Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har i nå tre år jobbet på samme arbeidsplass, men har søkt nye jobber fordi jeg har flyttet for å studere. For en stund siden spurte jeg arbeidsgiveren min face to face om han ville være referanse, og da pønsket han på det. Jeg vet at han er veldig redd for å miste meg siden jeg har sagt ja til hver eneste vakt jeg har blitt spurt om. Men han må da skjønne at jeg må få en jobb der jeg studerer. Jeg spurte senere på Mail og fikk "OK" til svar. Jeg var på intervju for fire uker siden, og de har prøvd å ringe han alle disse ukene uten å få svar. Så jeg er redd jeg mister jobben pga dette? Han svarer ikke på mine Mail heller, så jeg føler meg helt hjelpesløs. De har ringt en annen referanse, men de vil snakke med arbeidsgiver, og det er jo han, så da har jeg ikke noe valg. Hva tenker dere???

Endret av Johannah
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forklar situasjonen for de som intervjuet deg. Det er jo ikke din feil at han ikke svarer. Si at du også har forsøkt å kontakte han uten hell. Si så at du er veldig interessert i stillingen og håper de kan vurdere deg på bakgrunn av intervju og cv/søknad, selv om du har vært uheldig med tidligere arbeidsgiver. 

Anonymkode: ca4ad...3da

• Liker 1
Skrevet

Dette er sabotasje, og du må nesten ta han vekk som referanse. Spør heller kollega e.l. om de kan stille opp. 

Anonymkode: dd463...650

• Liker 5
Skrevet

Wow, for en arbeidsgiver. 

Det jeg heller har gjort siden min forrige arbeidsgiver var veldig busy (reiste mye utenlands) var å få skriftlig attest fra hen med stempel etc og legger ved jobbsøknader. Jeg sattee hen også opp som referanse, men nye arbeidsgiver nå ringte ikke hen pga. det var nok med den skriftlige attesten. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forklar situasjonen for de som intervjuet deg. Det er jo ikke din feil at han ikke svarer. Si at du også har forsøkt å kontakte han uten hell. Si så at du er veldig interessert i stillingen og håper de kan vurdere deg på bakgrunn av intervju og cv/søknad, selv om du har vært uheldig med tidligere arbeidsgiver. 

Anonymkode: ca4ad...3da

Takk for svar! Jeg har sagt til dem at jeg heller ikke får svar, men de gir seg ikke med å ringe han. Men nå har de fått tak i han. Men jeg vet at han ikke snakker positivt om meg, fordi han er redd for å miste meg. Så jeg tviler på at jeg får den jobben. Vet ikke hvem jeg skal ta dette opp med. Jeg har ingen andre arbeidsgivere enn han. 

Endret av Johannah
Skrevet
Emma_123 skrev (48 minutter siden):

Wow, for en arbeidsgiver. 

Det jeg heller har gjort siden min forrige arbeidsgiver var veldig busy (reiste mye utenlands) var å få skriftlig attest fra hen med stempel etc og legger ved jobbsøknader. Jeg sattee hen også opp som referanse, men nye arbeidsgiver nå ringte ikke hen pga. det var nok med den skriftlige attesten. 

Ja jeg har fått en attest fra han, men de ville gjerne ringe han også. Jeg skal ikke ha han som referanse lenger, men jeg har ingen andre arbeidsgivere enn han. Vanskelig å fonne referanse. Men syns det også er rart av dem at de har ringt to andre av referansene mine som er kollegaer, og i tillegg skal de absolutt ha kontakt med han.

Skrevet

Du oppgir åpenbart ikke referanser som ikke vil snakke positivt om deg.

Så får du heller gjøre ny arbeidsgiver oppmerksom på at nåværende arbeidsgiver har gjort det tydelig for deg at han ikke har tenkt å gi deg positive tilbakemeldinger fordi han ønsker å beholde deg. Og derfor ønsker du ikke å bruke vedkommende som referanse.

• Liker 2
Skrevet
nomore82 skrev (5 minutter siden):

Du oppgir åpenbart ikke referanser som ikke vil snakke positivt om deg.

Så får du heller gjøre ny arbeidsgiver oppmerksom på at nåværende arbeidsgiver har gjort det tydelig for deg at han ikke har tenkt å gi deg positive tilbakemeldinger fordi han ønsker å beholde deg. Og derfor ønsker du ikke å bruke vedkommende som referanse.

Men er det i det hele tatt lov at en arbeidsgiver snakker negativt om meg? Når det ikke er sant. Han skryter jo av meg hele tiden, og jeg tar alltid på meg vakter. Men han skam hvertfall vite nå at han mister meg for alltid, når han ikke kan hjelpe meg med det her

Skrevet
Johannah skrev (4 minutter siden):

Men er det i det hele tatt lov at en arbeidsgiver snakker negativt om meg? Når det ikke er sant. Han skryter jo av meg hele tiden, og jeg tar alltid på meg vakter. Men han skam hvertfall vite nå at han mister meg for alltid, når han ikke kan hjelpe meg med det her

Nei, det er ikke lov til å regelrett snakke dritt om noen, men smarte arbeidsgivere vet hvordan de kan formulere seg nøytralt på en måte som likevel kan gjøre at det oppfattes som negativt. 

Anonymkode: dd463...650

• Liker 1
Skrevet
Johannah skrev (9 timer siden):

Så fremt det negative om deg er sant, så er det lov. Det er faktisk ulovlig å holde tilbake relevant informasjon, altså lyve på spørsmålene. Da kan man ende opp som erstatningspliktige. 

Til det du spør om så må du fjerne denne referansen momentant, og kontre med en ny referanse til denne nye jobben. Gjerne en kollega. 

Men ettersom den potensielle nye jobben din ikke får tak i din referanse, så skal du i utgangspunktet ikke lastes for det. Kun svært rigide og useriøse aktører dropper å ansette deg pga det. Jeg tenker det sier mye om hvor dårlig disse har vært på intervjuteknikk når de ikke klarer å finne ut hvem du er og hva du er god for på et jobbintervju, og må lene seg på referanser for å finne ut av det. Får du ikke jobben pga manglende referanse så tenker jeg at det var kanskje likegreit at du ikke fikk jobben... For din del.

Anonymkode: eb3e5...50b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 21.50):

Så fremt det negative om deg er sant, så er det lov. Det er faktisk ulovlig å holde tilbake relevant informasjon, altså lyve på spørsmålene. Da kan man ende opp som erstatningspliktige. 

Til det du spør om så må du fjerne denne referansen momentant, og kontre med en ny referanse til denne nye jobben. Gjerne en kollega. 

Men ettersom den potensielle nye jobben din ikke får tak i din referanse, så skal du i utgangspunktet ikke lastes for det. Kun svært rigide og useriøse aktører dropper å ansette deg pga det. Jeg tenker det sier mye om hvor dårlig disse har vært på intervjuteknikk når de ikke klarer å finne ut hvem du er og hva du er god for på et jobbintervju, og må lene seg på referanser for å finne ut av det. Får du ikke jobben pga manglende referanse så tenker jeg at det var kanskje likegreit at du ikke fikk jobben... For din del.

Anonymkode: eb3e5...50b

Tusen takk for så fint svar! Nei det er jo helt sant det du sier. Jeg tenker at det bare er like greit om jeg ikke får den. Men samtidig så tenker jeg at jeg må ha gjort et dårlig inntrykk sånn at de blir sykt usikre og må ringe to referanser liksom. Har bare vært på tre intervju i mitt liv (er 20 år), men får helt selvtillitsknekk når jeg ikke får jobben, og mister alt håp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...