AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Fikk en faktura fra en advokat som fakturert meg 20.000 for 3 dager med svært lite arbeid. Det var snakk om 2 telefoner med meg, to telefon til politiet og når de først fikk saken tilsendt fra politiet hadde de fått beskjed om at jeg hadde byttet advokat. De jobbet ikke med saken før de fikk dokumentene fra politiet, men da hadde jeg allerede byttet advokat. Jeg har også fri rettshjelp, så skal vel uansett ikke betale. Men jeg blir så forbanna, samtidig ufattelig glad jeg byttet advokat. Altså, er dette normalt? Anonymkode: fc278...f04
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 I tillegg, jeg skrev aldri noen kontrakt med dem og ikke ble vi enige om pris da de har variert pris. Ts Anonymkode: fc278...f04
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 Vedkommende har vel lagt ved timeliste? Dere må jo også ha diskutert pris - alle opererer med en timepris. Anonymkode: 2a8cd...0d5 9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vedkommende har vel lagt ved timeliste? Dere må jo også ha diskutert pris - alle opererer med en timepris. Anonymkode: 2a8cd...0d5 Nei, har ikke diskutert timespris. Advokaten har vedlagt timeliste som ikke samsvarer i det heletatt med jobben som er gjort. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Anonymkode: fc278...f04
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 Ja. det er normalt at advokater tusker til seg mye penger for lite arbeid. Man burde egentlig sittet å observert arbeidet. De tar like mye betalt for pausene imellom. Anonymkode: ed1d0...c28 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 En advokattime tilsvarer 3 kvarter jobb og 1 kvarter pause. En telefonsamtale på typ 5 min blir belastet som 1 kvarter til en halvtime. Noen ganger mer som de kaller "ekstraarbeid utifra telefonsamtale". Timeprisen er også helt vanvittig. Vi snakker om tusenvis av kroner i timen. Og så blir gjerne MVA tillagt etterpå. Noen advokater tar også en ekstra "inngangspris" før oppdraget for å ta på seg oppgaven. Det er som du skjønner en grunn til at advokater er millionærer, jobber i eksklusive og sentrale lokaler, og ikke sparer på noe hverken jobb eller privat. De eier ikke skam. Anonymkode: c413e...d29 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 Og leser de en mail som tar 1 minutt, så belastes du også fort for 15 minutt. Anonymkode: c413e...d29 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #8 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. det er normalt at advokater tusker til seg mye penger for lite arbeid. Man burde egentlig sittet å observert arbeidet. De tar like mye betalt for pausene imellom. Anonymkode: ed1d0...c28 Jeg vet de har fått mye klager av andre på prisen. Det er jo helt sykt å bli fakturert med så mye for så lite jobb. Hvordan kan et advokatfirma holde på slik? Ts Anonymkode: fc278...f04
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En advokattime tilsvarer 3 kvarter jobb og 1 kvarter pause. En telefonsamtale på typ 5 min blir belastet som 1 kvarter til en halvtime. Noen ganger mer som de kaller "ekstraarbeid utifra telefonsamtale". Timeprisen er også helt vanvittig. Vi snakker om tusenvis av kroner i timen. Og så blir gjerne MVA tillagt etterpå. Noen advokater tar også en ekstra "inngangspris" før oppdraget for å ta på seg oppgaven. Det er som du skjønner en grunn til at advokater er millionærer, jobber i eksklusive og sentrale lokaler, og ikke sparer på noe hverken jobb eller privat. De eier ikke skam. Anonymkode: c413e...d29 Men her har advokaten i tillegg lagt til arbeid som aldri har funnet sted. Kan jo ikke være lovlig. Ts Anonymkode: fc278...f04 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, har ikke diskutert timespris. Advokaten har vedlagt timeliste som ikke samsvarer i det heletatt med jobben som er gjort. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Anonymkode: fc278...f04 Som en annen nevner her - advokattimer regnes med minimum et kvarter. Alt under ett kvarter blir fakturert som et kvarter, alt mellom kvarter og halvtime regnes som halvtime - dvs. opp til nærmeste kvarter. Timepriser for advokater er veldig høye, med visse variasjoner selvsagt. Spesialister og partnere i de største Oslo-firmaene vil ta seg bedre betalt enn en advokatfullmektig i et mindre firma. Derfor er det jo vanlig å "shoppe litt rundt". Se hva slags ekspertise du må ha, og hva de tar i timen. Og ikke minst være selektiv med hva slags kontakt du har med, hva du kan gjøre selv og hva de MÅ bistå med, heller ta ett skikkelig møte enn flere færre telefoner. "Alle" vet at advokatbistand er dyrt, så terskelen er høy for å ta kontakt. Jeg kan til en viss grad forstå frustrasjonen din, men jeg synes også det virker veldig rart å ta kontakt med den første og beste uten research, og ikke engang avtale pris. Anonymkode: 2a8cd...0d5 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #11 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som en annen nevner her - advokattimer regnes med minimum et kvarter. Alt under ett kvarter blir fakturert som et kvarter, alt mellom kvarter og halvtime regnes som halvtime - dvs. opp til nærmeste kvarter. Timepriser for advokater er veldig høye, med visse variasjoner selvsagt. Spesialister og partnere i de største Oslo-firmaene vil ta seg bedre betalt enn en advokatfullmektig i et mindre firma. Derfor er det jo vanlig å "shoppe litt rundt". Se hva slags ekspertise du må ha, og hva de tar i timen. Og ikke minst være selektiv med hva slags kontakt du har med, hva du kan gjøre selv og hva de MÅ bistå med, heller ta ett skikkelig møte enn flere færre telefoner. "Alle" vet at advokatbistand er dyrt, så terskelen er høy for å ta kontakt. Jeg kan til en viss grad forstå frustrasjonen din, men jeg synes også det virker veldig rart å ta kontakt med den første og beste uten research, og ikke engang avtale pris. Anonymkode: 2a8cd...0d5 Timesprisen på fakturaen er 2000. Advokaten har fakturert meg for arbeid han ikke har gjort, i tillegg arbeid etter jeg byttet advokat for å presse meg over til dem igjen. Er det virkelig lov? Ts Anonymkode: fc278...f04
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #12 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vet de har fått mye klager av andre på prisen. Det er jo helt sykt å bli fakturert med så mye for så lite jobb. Hvordan kan et advokatfirma holde på slik? Ts Anonymkode: fc278...f04 Hvor mange timers arbeid vil du anta de har brukt på dette? Anonymkode: ed1d0...c28 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #13 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Timesprisen på fakturaen er 2000. Advokaten har fakturert meg for arbeid han ikke har gjort, i tillegg arbeid etter jeg byttet advokat for å presse meg over til dem igjen. Er det virkelig lov? Ts Anonymkode: fc278...f04 Nei, det er ikke lov. Men vet du dette sikkert? Vet du nøyaktig hva han har brukt tiden på? Be om dokumentasjon på det. Anonymkode: c413e...d29 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #14 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mange timers arbeid vil du anta de har brukt på dette? Anonymkode: ed1d0...c28 Maks 2 timer totalt. Ts Anonymkode: fc278...f04
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #15 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Timesprisen på fakturaen er 2000. Advokaten har fakturert meg for arbeid han ikke har gjort, i tillegg arbeid etter jeg byttet advokat for å presse meg over til dem igjen. Er det virkelig lov? Ts Anonymkode: fc278...f04 Hva mener du med arbeid han ikke har gjort - han har satt opp timer på tidspunkt du vet han ikke var på jobb? Hvis han har satt opp timer etter at du har byttet advokat (og du var tydelig da du sa dem opp og vet at de var informert om dette), så tar du kontakt og sier at "timene etter dato XX skal slettes da dere ikke var hyret på dette tidspunktet". Gitt at det ikke var noen minimumstimer beregnet for arbeidet. Anonymkode: 2a8cd...0d5 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #16 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke lov. Men vet du dette sikkert? Vet du nøyaktig hva han har brukt tiden på? Be om dokumentasjon på det. Anonymkode: c413e...d29 Ja, fordi jeg kun har snakket med han 2 ganger, kort samtale, og de har ringt politiet en gang samt purret på de. På fakturaen står det mye mer. I tillegg sendte nye advokaten info om at jeg hadde byttet advokat før de fikk dokumentene fra politiet. Likevel har de fakturert meg etter dette. Ts Anonymkode: fc278...f04
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #17 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Maks 2 timer totalt. Ts Anonymkode: fc278...f04 Men om det er to timer som i praksis er delt opp i fem minutter her (fakturert et kvartet) og fem minutter der, så blir jo timetallet enormt mye høyere. Både timepris og hvordan de fakturerer pleier å stå på nettsidene, så det skal du kunne sette deg inn i selv før du kontakter dem. Dersom dette er tilgjengelig og du kontakter dem, har du godtatt dette. Anonymkode: f548f...2bd 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #18 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, fordi jeg kun har snakket med han 2 ganger, kort samtale, og de har ringt politiet en gang samt purret på de. På fakturaen står det mye mer. Anonymkode: fc278...f04 Mesteparten av en advokats arbeid er papirarbeid og lovoppslag, dvs. ikke arbeid direkte med klienten. Så det vil alltid være flere timer på timelisten enn den kontakten du direkte har hatt med dem. Anonymkode: 2a8cd...0d5 10
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #19 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Maks 2 timer totalt. Ts Anonymkode: fc278...f04 Kanskje i effektiv arbeidstid, tenker du. Men tar han telefonen fra deg som varer i 5 minutt, så belastes du 15 minutt. Snakker han i 3 separate telefoner til, så er vi oppe i 2-3 timer. Leser han dokumenter så ryker det fort en time til. Svarer eller leser han mail så ryker det enda flere timer. Og så går det vel en del timer på aktivering, koordinering, sortering og arkivering osv. Og da er man fort oppe i 7-8-10 timer alt etter om advokaten skriver timer med gaffel eller ikke. Anonymkode: c413e...d29 11
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #20 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er ikke lov. Men vet du dette sikkert? Vet du nøyaktig hva han har brukt tiden på? Be om dokumentasjon på det. Anonymkode: c413e...d29 Ja, fordi jeg kun har snakket med han 2 ganger, kort samtale, og de har ringt politiet en gang samt purret på de. På fakturaen står det at han har vært i kontakt med politiet 10 ganger på tre dager gjennom sms, mail og telefon. Alt han skulle gjøre var å få et dokument. I tillegg sendte nye advokaten info om at jeg hadde byttet advokat før de fikk dokumentene fra politiet. Likevel har de fakturert meg etter dette. Ts Anonymkode: fc278...f04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå