Gå til innhold

Må barn på død og liv tidlig opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yngste jenten vår er 3 år og går ikke i barnehage. Enten er hun hos min mor, eller så har min samboer henne hvis jeg er på jobb. Vi liker å sove lenge, og hun sover som oftest til klokken 11 sammen med min samboer (jeg er som oftest på jobb). I dag hadde jeg en samtale med venninnen min og da jeg nevnte dette, stilte hun seg negativ. Mente at vi burde ha rutiner og at det ikke var sunt å sove så lenge. 

Er det virkelig så dumt? Kan ikke vi bare få gjøre som det passer oss? Min samboer liker å sove lenge, så det passer jo fint. Hun må jo uansett opp tidlig når hun begynner på skole, så blir ikke slik som dette for alltid. 

Anonymkode: 02f33...cd9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det fungerer for dere ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: e90ac...482

• Liker 48
Skrevet

Nyt det mens dere kan. Men dere bør vel kanskje begynne i god tid, kanskje året i forveien før skolestart, med leggerutiner tidligere om kveldene. For jeg antar hun ikke akkurat puttes i seng klokka 19 eller 20, siden hun sover til 11? Hun bør jo få inn gode rutiner om at det er normalt å stå opp tidlig og legge seg tidlig på hverdager osv. Men det er ingen hast ennå.

Anonymkode: 7b1db...7d4

• Liker 25
Skrevet

Vi har alltid sovet lenge i helger og ferier og gått tilbake til normalen når hverdagen er i gang igjen, har aldri vært et problem her. :) Er bare noen som er veldig rigide når det kommer til legging og mener det er barnemishandling om barn ikke er i sent til kl. 19. Men barn er like forskjellige som voksne utrolig nok. :P 

• Liker 19
Skrevet

Jeg stusser også siden samfunnet ikke er lagt opp etter de som sover så lenge, men jeg antar dere har tenkt gjennom dette og funnet noe som funker for dere. Så jeg ville neppe sagt noe med mindre jeg ble spurt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har aldri sett problemet med dette, og lagde selv et B-menneske av min datter. Litt fikk jeg jo igjen for det, siden de mesteparten av livet må stå opp tidlig for å rekke det de skal, men jeg satte stor pris på de sene morgenenen. 

Jeg tenker at dette må være opp til den enkelte familie.

• Liker 7
Skrevet

Når legger hun seg da?

Er jo ganske sent å stå opp klokken 11.

Anonymkode: ca20c...ea7

• Liker 8
Skrevet

Det er jo en veldig annerledes døgnrytme enn for alle andre. Men så lenge dere innarbeider en mer normal døgnrytme etter hvert så er det jo sikkert ikke noen krise. Men jeg håper hun leker mye med jevnaldrende barn hvert fall, og lærer seg sosiale koder og lek med jevngamle 😊

Anonymkode: b1bc2...a98

• Liker 4
Skrevet

Tja- regner med at hun ikke legger seg før 22-23?  Ikke mulig du har en 4 åring som sover fra 19-20 frem til 11 neste morgen, unntatt du bruke noe sovemiddel.  Så fint for dere å sove til 11, men her hos oss liker vi å ha tid på kvelden å gjøre voksen ting, ikke gjør alt mulig med en 4 åring. 

Anonymkode: 9dc5b...50e

• Liker 11
Skrevet

I tillegg kommer du til å nok slite litt når hun stakkars begynner på skolen og må opp kl 7.  Lykke til med dette! 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja- regner med at hun ikke legger seg før 22-23?  Ikke mulig du har en 4 åring som sover fra 19-20 frem til 11 neste morgen, unntatt du bruke noe sovemiddel.  Så fint for dere å sove til 11, men her hos oss liker vi å ha tid på kvelden å gjøre voksen ting, ikke gjør alt mulig med en 4 åring. 

Enig. Hvordan skulle vi få hatt kjærestekvelder og sett på Broen med et lite barn til stede ☺

• Liker 9
Skrevet

Så lenge total mengde søvn pr døgn er normal, så spiller det jo forsåvidt ikke den største rollen når det foregår.

Men jeg ville fått henne inn i barnehage ihvertfall siste året før skolestart. Ikke for å normalisere døgnrytmen, men for å gjøre henne vant til situasjonen, rett og slett.

Anonymkode: f8c41...242

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når legger hun seg da?

Er jo ganske sent å stå opp klokken 11.

Anonymkode: ca20c...ea7

Er i seng senest klokken ti. Vi er sent i seng selv, min samboer sitter oppe til 3 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I tillegg kommer du til å nok slite litt når hun stakkars begynner på skolen og må opp kl 7.  Lykke til med dette! 

Det at hun ikke går i bhg er verre syns jeg. Hvordan skal hun lære seg å dele, lære seg å stå kø, lære seg medfølelse/å trøste andre, sosiale koder osv. Kan bli en tøff skolestart.

• Liker 37
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge total mengde søvn pr døgn er normal, så spiller det jo forsåvidt ikke den største rollen når det foregår.

Men jeg ville fått henne inn i barnehage ihvertfall siste året før skolestart. Ikke for å normalisere døgnrytmen, men for å gjøre henne vant til situasjonen, rett og slett.

Anonymkode: f8c41...242

Har dårlig erfaring med barnehage, så det skal hun ikke i. 

• Liker 1
Skrevet

Det at hun ikke går i bhg er verre syns jeg. Hvordan skal hun lære seg å dele, lære seg å stå kø, lære seg medfølelse/å trøste andre, sosiale koder osv. Kan bli en tøff skolestart.

Hun har fire søsken og mange søskenbarn 

Skrevet

Første året på skolen kommer til å bli et  HELVETE for denne stakkars ungen. 

• Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hun har fire søsken og mange søskenbarn 

Alle sover til kl 11? 

• Liker 15
Skrevet

Lykke til, når hun skal starte i barnehage og på skole. Begge deler er viktig. Man må alltid innordne seg i samfunnet man er en del av, i en viss grad, og det å stå opp klokka 11.00 på hverdager kommer til å være noe dere må kutte ut etter hvert. 

Hvorfor har du dårlig erfaring med barnehage? Vurdert å la henne være i en annen barnehage enn den hennes søsken gikk i? Eller er det du som synes det er vanskelig personlig å innordne seg etter andres normer? 

Anonymkode: 687ea...3a2

• Liker 12
Skrevet

Har dårlig erfaring med barnehage, så det skal hun ikke i. 

Finnes jo mange forskjellige barnehager da og det er jo viktig at hun blir trygg og i en slik setting før skolestart. Hvis ikke så vil hun havne bak de andre. Det å ha mange søsken og søskenbarn er ikke det samme som å gå i barnehage men det er jo helt og holdent deres valg.

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...