AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #81 Skrevet 9. oktober 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Ja det har jeg lest. Da faller det nok undet hobby siden det kun er spons som ikke gir overskudd? Kan jeg trygt la vær å legge dette inn i inntekt hos nav da? Det er vel om jeg begynner å drive at det blir næring eller pensjonsgivende inntekt? Anonymkode: ddac2...b3f gir ikke "spons" overskudd? antar spons er at at du får noe av noen i bytte mot å gjøre noe. = inntenkt. eks om du får en kjole, kjele eller sminkepakke i bytte mot reklame er jo dette overskudd. 1x kjole á kr 900 = 900 kr i inntekt. eller er det noe vedr influenservirksomhet jeg ikke har forstått? (det er det sikkert...) Anonymkode: 03164...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #82 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): gir ikke "spons" overskudd? antar spons er at at du får noe av noen i bytte mot å gjøre noe. = inntenkt. eks om du får en kjole, kjele eller sminkepakke i bytte mot reklame er jo dette overskudd. 1x kjole á kr 900 = 900 kr i inntekt. eller er det noe vedr influenservirksomhet jeg ikke har forstått? (det er det sikkert...) Anonymkode: 03164...dfe All fordel vunnet ved arbeid er skattepliktig uansett om man får det i penger eller noe annet. Det er, så vidt jeg vet, ingen særregler for influenser/bloggervirksomhet. Anonymkode: f788a...1b5 2
Gjest Airman Skrevet 9. oktober 2021 #83 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Syke som ønsket å gjøre noe med sin hverdag og sin kapasitet burde jobbe som alle oss andre. Tilrettelegging på jobb er fullt mulig. Uetisk at folk skal nave og plutselig har de både arbeidsevne, reisevne og store hobbyer som skal realiseres! Anonymkode: eeac3...17b Der hadde vel nav et ansvar før de valgte minste motstand vei, uføretrygd
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #84 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Formuen kan komme før eller etter. Samfunnet tjener skatt på at en ufør jobber. Det er alltid profitt når em ufør jobbe mot at den ikke gjør det Tappe formue og tappe formue, flu blom. Om man har høy nok formue vil gevinsten på formuen være høyere enn man selger for hvert år være. Om jeg har formue på 200 millioner, vil inntekt på gevinst være såpass høy at jeg hvert år vil tjene mer enn jeg bruker Anonymkode: 88d68...27d Nei. Når den uføre jobber, er det noen andre som ikke har den jobben. Disse mottar da en annen form for ytelse enn uføretrygd. Mengden penger som går ut av velferdskassen har mange navn. Anonymkode: d2b4f...64f
PetterKanin Skrevet 9. oktober 2021 #85 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Når den uføre jobber, er det noen andre som ikke har den jobben. Disse mottar da en annen form for ytelse enn uføretrygd. Mengden penger som går ut av velferdskassen har mange navn. Anonymkode: d2b4f...64f Det er ikke nødvendigvis slik at andre får andre ytelser av den grunn. Man har f.eks ikke rett på dagpenger om man ikke har fått din arbeidstid redusert med en viss %.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #86 Skrevet 9. oktober 2021 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Det er ikke nødvendigvis slik at andre får andre ytelser av den grunn. Man har f.eks ikke rett på dagpenger om man ikke har fått din arbeidstid redusert med en viss %. Om 10000 uføre hadde fått en jobb i morgen, vil jeg påstå at andre ytelser hadde omtrent økt ekvivalent neste mnd. Anonymkode: d2b4f...64f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #87 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 15.33): Hæ? Nei. Jeg spør om jeg kan opprette as. Jeg mottar spons i mitt hjem. Å jobbe med blogg/instagram krever ikke at jeg går ut, jobber sosialt. Alt er i eget tempo. Jeg er syk og kan ikke jobbe med noe annet. Skal jeg bli dømt for det også? Går ikke an å spørre om noe inne her... Anonymkode: ddac2...b3f Ikke ta ut noe lønn men ta det du vanligvis kunne tatt ut i lønn som utbytte. Anonymkode: 0b32b...a6d
PetterKanin Skrevet 9. oktober 2021 #88 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Om 10000 uføre hadde fått en jobb i morgen, vil jeg påstå at andre ytelser hadde omtrent økt ekvivalent neste mnd. Anonymkode: d2b4f...64f Slik fungerer det imidlertid ikke.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #89 Skrevet 9. oktober 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Joda, men med 78% effektiv marginalskatt frister det ofte veldig lite. Anonymkode: d2b4f...64f Hvor får du 78% fra? Frister lite, nei vel, men det er heller ikke noe man behøver å være redd for. Det virker som om noen har panikk for å gå over 40 000. Det er ikke farlig på noen måte. Man tjener fremdeles penger. Det burde friste å kunne forsørge seg selv i noen grad, mener jeg da. Det er noe å være stolt av, særlig hvis man greier det på tross av å være ufør. Anonymkode: e4ee0...09c 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #90 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor får du 78% fra? Frister lite, nei vel, men det er heller ikke noe man behøver å være redd for. Det virker som om noen har panikk for å gå over 40 000. Det er ikke farlig på noen måte. Man tjener fremdeles penger. Det burde friste å kunne forsørge seg selv i noen grad, mener jeg da. Det er noe å være stolt av, særlig hvis man greier det på tross av å være ufør. Anonymkode: e4ee0...09c https://www.nettavisen.no/sa-mye-kan-du-fa-i-uforetrygd/s/12-95-3422787342 Ikke særlig fristende for mange. Skal en pine seg, bør det lønne seg pga det også. Ellers gir folk blaffen. Anonymkode: d2b4f...64f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #91 Skrevet 9. oktober 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.nettavisen.no/sa-mye-kan-du-fa-i-uforetrygd/s/12-95-3422787342 Ikke særlig fristende for mange. Skal en pine seg, bør det lønne seg pga det også. Ellers gir folk blaffen. Anonymkode: d2b4f...64f Herregud, for en innstilling. Så lenge man tjener penger så lønner det seg jo. Pine seg? Høres det ut som om TS piner seg? Anonymkode: e4ee0...09c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #92 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Herregud, for en innstilling. Så lenge man tjener penger så lønner det seg jo. Pine seg? Høres det ut som om TS piner seg? Anonymkode: e4ee0...09c Jeg bare ga deg en link til noe du ikke visste for en time siden. Jeg går ut ifra at du forsto at jeg snakket om alle uføre som har noe restarbeidsevne. Skal vi snevre det ned til 1 enkelt person og hva denne gir uttrykk for, kommer vi neppe særlig langt. Det "lønner seg" å jobbe for en annen måte for en ufør enn for en frisk, da denne har plager. Er ikke gulroten stor nok, blir det ikke gjort. Anonymkode: d2b4f...64f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #93 Skrevet 9. oktober 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bare ga deg en link til noe du ikke visste for en time siden. Jeg går ut ifra at du forsto at jeg snakket om alle uføre som har noe restarbeidsevne. Skal vi snevre det ned til 1 enkelt person og hva denne gir uttrykk for, kommer vi neppe særlig langt. Det "lønner seg" å jobbe for en annen måte for en ufør enn for en frisk, da denne har plager. Er ikke gulroten stor nok, blir det ikke gjort. Anonymkode: d2b4f...64f Vi kommer neppe lenger, nei. Som å snakke til en vegg. Anonymkode: e4ee0...09c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #94 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi kommer neppe lenger, nei. Som å snakke til en vegg. Anonymkode: e4ee0...09c I så fall en vegg du kunne lese ting du ikke visste fra før på. Det er ikke så mye å komme lengre på. Det sier seg selv at folk ikke gidder/orker å gjøre en innsats når de må skatte 78% av det de tjener. Det hadde neppe noen gjort. Tjener du 50.000 kroner over inntektsgrensen, beholder du 11.116 kroner. Det gir en effektiv marginalskatt på 77,8 prosent. Latterlig. Anonymkode: d2b4f...64f
PetterKanin Skrevet 9. oktober 2021 #95 Skrevet 9. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I så fall en vegg du kunne lese ting du ikke visste fra før på. Det er ikke så mye å komme lengre på. Det sier seg selv at folk ikke gidder/orker å gjøre en innsats når de må skatte 78% av det de tjener. Det hadde neppe noen gjort. Tjener du 50.000 kroner over inntektsgrensen, beholder du 11.116 kroner. Det gir en effektiv marginalskatt på 77,8 prosent. Latterlig. Anonymkode: d2b4f...64f Du beholder 50000 kr minus skatt, men du blir trukket av trygden. Minus skatt. Altså er det svært misvisende å kalle dette skatt. Endret 9. oktober 2021 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #96 Skrevet 9. oktober 2021 Det er jo ikke fritt frem og ha et AS å ikke ta ut lønn. Utbytte er noe man får i kraft av å være eier, men dersom man utfører arbeidsinnsats (som jeg antar en influensaer gjør), så vil ikke Skatteetaten godta at det utelukkende tas ut utbytte. Da ville jo alle gjort det og få en lavere skattesats. Anonymkode: 82fc3...999
Håkon 1970 Skrevet 9. oktober 2021 #97 Skrevet 9. oktober 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke fritt frem og ha et AS å ikke ta ut lønn. Utbytte er noe man får i kraft av å være eier, men dersom man utfører arbeidsinnsats (som jeg antar en influensaer gjør), så vil ikke Skatteetaten godta at det utelukkende tas ut utbytte. Da ville jo alle gjort det og få en lavere skattesats. Anonymkode: 82fc3...999 Feil. Skattedirektoratet har uttalt følgende om dette: "Det skal (...) være stor grad av valgfrihet for arbeidende eiere i forhold til om de vil ta ut arbeidsvederlag fra selskapet. Direktoratet legger til grunn at denne valgfriheten innebærer å ikke måtte ta ut slikt vederlag i det hele tatt, eller velge størrelsen på arbeidsvederlaget. Det er også tillatt å ta ut overskudd som utbytte/utdeling istedenfor lønn/arbeidsgodtgjørelse, uten at skatteetaten omklassifiserer til arbeidsinntekt.» 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå