt veldig stressa av å ha katt/hund hvis jeg hadde dårlig råd. Min var nylig syk, og da var det veldig godt å vite at jeg har råd til å gi den dyrlegehjelpen den trenger uten å ta opp lån eller gå sulten de neste ukene. Jeg har jo forsikring, men egenandelen er høy og det er ikke så mye den dekker. 

Samtidig er det så enormt mye glede i en liten bestevenn, så jeg håper du finner et dyr du har råd til. 

Anonymkode: e49d8...a4f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Den vil heller ha coca cola og is.

Anonymkode: e7d44...e71

• Liker 11
Skrevet

Vi hadde katter på 80-tallet, og det kostet minimalt. De fikk pellets på sekk, matrester og vann. Leker kunne være en tom dorull med snor i. De gjorde fra seg ute. De fikk ormekur når vi så de hadde makk. 

Pådro de seg sykdom og skade la min far en sekk over de og skøyt de. Men det skjedde en gang. 

Anonymkode: f66e6...010

• Liker 2
Skrevet

Husk at fugler må kjøpes i par eller så kan de bli skikkelig deprimerte og drar ut sine egne fjær. Så du må i såfall kjøpe to undulater. De er ikke så dyre i drift, en pose frø koster 400kr for 20kg, og det varer dritlenge. Så kan du også gi dem matrester (kun frukt og grønt uten noe på seg og du må lese hva slags ting de ikke tåler, avocado for eks er giftig) når du lager middag. Så de er ikke så dyre.

MEN du må kjøpe et stort bur (stort nok til at de kan fly bittelitt), sand nederst i buret som må skiftes jevnlig (kan også bruke avispapir). Og leker, vannskål osv. så når man først kjøper inn alt så koster det litt. Tror jeg brukte ca 5000kr når jeg kjøpte mine fugler (litt større enn ubdulat), buret var ganske dyrt.

Husk at de også må få fly utenfor buret MINST 2 timer daglig, helst mye mer.

Etter min mening er fugler mer arbeid enn en katt foreks. De kan du få gratis, kjøpe mat/vann skål og en sandkasse så har du det du trenger. De går jo rundt og gjør det de vil på egenhånd

Anonymkode: 17bb4...8da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husk at fugler må kjøpes i par eller så kan de bli skikkelig deprimerte og drar ut sine egne fjær. Så du må i såfall kjøpe to undulater. De er ikke så dyre i drift, en pose frø koster 400kr for 20kg, og det varer dritlenge. Så kan du også gi dem matrester (kun frukt og grønt uten noe på seg og du må lese hva slags ting de ikke tåler, avocado for eks er giftig) når du lager middag. Så de er ikke så dyre.

MEN du må kjøpe et stort bur (stort nok til at de kan fly bittelitt), sand nederst i buret som må skiftes jevnlig (kan også bruke avispapir). Og leker, vannskål osv. så når man først kjøper inn alt så koster det litt. Tror jeg brukte ca 5000kr når jeg kjøpte mine fugler (litt større enn ubdulat), buret var ganske dyrt.

Husk at de også må få fly utenfor buret MINST 2 timer daglig, helst mye mer.

Etter min mening er fugler mer arbeid enn en katt foreks. De kan du få gratis, kjøpe mat/vann skål og en sandkasse så har du det du trenger. De går jo rundt og gjør det de vil på egenhånd

Glemte å nevne at alle dyr må ha forsikring, hvis du tror du ikke kan ha nok penger den dagen dyret ditt blir syk.. ikke skaff et dyr. Hunden min måtte operere livmoren sin, kostet 12000kr og det var med forsikring. Hadde den ikke fått operasjonen hadde hunden min dødd. Det kunne jeg aldri levd med å vite hvis jeg ikke hadde pengene. Det er ditt ansvar at de får den behandlingen de trenger nesten uansett pris.

Skrevet

Det er dyrt å ha dyr og ta seg skikkelig av de. Jeg har hatt katt et år nå, tør ikke tenke på hvor mye penger jeg bruker på henne. Hun har vært en del syk - øyebetennelse, blitt angrepet av en annen katt og fått infeksjon, magesjau. Hatt flått og orm og fått kur for det. Selv om jeg har forsikring blir det en del i egenandel, medisiner, de dekker ikke administrasjonskostnader osv. Tenk å ikke ha råd til å dra til dyrlegen når dyret ditt tydelig har det vondt 😳

Anonymkode: b3e9c...fd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...