Gå til innhold

Normalt at ettermiddager med småbarn er pyton?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nødt til å spørre for ettermiddagene hjemme hos oss er sjelden koselige. Vi har en storebror på 4 år og en lillesøster på 1 år. Vi er som regel hjemme fra barnehagen rundt kl 15.15. Etter det så er det klaging, syting, grining og noen ganger raserianfall fra storebror. Han provoserer og er vrang. Sånn er det hver ettermiddag og kveld hos oss. Det er en evig strøm som varer helt til leggetid. Jeg skjønner at han er sliten etter en dag i barnehagen (er der fra ca 08.30-15), men lurer på hvordan andre har det. 

Anonymkode: d3c63...9f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært sånn i perioder ja! Har dessverre ingen bedre tips enn å si at det går over

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

klaging, syting, grining og noen ganger raserianfall 

Høres ut som typisk sulten og sliten, sånn som vi alle blir på ettermiddagen. Ta en brødskive på vei hjem fra barnehagen eller med en gang dere kommer inn døren, og så slapper dere av en liten stund før dere spiser middag. 

Anonymkode: 002ea...020

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som typisk sulten og sliten, sånn som vi alle blir på ettermiddagen. Ta en brødskive på vei hjem fra barnehagen eller med en gang dere kommer inn døren, og så slapper dere av en liten stund før dere spiser middag. 

Han spiser i barnehagen rundt kl 14.30, så han er som regel ikke sulten og vil ikke ha mat når vi kommer hjem.

Når han kommer hjem vil han bare se på tv, men jeg sier ofte nei fordi jeg syns det blir for mye tv-titting.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat likt på høsten og vinteren her (det vil si når vi er mest inne)😩 Sommer og vår er vi ute så my vi kan, det hjelper på! 
Er ute en del om høsten og vinteren også, men bor på Vestlandet så det er mye surt vær med regn, vind, slaps, sludd, klinkis and so on. 
Mulig det er mørket som gjør dem trøttere også, men det er jo ikke så mørkt ennå.

Mine «triks» er; noe spiselig som får opp blodsukkeret før middag, gjerne i bilen på vei fra bhg (til både voksne og barn). Feks banan, rosiner etc. Så prøver jeg å ha en positiv ting vi skal som jeg forteller om på vei hjem (får opp stemninga litt som regel, noen ganger er jo alt bare «vil ikke»). Det kan være alt fra favoritt middagen, bade i badekaret, bygge med den nye legoen, dra på besøk osv. Ellers så er jeg så tilgjengelig som jeg bare kan, leker gjerne litt eller bare sitter med dem med en gang vi kommer hjem. Dersom jeg går rett i gang med middagen eller andre oppgaver uten å sette de i gang med noe og la de få lade opp litt hos meg først så blir det dårlig stemning.

Anonymkode: c1c44...5c1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han spiser i barnehagen rundt kl 14.30, så han er som regel ikke sulten og vil ikke ha mat når vi kommer hjem.

Når han kommer hjem vil han bare se på tv, men jeg sier ofte nei fordi jeg syns det blir for mye tv-titting.

Okey, så han er ikke sulten men sliten. Da tenker jeg at dere trenger å sitte sammen i ro og fred og roe ned etter en slitsom og stressende dag. Småprate litt om dagen, eller bare sitte i stillheten og slappe av. La ham få den nærheten, tilstedeværelsen og intimiteten han ikke har fått hele dagen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Okey, så han er ikke sulten men sliten. Da tenker jeg at dere trenger å sitte sammen i ro og fred og roe ned etter en slitsom og stressende dag. Småprate litt om dagen, eller bare sitte i stillheten og slappe av. La ham få den nærheten, tilstedeværelsen og intimiteten han ikke har fått hele dagen. 

Han vil liksom ikke det heller. Når han kommer hjem fra barnehagen vil han ikke prate og bare tuller og fjaser. Jeg tror han er sliten, men han får ikke til å slappe av. Han bare aser rundt. I tillegg har vi en ettåring som også krever oppmerksomhet. Uff, dette er så dumt.

Skrevet

Ja, helt normalt! Dødstimene kaller vi det her hjemme. Hjelper å ha et opplegg som er likt hver dag. Spise til samme tid (faste ukesretter), kveldsstell til samme tid, TV til samme tid hver dag. Da slipper man å krangle på når og hva som skal spises og gjøres. Det bare skjer. Forutsigbarhet er godt for trøtte barn og voksne

Anonymkode: d38ff...e8a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han vil liksom ikke det heller. Når han kommer hjem fra barnehagen vil han ikke prate og bare tuller og fjaser. Jeg tror han er sliten, men han får ikke til å slappe av. Han bare aser rundt. I tillegg har vi en ettåring som også krever oppmerksomhet. Uff, dette er så dumt.

La han slappe av med tv en halvtime, da. Kanskje det kan hjelpe med å roe ned etter en lang dag. Er for at man skal begrense skjermtid altså, men det er ikke så ille med litt skjerm med favorittprogrammet så dere alle får landet litt før middag osv. 

Anonymkode: 7ba0a...d7b

• Liker 7
Skrevet

Kan kjenne meg igjen i dette noen dager. Har ingen tips eller råd. Ville bare si vi er flere. Her er de fire og fem. Her er problemet at de går på hverandre og det blir ofte ukoselig. 

Anonymkode: 28e4e...386

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg lar faktisk min 2.åring slappe av og se på tv en halvtime etter bhg... Før vi lager middag sammen,  spiser   , går ut og leker/på rommet og leker etterpå.

De har hatt en slitsom dag med folk rundt seg hele dagen , og da tenker jeg at det er deilig å bare sitte der alene/ i stillhet ved siden av meg. Etter han har sitti 20 min cirka er han lei og vil gjøre noe annet:) Pleier som regel å være i godt humør også. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg lar min gutt se litt tv på ettermiddagen, han er i full vigør hele dagen på barnehagen og har bare godt av å chille litt i sofaen. Det hjelper her i hvert fall. Etter tv og middag er han mye roligere og vi leker med noe til leggetid. 

Anonymkode: 4e83b...93c

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan trøste deg med at vi er flere i samme båt. Har en på 9 og 2 år. 9 åringen klager på at leksene må gjøres, er sulten og sliten. 2 åringen er sliten og sulten og driver bare med bøll. Ikke så mye skriking og raser, men mer klaging og syting. 

Anonymkode: e7f35...91c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Lett, når man har enn1 åring å ta seg av😅 jeg har samme aldersspenn som ts og yngste blir rabiat om jeg setter meg sånn ned med elste. 

Anonymkode: d3ed6...d35

Skrevet

Vi har barn på 2 og 5. De får se på tv en stund i fanget vårt rett etter barnehagen, da slapper de godt av. Så pleier vi ofte å få en fin ettermiddag etter det. 

Anonymkode: 0f1a3...b2f

• Liker 1
Skrevet

Er så glad vi har valgt å ha ett barn. Aldri stressende hverdager, ikke minst har vi har tid og energi til å følge det ordentlig opp. Flere burde gå for enebarn. 

Anonymkode: c8812...380

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min pleide å vræle når jeg skulle kle på han i barnehagen, i perioden mellom ett og to år. Men når klærne først var på, var det plutselig greit, og vi kom oss hjem uten videre trøbbel. 

Nå var jeg ganske liberal med hensyn til å se på tegnefilmer da, så etter en aktiv dag i barnehagen, så lot jeg han kose seg  og få slappe av med noen av favoritt-tegnefilmene sine. Thomas-toget og Mummitrollet var favorittene da han var liten. Ettermiddagene ble veldig rolige og fine av den avslappingsstunden før middag.

Anonymkode: 11233...d9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er så glad vi har valgt å ha ett barn. Aldri stressende hverdager, ikke minst har vi har tid og energi til å følge det ordentlig opp. Flere burde gå for enebarn. 

Ok. Konstruktivt innlegg. TS bør kaste en av ungene på sjøen, med andre ord?

Anonymkode: a5c93...214

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Konstruktivt innlegg. TS bør kaste en av ungene på sjøen, med andre ord?

Anonymkode: a5c93...214

Kanskje noen leser tråden og tenker seg om en gang til før de får flere barn. 

Skrevet

3 og 5 år her, mye av det samme. Spesielt fredagen når de er slitne etter hele uka i barnehagen. Lar de se tv mens jeg ordner med maten, og så tegner og maler vi etterpå. Det er eneste aktiviteten som får de helt rolige. 

Anonymkode: 9fe2c...15b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...