Gå til innhold

Bli kvitt kredittkort

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Kredittkort skader mer enn det gagner. De er vanskelige å bli kvitt, fristende å bruke, og man kan virkelig havne i luksusfellen.

Det burde være pri en å kvitte seg med dem, også hvis man ikke har sterk vilje og mulighet for å bruke dem riktig.

om man eier sin egen bolig ser dette ut til å være en måte å ordne opp i elendigheta.  Fint om noen kan gi andre gode løsninger.  Men ikke begynn med kritikk vedr.hvordan man havnet i den situasjonen. Tenk løsning for dem som allerede sitter med 100.000+ i kredittkortgjeld.  Alle ønsker en mulighet, og alle fortjener det.  Jeg har aldri vært der selv, men noen av mine venner har sitt.  Sjekk denne.

https://kampanje.instabank.no/boliglan/slik-fikk-bjorn-henrik-okonomien-pa-beina-igjen/?utm_source=Startsiden&cep=GoEfFpm2eR2NXFynY1D6gyakNtpbPu-4uLyeNtryy5Mbh8fXEXdWe5RdAb-cIs1SHFV2jvZvCwVX76JComqoA1z1T9Gk1r7Z76Q9AX5kbcDdzigL7Kv1gNcHuAgWqqLuou2AtNlyoT9MmGZZ3LFr_Eej5SS3eDjIEVc7-lwBbyQT2vF2PRyprG3ysK51WIfBJS5iTLlfomGzMhOYPts631FmMLbkVMfl5mEA-JuJwMHWJIo7yU5wy-_zsQtzUJt4q4jYd7s6-dmx0LPlSctvqJx1oFV-KRWtRM3yKQIzzJvh7usEV8ecZG9Lv3vQdAa6rfjmTZlw4RzYjBxvLdaj8TXxyK5r7rQeuoonQGF060w3EtCVc7BmWR48nbywSmQKiQDmGP-RXMlLZmNVA4-el2_--FESY-UG9DCg4xtOI-YpeMiBF-1jXCVMOMvpI7A3R5R6nPonkSwDH6PqhZ01FxmIsxm3o_jeancpB_7oDWISaBMRc443IUBOLEIaTXJt17pdNEz24QmJeJfvNhL_vQ&lptoken=16de33ba627389a30383&utm_medium=cpc&utm_campaign=Startsiden_Secured_Loan_IBNOSL_Desktop_Mobile_Tablet_STNOSL1_Kundecase&utm_content=257-998&utm_term=kundecase

Endret av Hvemsomhelst
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden):

De er vanskelige å bli kvitt,

Ikke vanskeligere enn å si opp andre avtaler. Man sender et brev der man sier opp. Så lett. 

Anonymkode: 787c7...690

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke vanskeligere enn å si opp andre avtaler. Man sender et brev der man sier opp. Så lett. 

Anonymkode: 787c7...690

Det er vanskelig å bli kvitt gjelden man har opparbeidet, tenkte jeg på.  Hvis man betaler minstebeløp hver måned og gjør det samme på flere kredittkort, så blir det en stor sum, men pga høy rente så minker gjelden svært lite.

vær snill - ikke fei det bort, kom heller med gode løsningsforslag 😀 det er mange som sliter med dette og sitter i fella.  

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Løsningsforslag? 

1 ikke skaff kredittkort

2 klipp kortet i to

3 jobb overtid

4 refinansiere i bank for å dekke gjeld

5 ha bedre kontroll på økonomien

6 ikke kjøpe på kreditt, har du ikke råd har du ikke behov for den tingen

Eneste som kan klandres er deg selv, det er du som har satt deg i denne situasjonen, ingen andre.

Anonymkode: 501d3...ccb

• Liker 1
Skrevet

Bli kvitt den verste gjelda først. Som ofteste er det kredittkort hvis du har sånn gjeld. Det som har høyest rente. Kredittkort har også den tilleggsondskapen at de er lettere å falle i fristelsen med på nytt. Ingen søknad eller innlogging på nettet, bare å dra kortet. Så om du har erfart om deg selv at du ikke klarer å bruke kredittkort riktig, så klipp de i stykker. (Erfart gjennom hva du har gjort før, ikke gjennom det du tror er den beste versjonen av deg selv som du en gang tenker du skal bli).

Riktig bruk av kredittkort er å dra ut de prosentene du kan få der, men kun på ting du uansett skulle kjøpe, feks bensin, men aldri bruke kredittkortet ellers. Da tjener du penger på andres dumheter.

Til vanlig bruk har man vanlige debetkort, altså kort som stopper av seg selv når det er null på konto.

En løsning kan også være å bare bruke kontanter. Psykologer kaller det mikrosmerte når man betaler cash. Det føles fysisk at man gir fra seg noe. Noe man har jobber for. Å dra kort gjør ikke vondt på samme måte. En mente at vi bruker opptil 12% mer når vi betaler med kort versus kontanter.

Anonymkode: 20268...627

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Løsningsforslag? 

1 ikke skaff kredittkort

2 klipp kortet i to

3 jobb overtid

4 refinansiere i bank for å dekke gjeld

5 ha bedre kontroll på økonomien

6 ikke kjøpe på kreditt, har du ikke råd har du ikke behov for den tingen

Eneste som kan klandres er deg selv, det er du som har satt deg i denne situasjonen, ingen andre.

Anonymkode: 501d3...ccb

Jo da, helt enig.  Men hvordan kan man best løse det når skaden har skjedd?  Mange banker vil ikke snakke med deg om du har kredittkortgjeld. Spesielt ikke om man havner på ledighetstrygd eller AAP, som er usikre inntekter.  Det er faktisk veldig mange som har havnet i denne suppa.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bli kvitt den verste gjelda først. Som ofteste er det kredittkort hvis du har sånn gjeld. Det som har høyest rente. Kredittkort har også den tilleggsondskapen at de er lettere å falle i fristelsen med på nytt. Ingen søknad eller innlogging på nettet, bare å dra kortet. Så om du har erfart om deg selv at du ikke klarer å bruke kredittkort riktig, så klipp de i stykker. (Erfart gjennom hva du har gjort før, ikke gjennom det du tror er den beste versjonen av deg selv som du en gang tenker du skal bli).

Riktig bruk av kredittkort er å dra ut de prosentene du kan få der, men kun på ting du uansett skulle kjøpe, feks bensin, men aldri bruke kredittkortet ellers. Da tjener du penger på andres dumheter.

Til vanlig bruk har man vanlige debetkort, altså kort som stopper av seg selv når det er null på konto.

En løsning kan også være å bare bruke kontanter. Psykologer kaller det mikrosmerte når man betaler cash. Det føles fysisk at man gir fra seg noe. Noe man har jobber for. Å dra kort gjør ikke vondt på samme måte. En mente at vi bruker opptil 12% mer når vi betaler med kort versus kontanter.

Anonymkode: 20268...627

Ja, helt enig. Jeg kjenner meg selv så godt at jeg ikke vil ha kredittkort. Jeg har kun et til drivstoff, Circle K. Det har en grense på 10 000, men jeg bruker det kun til å fylle tanken og betaler hele regninga når den kommer.  Til slik bruk er det greit.

Når ting er dyrt, så gjør det mindre vondt på sikt om man kan betale kontant.  Hadde engang kredittkortgjeld på 20 000 og forsto hvor farlig det var. Det var også veldig enkelt å heve grensen om jeg ville ha mer kreditt.

kredittkort fører faktisk til mye vondt for en del mennesker og spesielt dem som har for lite fra før. Trist, bare trist. Skulle blitt forbudt.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (På 7.10.2021 den 21.16):

Jo da, helt enig.  Men hvordan kan man best løse det når skaden har skjedd?  Mange banker vil ikke snakke med deg om du har kredittkortgjeld. Spesielt ikke om man havner på ledighetstrygd eller AAP, som er usikre inntekter.  Det er faktisk veldig mange som har havnet i denne suppa.

Hvis ikke banken eller kredittselselskapet vil snakke, refinansiering ikke er mulig, så er det evt. en offentlig gjeldsordning. Det er som oftest alltid en utvei. 

Begrensningene ligger ofte hos skyldner som har sperrer mot å be om hjelp 

Anonymkode: 918b4...460

Skrevet
On 10/7/2021 at 7:32 PM, Hvemsomhelst said:

Kredittkort skader mer enn det gagner.

Bare hvis man er luksusfellekandidat. For oss andre er det praktisk og lønnsomt.

Anonymkode: e6f98...444

• Liker 2
Skrevet

Jeg har flere kredittkort, og 100% stålkontroll på bruken på alle. Betaler hver faktura i sin helhet til forfall, utsetter ingen beløp eller deler ikke opp, så 0,- i renter og kostnader. De er gratis å ha.

Fornuftig bruk av kredittkort er bare ett gode. De er ikke fandens skaperverk som mange vil ha det til, så lenge man er en person som har kontroll på økonomien sin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...