Gå til innhold

Barnet mitt tåler ikke å være tett i nesen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og med det mener jeg bokstavelig talt. Hun har slitt med litt plager i nesen da hun var mindre (hun er nå 5 år). Etter mange undersøkelser og allergitester og utprøvinger av forskjellige nesesprayer, både på resept og uten, fant vi ut at det eneste som virket var otrivin. Det er ikke bra og det vet vi. Legen vet at vi har brukt den for lenge, så nå vet vi at hun er mest sannsynlig blitt avhengig av denne driten. Og med ene forkjølelsen etter den andre nå i høst, så har vi havnet i en ond sirkel. Nå i tillegg til en forkjølelse sitter vi fint i dette. Hun er nødt å slutte med otrivin for å få nesen til å «virke» igjen. Men vi klarer det rett og slett ikke. Det er ingenting mer legene kan gjøre for oss. Vi må bare gjennom det. Hun er såpass stor nå at hun forstår veldig mye. Hun forstår at hun er nødt til å kutte ut denne nesesprayen. Men vi ender opp med å ta den. Vi bruker 3 timer på legging hver dag, det ender opp med at hun sovner sent. Hun våkner kl 4 i nett og ligger våken og gråter til kl 7. Da er det liksom på tide å stå opp. Vi skal på jobb, hun skal i barnehage. Vi er nødt å fungere. Vi har prøvd alt av kjerringråd og vanlig råd mot tett nese. Hode høyt opp, åpen vindu, en delt løk på nattbordet 😅ja, alt. Hun får ikke det til (vil ikke) puste med munnen. Det gjør situasjonen enda vanskeligere. Det er jo helt umulig å puste med tett nese! Denne uken har både jeg og mannen tatt fri fra jobb og tatt hun ut av barnehagen. Vi har ikke samvittighet til å sende henne i bhg når hun får bare 5-6 timer med søvn. Og vi også merker at vi er utslitt. Det tærer på hele familien og vi går på reservetanken hele gjengen. Har bestilt time til fastlegen hennes. Vet ikke hva hun kan hjelpe oss med, men vi er virkelig desperat nå. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, takk for at du tok deg tid til å lese. Har du noe gode råd, sleng de med her. Alt hjelper 🤍

hilsen sliten og desperat mamma.

Anonymkode: f7f96...8a9

Skrevet

Slutte med et nesebor av gangen? 

Anonymkode: 85a6e...d73

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutte med et nesebor av gangen? 

Anonymkode: 85a6e...d73

Ikke godt nok tydeligs. Fremdeles ene neseboret som plager 😕 

Skrevet

Hva med saltvannsspray eller noe annet ufarlig? Kan hun tro hun får den vanlige?

Anonymkode: 93b43...9d5

• Liker 2
Skrevet

Nesehorn? Saltvann? 

Skrevet
Pragmatikeren skrev (Akkurat nå):

Nesehorn? Saltvann? 

Vi har prøvd nesten alt av saltvann de har på markedet 😟 Med mentol og uten. Neseolje som man smører under nesen osv…

Skrevet

Sikkert ikke det du vil høre, men det dere nå driver med er seigpining. Dere starter, gir opp, starter igjen og gir opp igjen, og blir aldri ferdige.
Istedenfor et par "ulidelige" uker for hele gjengen, der dere knapt får sove i det hele tatt, velger dere å pine henne og dere gjennom noen vanskelige timer og dager, før dere "gir etter" og må starte hele prosessen på nytt. Og dette gjør dere igjen og igjen.

Dere er nødt til å stålsette dere, og bestemme dere for å gjennomføre. Finn alle alternative midler som hjelper litt.
Sov på skift. Tenk at om bare noen dager til, så slipper dere dette, og dere kan alle sove normalt igjen.

Anonymkode: 07deb...22b

• Liker 35
Skrevet

Jeg forstår henne veldig godt! Stakkars barn! Jeg takler heller ikke tett nese, det er jo faktisk helt jævlig. 😅 Så bra at hun skal til fastlegen, kanskje hun kan få resept på sånn kortison-nesespray. Det hjalp meg veldig da jeg ødela nesa med otrivin. 🙈 

• Liker 3
Skrevet

Men er det egentlig så farlig å være «avhengig» av nesespray, sånn bortsett fra at det er irriterende…? 

• Liker 3
Skrevet

Uff, det er helt jævlig å avvenne seg fra nesespray, spesielt når man bare er fem år gammel og ikke har sjans til å tenke langsiktige konsekvenser. Jeg har ingen gode råd, men både dere og barnet har all min sympati!

Skrevet

Skjønner henne veldig godt. 

Det finnes en del ting man kan gjøre for å få det til å gå lettere når man ikke har otrivin. 

- en tom flaske "tilfelle" det er en dråpe igjen. Ha den i lomma. 

- massere et punkt mellom øyebryna som åpner slimhinnene

- sove med hodet høyt

- jeg pleier å tenke at nesen åpner seg og det pleier den ofte å gjøre. Utrolig. 

Anonymkode: 0461c...afb

Skrevet
Just now, L.F said:

Men er det egentlig så farlig å være «avhengig» av nesespray, sånn bortsett fra at det er irriterende…? 

Slimhinnene i nese og svelg har absolutt ikke godt av daglig påfyll av nesespray. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner henne veldig godt. 

Det finnes en del ting man kan gjøre for å få det til å gå lettere når man ikke har otrivin. 

- en tom flaske "tilfelle" det er en dråpe igjen. Ha den i lomma. 

- massere et punkt mellom øyebryna som åpner slimhinnene

- sove med hodet høyt

- jeg pleier å tenke at nesen åpner seg og det pleier den ofte å gjøre. Utrolig. 

Er foresten klar over at det er en 5 åring 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sikkert ikke det du vil høre, men det dere nå driver med er seigpining. Dere starter, gir opp, starter igjen og gir opp igjen, og blir aldri ferdige.
Istedenfor et par "ulidelige" uker for hele gjengen, der dere knapt får sove i det hele tatt, velger dere å pine henne og dere gjennom noen vanskelige timer og dager, før dere "gir etter" og må starte hele prosessen på nytt. Og dette gjør dere igjen og igjen.

Dere er nødt til å stålsette dere, og bestemme dere for å gjennomføre. Finn alle alternative midler som hjelper litt.
Sov på skift. Tenk at om bare noen dager til, så slipper dere dette, og dere kan alle sove normalt igjen.

Du har så rett i det. Men vi har så langt valgt søvn istedenfor. Vel, ikke fullt så mye som vi skulle ønske, men slik at vi kan gå på jobb og i bhg. Jeg skal ta en prat med legen på mandag. Kanskje vi kan få sykemelding slik at vi kan komme oss gjennom dette. Men nå er hun forkjølet i tillegg da 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenkte det samme…  Dere burde tatt kampen skikkelig en gang for alle. En helg for eksempel. Etter noen få netter så vil det nok gå seg til. Blir det for ille på natta så tar dere med barnet ut i kald frisk luft, det hjelper. 

Anonymkode: 3dbda...1ac

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Jeg støtter også forslaget om å forhøre seg om kortisonspray i en overgangsperiode. Jeg bruker kortisonspray pga allergi, og er anbefalt å doble dosen ved forkjølelse for å unngå gjentakende bihulebetennelser. Med kortisonsprayen er det mye mindre behov for otrivin og det går lettere å stoppe med den igjen etter forkjølelsen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker for mye otrivin også. Starter med en forkjølelse så går det over avhengighet. Også bruker jeg det i noen mnd. Men min avvenning er ganske effektiv. 
bruker bare nesespray i ene neseboret så jeg får puste med halve nesa. Trapper også ned så jeg ikke tar gjennom hele dagen.  Og i løpet sv en uke har det andre neseboret blitt fint. Så slutter jeg med det andre. 

Dere må nok bare forklare barnet at nå skal vi gjøre det sånn, det blir kjipt og det vet dere og så takle dårlig søvn en ukes tid. 

Anonymkode: 85d2a...dba

Skrevet

Ville bare si at vi bruker allerede kortison nesespray. Men hun jo ingenting hun jenten vår. Så mulig det hjelper altså, men det ikke er godt nok for henne. 
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville bare si at vi bruker allerede kortison nesespray. Men hun jo ingenting hun jenten vår. Så mulig det hjelper altså, men det ikke er godt nok for henne. 
ts

Hun tåler ingenting skulle det stå. Minste plage hun har klager hun! Gjelder alt. En liten skrubbsår er også verdens undergang. 

Skrevet
L.F skrev (33 minutter siden):

Slimhinnene i nesa etses bort med tiden. Høres det bra ut?  

Anonymkode: 231b2...496

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...