AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #21 Del Skrevet 11. oktober 2021 Din mann ønsker å dele USA delen av livet sitt med dere, og han ønsker å vise dere frem til USA delen av livet sitt. Dette er utelukkende positivt 😊 Det son forbauser meg er at du tenker «gidder ikke». Jeg hadde blitt skuffa om jeg var han. Anonymkode: 1696f...a3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #22 Del Skrevet 11. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Din mann ønsker å dele USA delen av livet sitt med dere, og han ønsker å vise dere frem til USA delen av livet sitt. Dette er utelukkende positivt 😊 Det son forbauser meg er at du tenker «gidder ikke». Jeg hadde blitt skuffa om jeg var han. Anonymkode: 1696f...a3c Jeg er enig i at man må jo gi og ta litt i forhold til hverandres familier, men om det kun er kusina til mannen og ikke "hele familien" som bor i USA skjønner jeg TS - hvis man i utgangspunktet ikke liker lange reiser og barna er 4 år og 7 mnd er det fort litt mer styr. Barna vil uansett ikke huske stort fra turen heller. Hadde barna liksom vært si rundt 11 og 7 år hadde det jo vært en flott ferie for hele familien. Anonymkode: c0fe9...81c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 11. oktober 2021 #23 Del Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 18.27): Min mann og jeg har blitt varslet om at vi vil bli invitert i et bryllup i USA til neste sommer, der en av min manns slektninger skal gifte seg. Vi har to barn som vil være henholdsvis 4 år og 7 måneder (minste er ikke født enda) på dette tidspunktet. Vi vet ikke om invitasjonen vil inkludere barna også, men vi har ingen mulighet for barnevakt, så begge barna må uansett bli med på reisen dit. Jeg synes generelt det er utrolig mye styr å reise med små barn og gruer meg veldig. Vet heller ikke hvordan bryllup i USA er lagt opp, men i følge min mann som har vært o bryllup i USA før, kan det bli mange separate tilstelninger/receptions og litt mer formelt enn her (dette er i tillegg en litt stiv overklassefamilie, så vi forventer et ganske pompøst bryllup). Noen her som har erfaringer å dele om hvordan det er å ha med små barn til denne type bryllup? Anonymkode: c5fdd...850 Hvis dere må bytte fly underveis, gjør dette i Europa. De fleste større byer i USA har direkteforbindelse med Europa. Da imigrasjon til USA kan være styr og ta lang tid. Litt dumt å miste videreforbindelsen fordi dere ble stående i passkø. Og om mulig velg et selskap registrert i EU/EØS området. For da er dere dekket av EUs rettigheter ved forsinkelser og kannseleringer ved returen. Reiser dere derimot med et amerikansk selskap er det amerikanske lover og regler som gjelder ved returen til Europa. Og disse er dårligere enn EU sine. Fra Europa til USA er dere uansett dekket av EUs reglerverk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #24 Del Skrevet 12. oktober 2021 Hadde aldri reist i bryllup i USA med en baby på 7 mnd og en 4 åring! Anonymkode: 9bfea...933 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #25 Del Skrevet 18. oktober 2021 On 10/11/2021 at 10:38 AM, Nicathv said: Barn født av minst én norsk forelder blir automatisk norsk statsborger, uansett hvor fødselen skjer. Er det noe nytt? Var ikke slik før. Anonymkode: 781bc...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 18. oktober 2021 #26 Del Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det noe nytt? Var ikke slik før. Anonymkode: 781bc...630 "Er de født med norsk mor eller norsk far blir de automatisk norsk statsborger. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke." Det er det som står på internett iallefall. Har gjeldt i mange år det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #27 Del Skrevet 18. oktober 2021 Høres helt uoverkommelig ut å reise til USA med en 7 mnd gammel baby. Stakkars baby, stakkars medpassasjerer. Anonymkode: 3d523...782 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 18. oktober 2021 #28 Del Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det noe nytt? Var ikke slik før. Anonymkode: 781bc...630 Det stemmer at det ikke var slik før - ble man født av norske foreldre før 1814 så fikk man ikke norsk statsborgerskap, man fikk dansk. Her fra Lov om norsk Statsborgerret fra 1888: "Norsk statsborgerret erhverves ved fødselen, af ægte barn, hvis dets fader eller moder da har norsk statsborgerret, af uægte barn, hvis dette er tilfældet med moderen." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #29 Del Skrevet 19. oktober 2021 19 hours ago, Kittykat said: "Er de født med norsk mor eller norsk far blir de automatisk norsk statsborger. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke." Det er det som står på internett iallefall. Har gjeldt i mange år det. 14 hours ago, Nicathv said: Det stemmer at det ikke var slik før - ble man født av norske foreldre før 1814 så fikk man ikke norsk statsborgerskap, man fikk dansk. Her fra Lov om norsk Statsborgerret fra 1888: "Norsk statsborgerret erhverves ved fødselen, af ægte barn, hvis dets fader eller moder da har norsk statsborgerret, af uægte barn, hvis dette er tilfældet med moderen." Fant ut at endringen kom i 2006. Grunnen til at jeg vet det ikke gjaldt tidligere er at en venninne er født i Norge med svensk mor (og norsk far) og det var ikke automatikk i at hun ble norsk var norsk. (Selv om alle antok det, så hun hadde norsk pass som hun plutselig ikke fikk fornyet i 2010 fordi hun ikke var norsk) Her er en lignende historie https://www.aftenposten.no/norge/i/bGzXd/datteren-vaar-er-statsloes Anonymkode: 781bc...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 19. oktober 2021 #30 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fant ut at endringen kom i 2006. Grunnen til at jeg vet det ikke gjaldt tidligere er at en venninne er født i Norge med svensk mor (og norsk far) og det var ikke automatikk i at hun ble norsk var norsk. (Selv om alle antok det, så hun hadde norsk pass som hun plutselig ikke fikk fornyet i 2010 fordi hun ikke var norsk) Her er en lignende historie https://www.aftenposten.no/norge/i/bGzXd/datteren-vaar-er-statsloes Anonymkode: 781bc...630 Interressant. Etter å ha lest nøyere så ser jeg at den tidligere loven, fra 1950 (og den fra 1888) gav barnet automatisk norsk statsborgerskap hvis mor var norsk statsborger, men også hvis far var norsk statsborger og han var gift med mor fra utlandet. Men ikke hvis var var ugift. Så oppdateringen har ikke noe med hvor man er født å gjøre, men hvorvidt man får statsborgerskap gjennom ugift far eller ei. 2006 var jammen en sein oppdatering av den loven! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå