Gå til innhold

Delta i bryllup i USA med to barn «i bagasjen».

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg har blitt varslet om at vi vil bli invitert i et bryllup i USA til neste sommer, der en av min manns slektninger skal gifte seg.

Vi har to barn som vil være henholdsvis 4 år og 7 måneder (minste er ikke født enda) på dette tidspunktet.  Vi vet ikke om invitasjonen vil inkludere barna også, men vi har ingen mulighet for barnevakt, så begge barna må uansett bli med på reisen dit.

Jeg synes generelt det er utrolig mye styr å reise med små barn og gruer meg veldig. Vet heller ikke hvordan bryllup i USA er lagt opp, men i følge min mann som har vært o bryllup i USA før, kan det bli mange separate tilstelninger/receptions og litt mer formelt enn her (dette er i tillegg en litt stiv overklassefamilie, så vi forventer et ganske pompøst bryllup). 

Noen her som har erfaringer å dele om hvordan det er å ha med små barn til denne type bryllup? 

Anonymkode: c5fdd...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lureste er vell å høre med brudeparet hvordan bryllupet foregår og om barn er inkludert i invitasjonen… 🙄

Anonymkode: 37300...b4a

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er et stort land med mange ulike tradisjoner og det er nok like forskjellig hva folk gjør det som andre steder :)

Du må jo ikke dra hvis du ikke vil og det ikke passer :) Da vi giftet oss var det flere som ikke kunne komme, enten fordi de hadde små barn de ikke fikk pass til eller fordi de bodde langt unna og de ikke fikk reist. Vi har også blitt invitert i bryllup langt unna som vi har takket nei til fordi det ikke gikk med barnepass. 

Anonymkode: c0fe9...81c

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skal reise ville jeg ha planlagt en ferie ut av det og reist minst 1 uke på forveien. Det er vanskelig nok med justering av døgnrytme som voksen, et helvete for småbarn! 

Normalt er det øvelses resepsjon natten før, som pleier å være for de som er i srlve bryllupwt/familien og de som reiser langt. Det er på kvelden så blir nok vanskelig for disse små å være med. 

Anonymkode: 969c8...4cd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke kunne kombinert det med ferie ville jeg ikke orket å reise så langt med 2 små barn for å delta i bryllup. Med mindre det er din manns bror eller søster tenker jeg det er lov å takke nei altså. 

Anonymkode: dbe1f...f87

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å takke nei hvis man ikke har lyst/råd/makter/orker dra i bryllup. :vetikke:

Anonymkode: 8ebba...7ea

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere mulighet til å ta med et annet familiemedlem (eksempelvis din mor/far) som kan være med som avlaster og "barnevakt" når dere er opptatte med det seremonielle?

Anonymkode: acd1b...d58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt rett ut om barna er invitert. Er de ikke det, må dere jo bare droppe det. Man kan jo ikke forlate en 7 mnd gammel baby i Norge for å reise utenlands heller. 

Anonymkode: e2299...c25

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ærlig talt ikke orka det... Tror jeg haddr bedt mannen min dra, og at jeg var hjemme med barna. Men hadde vært en opplevelse for livet om barna bare hadde vært litt større!!:)

Anonymkode: fea68...cba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt med meg et ekstra familiemedlem eller to som kunne passe barna (hvis de ikke var invitert) og gjort en ferie ut av det. Hvis det ikke var en mulighet, så ville jeg sett an hvor stor greie bryllupet er, og hvis det var typ én kveld så hadde vi nok dratt hele gjengen så hadde jeg hengt med barna mens mannen dro i bryllup, og ferie rundt. Men det første alternativet avhenger jo av at babyen ikke var langt unna.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sagt at dere ikke har muligheten til å være med.

Anonymkode: 5e6f3...167

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 18.29):

Det lureste er vell å høre med brudeparet hvordan bryllupet foregår og om barn er inkludert i invitasjonen… 🙄

Anonymkode: 37300...b4a

Det er ikke planlagt enda, er svaret vi har fått. Og uansett må vi som nevnt ha barna med på turen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 18.59):

USA er et stort land med mange ulike tradisjoner og det er nok like forskjellig hva folk gjør det som andre steder :)

Du må jo ikke dra hvis du ikke vil og det ikke passer :) Da vi giftet oss var det flere som ikke kunne komme, enten fordi de hadde små barn de ikke fikk pass til eller fordi de bodde langt unna og de ikke fikk reist. Vi har også blitt invitert i bryllup langt unna som vi har takket nei til fordi det ikke gikk med barnepass. 

Anonymkode: c0fe9...81c

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 23.43):

Om jeg ikke kunne kombinert det med ferie ville jeg ikke orket å reise så langt med 2 små barn for å delta i bryllup. Med mindre det er din manns bror eller søster tenker jeg det er lov å takke nei altså. 

Anonymkode: dbe1f...f87

AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 8.28):

Det er lov å takke nei hvis man ikke har lyst/råd/makter/orker dra i bryllup. :vetikke:

Anonymkode: 8ebba...7ea

AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 20.08):

Jeg hadde nok ærlig talt ikke orka det... Tror jeg haddr bedt mannen min dra, og at jeg var hjemme med barna. Men hadde vært en opplevelse for livet om barna bare hadde vært litt større!!:)

Anonymkode: fea68...cba

AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 20.16):

Jeg ville ha sagt at dere ikke har muligheten til å være med.

Anonymkode: 5e6f3...167

Ja,har egentlig mest lyst å sende mannen alene i dette bryllupet. Det er hans kusine som skal gifte seg. Men han er svært opptatt av at vi alle 4 skal dra sammen som en familie. Så om ikke vi drar vil ikke han dra heller..

Har vurdert å gjøre en ferie ut av det, men tenker at de tingene jeg gruer meg til og anser som slitsomt uansett vil bli det samme (mye styr med små barn på reise,jet-lag,å reise rundt overalt/kjøre milevis for å treffe mannens familie og han har også venner bosatt i USA som han ønsker å se).

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 8.32):

Har dere mulighet til å ta med et annet familiemedlem (eksempelvis din mor/far) som kan være med som avlaster og "barnevakt" når dere er opptatte med det seremonielle?

Anonymkode: acd1b...d58

Ginny skrev (På 9.10.2021 den 20.12):

Jeg hadde dratt med meg et ekstra familiemedlem eller to som kunne passe barna (hvis de ikke var invitert) og gjort en ferie ut av det. Hvis det ikke var en mulighet, så ville jeg sett an hvor stor greie bryllupet er, og hvis det var typ én kveld så hadde vi nok dratt hele gjengen så hadde jeg hengt med barna mens mannen dro i bryllup, og ferie rundt. Men det første alternativet avhenger jo av at babyen ikke var langt unna.. 

Takk for tips :)  Skal vurdere dette, men det vil nok koste endel penger. Uansett er det en mulig plan B.

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har reist flere ganger til usa med barn. Minste var 8 mnd. sist gang vi dro og da var vi faktisk også i et bryllup. Det er veldig forskjellig hvordan man feirer bryllup i usa. Det er et stor land med mange forskjellige tradisjoner.  I de bryllupene vi har vært i har barn alltid vært inkludert og tatt hensyn til, og vi har hatt det kjempefint. Barna syntes det har vært stas, og har snakket masse om det i ettertid.   

Anonymkode: 67db2...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at hvis du føder i USA så er barnet ditt Amerikansk statsborger, ikke norsk.

Anonymkode: 15d64...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk på at hvis du føder i USA så er barnet ditt Amerikansk statsborger, ikke norsk.

Skal litt til å gå 7 måneder over tiden da! 😂🤣

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Barn født av minst én norsk forelder blir automatisk norsk statsborger, uansett hvor fødselen skjer.

Endret av Nicathv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...