Gå til innhold

Barnet mitt tåler ikke å være tett i nesen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se gjerne denne videoen. Mange som er blitt kvitt nesespray med denne metoden. Det er veldig enkelt å følge.

Anonymkode: 09bb8...fe9

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Og med det mener jeg bokstavelig talt. Hun har slitt med litt plager i nesen da hun var mindre (hun er nå 5 år). Etter mange undersøkelser og allergitester og utprøvinger av forskjellige nesesprayer, både på resept og uten, fant vi ut at det eneste som virket var otrivin. Det er ikke bra og det vet vi. Legen vet at vi har brukt den for lenge, så nå vet vi at hun er mest sannsynlig blitt avhengig av denne driten. Og med ene forkjølelsen etter den andre nå i høst, så har vi havnet i en ond sirkel. Nå i tillegg til en forkjølelse sitter vi fint i dette. Hun er nødt å slutte med otrivin for å få nesen til å «virke» igjen. Men vi klarer det rett og slett ikke. Det er ingenting mer legene kan gjøre for oss. Vi må bare gjennom det. Hun er såpass stor nå at hun forstår veldig mye. Hun forstår at hun er nødt til å kutte ut denne nesesprayen. Men vi ender opp med å ta den. Vi bruker 3 timer på legging hver dag, det ender opp med at hun sovner sent. Hun våkner kl 4 i nett og ligger våken og gråter til kl 7. Da er det liksom på tide å stå opp. Vi skal på jobb, hun skal i barnehage. Vi er nødt å fungere. Vi har prøvd alt av kjerringråd og vanlig råd mot tett nese. Hode høyt opp, åpen vindu, en delt løk på nattbordet 😅ja, alt. Hun får ikke det til (vil ikke) puste med munnen. Det gjør situasjonen enda vanskeligere. Det er jo helt umulig å puste med tett nese! Denne uken har både jeg og mannen tatt fri fra jobb og tatt hun ut av barnehagen. Vi har ikke samvittighet til å sende henne i bhg når hun får bare 5-6 timer med søvn. Og vi også merker at vi er utslitt. Det tærer på hele familien og vi går på reservetanken hele gjengen. Har bestilt time til fastlegen hennes. Vet ikke hva hun kan hjelpe oss med, men vi er virkelig desperat nå. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, takk for at du tok deg tid til å lese. Har du noe gode råd, sleng de med her. Alt hjelper 🤍

hilsen sliten og desperat mamma.

Anonymkode: f7f96...8a9

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun tåler ingenting skulle det stå. Minste plage hun har klager hun! Gjelder alt. En liten skrubbsår er også verdens undergang. 

Først og fremst; Jeg forstår jentungen veldig godt, jeg er det som kalles nesepuster, jeg får helt åndenød når jeg ikke kan puste med nesa og føler at jeg ikke får puste eller ihvertfall ikke får nok luft. Det kan føles veldig skremmende for en femåring.
Som liten fantes det ikke nesespray for barn, så jeg måtte ta til takke med de gode, gamle nesedråpene, to drypp i hvert nesebor og så ligge med hodet bøyd bakover og nesa i sky lenge nok til at det løsnet. Det er et alternativ som gjør det mer klønete for henne å få åpne nesebor, samtidig som dere venner henne av med nesesprayen, og på veien lærer hun kanskje at noen ganger må man gjøre ting som ER ubehagelige.

For det andre; Det høres VELDIG ut som dere har en høysensitiv unge, med tanke på at hun får helt noia av et lite skrubbsår. Ja, det gjør vondt en stund, men for henne kan det kjennes så mye verre ut. Det kan også forklare hvorfor hun får helt hetta når hun er tett i nesa.

• Liker 1
Skrevet

Neseplaster!!! Mannen min og venninnen min har slitt med nesa i mange mange år, og har vært avhengige av nesespray. Neseplaster har vært helt revolusjonerende for dem, ikke noe mer nesespray! 

Må kjøpe den riktige typen "Breath right" heter den. Ikke kjøp de andre, de er dårlige! 

De er jo laget for voksne, men jeg har stor tro på at du lett kan klippe de til for å passe datteren din.

Jeg håper du prøver de!!

Anonymkode: 0a3e5...15a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neseplaster!!! Mannen min og venninnen min har slitt med nesa i mange mange år, og har vært avhengige av nesespray. Neseplaster har vært helt revolusjonerende for dem, ikke noe mer nesespray! 

Må kjøpe den riktige typen "Breath right" heter den. Ikke kjøp de andre, de er dårlige! 

De er jo laget for voksne, men jeg har stor tro på at du lett kan klippe de til for å passe datteren din.

Jeg håper du prøver de!!

Jeg skal kjøpe det i kveld! Takk! Har vært inne på tanken det med neseplaster, men siden den er beregnet til voksne så tok jeg ikke sjansen på det. Men kanskje verdt å prøve det ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal kjøpe det i kveld! Takk! Har vært inne på tanken det med neseplaster, men siden den er beregnet til voksne så tok jeg ikke sjansen på det. Men kanskje verdt å prøve det ja. 

Det er så absolutt verdt å prøve! Jeg håper virkelig du kan få det til å passe datteren din. Om det er vanskelig å klippe det til kan det også være verdt å feste den godt på hver side hvor neseborene er og så heller la det være noe mellomrom mellom neseryggen(om det heter det) og "bøylen" på plasteret. Det viktigste er jo at plasteret drar sidene av nesa utover.

Masse lykke til!

Skrevet
Minya skrev (17 minutter siden):

Først og fremst; Jeg forstår jentungen veldig godt, jeg er det som kalles nesepuster, jeg får helt åndenød når jeg ikke kan puste med nesa og føler at jeg ikke får puste eller ihvertfall ikke får nok luft. Det kan føles veldig skremmende for en femåring.
Som liten fantes det ikke nesespray for barn, så jeg måtte ta til takke med de gode, gamle nesedråpene, to drypp i hvert nesebor og så ligge med hodet bøyd bakover og nesa i sky lenge nok til at det løsnet. Det er et alternativ som gjør det mer klønete for henne å få åpne nesebor, samtidig som dere venner henne av med nesesprayen, og på veien lærer hun kanskje at noen ganger må man gjøre ting som ER ubehagelige.

For det andre; Det høres VELDIG ut som dere har en høysensitiv unge, med tanke på at hun får helt noia av et lite skrubbsår. Ja, det gjør vondt en stund, men for henne kan det kjennes så mye verre ut. Det kan også forklare hvorfor hun får helt hetta når hun er tett i nesa.

Det er mulig hun er høysensitiv. Men det hjelper oss virkelig ikke. Mulig hun trenger sovemedisin eller beroligende for å kunne holde ut gjennom de værste dagene? Jeg aner ikke, men vi er virkelig helt desperat nå. Når hun våkner og begynner å være hysterisk så er det vanskelig å roe henne. Da er hun virkelig i sin egen verden. Hjelper ikke snakke til henne eller noenting. Hun er helt besatt. Kanskje ta iPad i sengen og slå den på når hun begynner sånn? Slik at hun får konse om noe annet enn det at hun er tett? Hun sovner vel til slutt? Men jeg vet ikke hvor lenge hun kan holde på og grine og sparke. Det lengste hun har holdt på var 4 timer. Trodde hun var så trøtt at hun skulle gi seg snart. Men hun bare reiste seg opp i sengen og grein! Koste med ryggen hennes, strøk hun på hodet, hun roer seg da, men så snart hun innser at nesen er tett er det på an igjen. Vi er helt hjelpeløse her!

Skrevet

Du kan prøve å koke vanm, ha det i en bolle og så la hun ha hodet over med et håndkle over så vil damoen løsne opp. Pass godt på at hun ikke er så nært at hun kan brenne seg på det varme vannet.

Hakk opp løk ot ha i et kjøkkenhåndkle og hold på nesebor-vil også løsne opp naturlig. 

Hvitløksfedd i nesebordet(men da må det være stort så det ikke kan sette seg fast og dere må passe på.

Og ikke finn på å gi henne et eneste spray til med nesesprayen. 

Anonymkode: 6b79b...e2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er mulig hun er høysensitiv. Men det hjelper oss virkelig ikke. Mulig hun trenger sovemedisin eller beroligende for å kunne holde ut gjennom de værste dagene? Jeg aner ikke, men vi er virkelig helt desperat nå. Når hun våkner og begynner å være hysterisk så er det vanskelig å roe henne. Da er hun virkelig i sin egen verden. Hjelper ikke snakke til henne eller noenting. Hun er helt besatt. Kanskje ta iPad i sengen og slå den på når hun begynner sånn? Slik at hun får konse om noe annet enn det at hun er tett? Hun sovner vel til slutt? Men jeg vet ikke hvor lenge hun kan holde på og grine og sparke. Det lengste hun har holdt på var 4 timer. Trodde hun var så trøtt at hun skulle gi seg snart. Men hun bare reiste seg opp i sengen og grein! Koste med ryggen hennes, strøk hun på hodet, hun roer seg da, men så snart hun innser at nesen er tett er det på an igjen. Vi er helt hjelpeløse her!

Kan hende hun kjenner det i bihulene, prøv med kald eller varm klut i pannen kanskje det roer ned. Og så finnes det massasje man kan gjøre i ansiktet for bihulene, se om du finner på YouTube. 

Hadde muligens undersøkt akkupunktur også det er kanskje noen punkter som kan stimuleres for å hjelpe henne.

Anonymkode: 6b79b...e2b

Skrevet

Etter mange år med Nesespray så var det to ting som fungerte. Nasonex og nesehorn med saltvann. Jeg trappet ned i starten der jeg erstattet sakte men sikkert nesespray med nasonex! Samtidig som jeg skyldte godt igjennom med saltvann. Det fungerte veldig fint! Tipper jeg har brukt nesespray i 10 år….

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 17.04):

Du har så rett i det. Men vi har så langt valgt søvn istedenfor. Vel, ikke fullt så mye som vi skulle ønske, men slik at vi kan gå på jobb og i bhg. Jeg skal ta en prat med legen på mandag. Kanskje vi kan få sykemelding slik at vi kan komme oss gjennom dette. Men nå er hun forkjølet i tillegg da 😕

Sykemelding? Ærlig talt, skal staten sponse ditt barns avhengighet av nesespray?? Dette må dere jo bare stå i!

Anonymkode: 96b3a...66d

• Liker 2
Skrevet
On 10/7/2021 at 4:54 PM, L.F said:

Men er det egentlig så farlig å være «avhengig» av nesespray, sånn bortsett fra at det er irriterende…? 

On 10/7/2021 at 5:28 PM, AnonymBruker said:

Slimhinnene i nesa etses bort med tiden. Høres det bra ut?  

Anonymkode: 231b2...496

Jeg har vært avhengig av nesespray siden jeg va r ca 8 er nå 42 har ikke hatt noen problemer med det bortsett fra panikk hvis jeg er tom for nesespray

Anonymkode: 856e6...3bf

Skrevet
L.F skrev (På 7.10.2021 den 16.54):

Men er det egentlig så farlig å være «avhengig» av nesespray, sånn bortsett fra at det er irriterende…? 

ville du vært kronisk tett i nesa?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 17.04):

Du har så rett i det. Men vi har så langt valgt søvn istedenfor. Vel, ikke fullt så mye som vi skulle ønske, men slik at vi kan gå på jobb og i bhg. Jeg skal ta en prat med legen på mandag. Kanskje vi kan få sykemelding slik at vi kan komme oss gjennom dette. Men nå er hun forkjølet i tillegg da 😕

§ 8-4.Arbeidsuførhet

Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.

Anonymkode: a9fd0...31e

• Liker 1
Skrevet

Du og mannen din legger godt til rette for at ungen deres blir avhengig, og holder seg til avhengigheten da.
Det er bare bestemt å kutte ut sprayen, det er ikke sånn at hun "ikke puster" hvis ikke, alle puster AUTOMATISK med munnen når nesa er slik. Jeg HATER tett nese, aldri likt det og husker jeg også gråt som liten pga jeg ikke fikk puste gjennom nesa. Men faren min ga meg ikke nesespray hver kveld hele tiden fordi jeg kom med krokodille-tårer, vi gikk å la oss igjen - og jeg sovnet til slutt. Det gjelder ALLE barn. 

Jeg gidder ikke sitte her å høre på at ungen din er så spesiell at tett nese takler hen bare ikke, dette er faktisk mannen din og du sin feil. Håper for deres skyld at barnet ikke blir avhengig av noe annet som voksen, for da vet vi jo hvordan dere to hadde holdt på med h*n. Herregud ass..

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Rosatoast said:

Jeg gidder ikke sitte her å høre på

Står du da eller?

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Står du da eller?

Idioti finnes overalt visst. 

• Liker 1
Skrevet

Stakkars jente. Tenker det er flere ting dere må ta tak i her, og det med at hun er avhengig av otrivin er en liten del av det.

Slik du beskriver både hennes reaksjoner og ikke minst hvordan dere som foreldre reagerer på disse gjør at jeg tenker foreldreveiledning er vel så viktig her. Både i forhold til avvenningen nå, men også hvordan dere ellers skal forhold dere til ett så sensitivt barn. Hun bør nok også ha egne samtaler for å få verktøy på hvordan hun kan være med robust ellers i livet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...