Gå til innhold

Har du gjort noen tabber som sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde en tabbe i jobben min her om dagen.. ikke noe alvorlig og ikke noen skade skjedd, men.eet var en veldig klar og tydelig beskjed jeg ikke oppdaget rundt en pasient. Det var altså varsler og skrevet om over alt, allikevel så overså jeg det... helt til jeg plutselig så det helt tilfeldig. Jeg spurte en kollega "stemmer dette? Jeg har ikke sett det før nå?" Hun bare: Ja har du ikke lest, det står der og der og der...

Det er egentlig helt umulig å ikke oppdage, jeg skjønner ikke at det er mulig å være så forbanna fjern og nå er jeg skikkelig flau. Jeg pleier ikke å gjøre sånne feil... og har jobba i 7 år. 

Jeg bare rødmer og er kjempe flau. Føler meg veldig dum, og den kollegaen kjenner meg ikke engang... må jo tenke at jeg er helt bortreist. Nå klarer jeg nesten ikke se den personen i øya... 

Har dere gjort noe sånt? Bør jeg bare slutte i jobben? Hva hvis jeg gjør en sånn feil for noe som faktisk er skikkelig alvorlig... 

Anonymkode: afd7c...fd7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har gjort feil. Jeg tenker at alle sykepleiere har det. Problemet er de som sier «jeg har jobbet i mange år og aldri gjort en feil». De har sannsynligvis gjort feil uten å oppdage dem. 

Anonymkode: 56595...baa

• Liker 5
Skrevet

Har gjort feil ja, det tror jeg alle har gjort, noen medisinfeil, som har gjort meg mye mer skjerpa, du gjør nok ikke den feilen igjen, og du bør ikke slutte. Jobber med mange sykepleiere som virker som de ikke får med seg noe, ikke leser journaler og hva som er planen til pas. Så må passe på å fortelle alt i rapporten, og noen ganger følger de ikke med der heller. Syntes du høres ut som en veldig oppegående sykepleier, og du gjør nok ikke den feilen igjen.

Anonymkode: 67f5a...0f1

• Liker 1
Skrevet

Det som er fint med å gjøre feil som ikke er livsfarlige er at man blir mer skjerpa, samt at det (vanligvis) er ingen skade skjedd :) Dette går bra, alle gjør feil iblant. Vi er bare mennesker. 

Anonymkode: 6feb1...3cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg har gjort feil. Jeg tenker at alle sykepleiere har det. Problemet er de som sier «jeg har jobbet i mange år og aldri gjort en feil». De har sannsynligvis gjort feil uten å oppdage dem. 

Enig. Alle gjør feil. Det er våre feil som vi lærer av. Den som aldri har gjort noen feil har heller aldri lært seg noe.

Anonymkode: 077d9...f6d

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt har jeg gjort feil, glemt ting, medisinfeil osv. Det er ubehagelig, men menneskelig. Alle gjør feil selv om det kan virke som om noen ikke gjør det...

Anonymkode: 0f968...48e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes det noen som sier dette? I så fall lyger de eller mangler totalt selvinnsikt.

Anonymkode: 0f968...48e

Skrevet

Man gjør feil, men prøv å unngå å gjøre samme feil to ganger.

Skrevet

Ja. Ga PF i stedet for Paracet en gang. 

Anonymkode: 580a1...6cd

Skrevet

Har jobba som sykepleier i snart 20 år og har gjort MANGE feil opp i gjennom årene. Noen av de samme bommertene går igjen med noen års mellomrom. Avvikene skjer ofte når det er travelt på jobb og lite ressurser og det er derfor det er så viktig åi skrive avvik. Både bittert og ydmykende, men VIKTIG, sånn rent utenom pliktig. Altfor mange sykepleiere og annet helsepersonell lar være å melde fra feilen og holder den skjult om de får muligheten til det.

Alvorlige feil jeg har gjort:

*Medikamentregningsfeil med et preparat jeg ikke kjente til fra før. Pasienten fikk over dobbel dose da det skulle regnes ut fra kapsel form til miksturform.

*Ga pasienten en medisin vi hadde gitt vedkommende flere ganger før. Etter en behandling av ble dette medikamentet tatt bort fordi det var farlig å kombinere med andre deler av behandlingsopplegget. Sjekket ikke medisinkardexet og journalen først og ga medikamentet likevel. Ble mye styr med legevakt og observasjoner etter dette🙈 Gikk heldigvis bra.

* Låste ut en injeksjon med morfin til en pasient som skulle ha denne 20 min sener. Fikk mange oppgaver i mellomtiden og gikk med denne injeksjonen (liten sprøyte) i brystlomma. Den forsvant! og vi lette overalt. Personalet fant den i ei søppelbøtte dagen etterpå. Ved siden av senga til en pas jeg hadde vært hos😣🙈

Andre feil:

-Gitt pas medisiner de ofte ofte fikk tidligere, men som hadde blitt seponert (klassisk ‘ikke sjekke evt forandringer i medisinkardex på forhånd feil’)

- Ga feil multidose til feil pasient en vakt med litt for dårlig tid og mye stress.

- Gitt multidose på feil tidspunkt (morgenmedisinene ble gitt på kveldstid fordi kveldsmedisinene var tatt ut og lagt i beger)

Det er menneskelig å gjøre feil. Og det minner oss på hvor skummelt og alvorlig yrke vi har. For våre menneskelige feil kan tross alt ta liv😣

Anonymkode: 16af7...3bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...