Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes, henvist til sykehuset for videre oppfølging. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt tre målinger til sammen over grensen på ca 6 uker. Alle om morgenen. En 5.3 og to på 5.4. Alle andre målinger jeg har hatt har vært fine og langt under grenseverdien.  Legen henviste meg til sykehus for videre oppfølging i dag. Dere som har vært i samme båt, blir jeg satt på insulin når jeg bare har hatt tre målinger over på så lang tid? Syns det virkelig litt strengt, men er selvsagt glad for å bli fulgt opp. 

Anonymkode: 67125...d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har hatt tre målinger til sammen over grensen på ca 6 uker. Alle om morgenen. En 5.3 og to på 5.4. Alle andre målinger jeg har hatt har vært fine og langt under grenseverdien.  Legen henviste meg til sykehus for videre oppfølging i dag. Dere som har vært i samme båt, blir jeg satt på insulin når jeg bare har hatt tre målinger over på så lang tid? Syns det virkelig litt strengt, men er selvsagt glad for å bli fulgt opp. 

Like strengt var det for meg. Synes det var noe tull. Hadde måling noe over, men hadde ikke fastet lenge nok for glukosetesten (iflg diabeteslege på sykehus/endokrinolog). På selve glukosetesten var fastende prøve 0,3 mmol over grenseverdi, mens den etter glukosedrikken var helt fin.
Fastlege ville ikke sette diagnosen, men jordmoren i kommunen ønsket diagnose.
Hadde tre målinger på morgenen på 5,4 - 5,5 - 5,5 som jo er over det det skal være på 5,3 - derfor måtte jeg ha time på sykehuset.

Ble sett mye ned på av helsepersonell gjennom hele svangerskapet med nedsettende kommenterer ala «du må huske å passe på babyen din, nå bader den i sukker». 
Ut kom et terminfødt barn på 3,2 kg.

Til det du spør om!😅 Nei, du må ikke på insulin (jeg er ikke lege da, husk det). Du får nok beskjed om å forsette å spise sunt og sjekke blodsukkeret innimellom.

Anonymkode: cd7b6...7c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Like strengt var det for meg. Synes det var noe tull. Hadde måling noe over, men hadde ikke fastet lenge nok for glukosetesten (iflg diabeteslege på sykehus/endokrinolog). På selve glukosetesten var fastende prøve 0,3 mmol over grenseverdi, mens den etter glukosedrikken var helt fin.
Fastlege ville ikke sette diagnosen, men jordmoren i kommunen ønsket diagnose.
Hadde tre målinger på morgenen på 5,4 - 5,5 - 5,5 som jo er over det det skal være på 5,3 - derfor måtte jeg ha time på sykehuset.

Ble sett mye ned på av helsepersonell gjennom hele svangerskapet med nedsettende kommenterer ala «du må huske å passe på babyen din, nå bader den i sukker». 
Ut kom et terminfødt barn på 3,2 kg.

Til det du spør om!😅 Nei, du må ikke på insulin (jeg er ikke lege da, husk det). Du får nok beskjed om å forsette å spise sunt og sjekke blodsukkeret innimellom.

Anonymkode: cd7b6...7c6

Herregud! Drøyt at du fikk slike kommentarer. Men bra at alt gikk fint med deg og baby 😍 Satser på at du har rett ang insulin, og at jeg bare må fortsette med riktig kosthold og målinger.  Håper folkene dit jeg er henvist (KK i Bergen) er greie. Jeg gjør jo alt jeg kan for å få lave målinger, så ikke så hypp på kjeft fra voksne folk 😅

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg i forrige svangerskap. Ble veldig overrasket og lei meg, syns det var rart iom at jeg hadde gått lite opp i vekt (og var slank), men de sa noen er genetisk disponert for å få det. Mens andre kan spise masse søtt og gå opp mye uten å få noe problemer med blodsukkeret.

Det var aldri snakk om at jeg skulle bruke insulin, kun diett. Jeg begynte å spise diabetes-kosthold og målte blodsukker selv noen ganger om dagen. Så det ganske raskt på omleggingen at blodsukkeret havnet jevnt under grensa. 

Det har vel vært litt diskusjon rundt de nye, senkende grensene for svangerskapsdiabetes. Om det kan innebære en unødvendig sykeliggjøring og skape bekymringer uten grunn. For min del må jeg likevel si at det var veldig positivt. Tungt å kutte ut ting, men merket faktisk at det kostholdet ga meg mer energi og var bedre for meg, selv om det ikke var snakk om dramatiske endringer. Kroppen min har det nok bedre uten sukker og med lite raske karbohydrater. Så jeg har prøvd å holde på noe av det i ettertid, selv om en strikt diett er vanskelig mtp at det har en del sosiale omkostninger (og da kunne jeg takke nei til kake pga diabetes, mens om jeg hadde gjort det nå, hadde jeg blitt en særing…).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...