PetterKanin Skrevet 8. oktober 2021 #61 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): hvordan skal TS få kapitalinntekt av en bloggervirksomhet ? Anonymkode: 03164...dfe Ved å opprette et AS og ta ut eventuelt overskudd i utbytte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 8. oktober 2021 #62 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er feil Anonymkode: 97080...783 Hva er feil? Du må utdype når du kommer med en slik kommentar. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men det er jo ikke farlig å tjene mer enn grensen? De trekker deg ikke hele beløpet. Så du får uansett mer penger igjen ved å motta lønn over grensen enn å bare motta uføretrygd. Bare et kjapt og slurvete eksempel: Si at du tjener 60 000 i året. 20 000 er over grensa. Du blir trukket f.eks. 14000 i trygd, da sitter du igjen med 6000 kr. I tillegg kan du ha en god følelse og klappe deg selv på skuldra for at du har delvis forsørget deg selv. 😄👍 Hvis du logger inn på ditt NAV kan du gå i inntektskalkulatoren og se nøyaktig hva du vil sitte igjen med når du tjener så eller så mye. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregn-uforetrygd-og-inntekt Anonymkode: e4ee0...09c Trygda betaler du mye mindre skatt av i forhold til en inntekt så de pengene du da skal sitte igjen med er nesten det samme som bare trygda når skatten er betalt. Sånn sett så er dette å utnytte folk i en sårbar situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #63 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har jo tydeligvis en arbeidsevne som ikke er forenelig med 100% ufør. Ufør har ingenting med arbeidsevne å gjøre, det beregnes utelukkende ut i fra evnen til pensjonsgivende inntekt. Anonymkode: 29870...522 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #64 Del Skrevet 8. oktober 2021 Hr. Aktiv skrev (1 time siden): Hva er feil? Du må utdype når du kommer med en slik kommentar. Trygda betaler du mye mindre skatt av i forhold til en inntekt så de pengene du da skal sitte igjen med er nesten det samme som bare trygda når skatten er betalt. Sånn sett så er dette å utnytte folk i en sårbar situasjon. Det var ikke jeg som sa det, men jeg er enig. Du har rett i at inntekt fra ENK skattes som lønn (hovedsakelig, for å si det enkelt), men det har ingenting å gjøre med hvilken konto pengene betales til, og et ENK kan også ha bedriftskonto. Det kommer av at det ikke er et selvstendig skattesubjekt, inntekten skattes på eier. Anonymkode: 4f052...acc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #65 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Her farer du med mye feilinformasjon. En som er ufør kan opprette et AS, men så snart man tar ut lønn og det går over 0,4 g så trekkes man krone for krone av uføretrygden. INGEN, jeg gjentar, INGEN regel eller lov som nekter en person på uføretrygd å opprette et AS. Anonymkode: 162fc...469 Trekkes man krone for krone etter at man har fått de 0,4g? Jeg har lest at det alltid vil lønne seg å jobbe, selv etter at de første 0,4g er trukket. Jeg har forstått det sånn at man vil bli trukket, men kanskje ikke nøyaktig like mye som du tjener. At man sitter igjen med en liten gevinst selv etter at man har oversteget 0,4g, selv om trygda blir trukket. Det ville jo vært en bra ting, for det vil man holde motivasjonen oppe til å se hvor langt man kan strekke seg. Anonymkode: 80106...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 8. oktober 2021 #66 Del Skrevet 8. oktober 2021 Hr. Aktiv skrev (2 timer siden): Hva er feil? Du må utdype når du kommer med en slik kommentar. Trygda betaler du mye mindre skatt av i forhold til en inntekt så de pengene du da skal sitte igjen med er nesten det samme som bare trygda når skatten er betalt. Sånn sett så er dette å utnytte folk i en sårbar situasjon. Du betaler like mye i skatt av uføretrygd som du gjør av annen lønnsinntekt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 8. oktober 2021 #67 Del Skrevet 8. oktober 2021 PetterKanin skrev (7 minutter siden): Du betaler like mye i skatt av uføretrygd som du gjør av annen lønnsinntekt. Det gjør du ikke. Pensjonister betaler mindre skatt enn en vanlig lønnsmottager. Det har de alltid gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #68 Del Skrevet 8. oktober 2021 Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden): Det gjør du ikke. Pensjonister betaler mindre skatt enn en vanlig lønnsmottager. Det har de alltid gjort. Nei, uføretrygd skattes som ordinær lønn. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/skattetrekk-pa-ytelser-fra-nav/skatt-og-uforetrygd Anonymkode: 7032f...3d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #69 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): AnonymBruker skrev (1 time siden): Ufør har ingenting med arbeidsevne å gjøre, det beregnes utelukkende ut i fra evnen til pensjonsgivende inntekt. Anonymkode: 29870...522 Er spons pensjonsgivende inntekt? Skal det føres opp som inntekt hos nav? Faller det inn under de 40k man kan tjene? Anonymkode: ddac2...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #70 Del Skrevet 8. oktober 2021 Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden): Det gjør du ikke. Pensjonister betaler mindre skatt enn en vanlig lønnsmottager. Det har de alltid gjort. Her må du nok lese deg opp. En pensjonist er noe annet enn en ufør. Anonymkode: d2b4f...64f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 8. oktober 2021 #71 Del Skrevet 8. oktober 2021 Hr. Aktiv skrev (2 minutter siden): Det gjør du ikke. Pensjonister betaler mindre skatt enn en vanlig lønnsmottager. Det har de alltid gjort. Les igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #72 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er spons pensjonsgivende inntekt? Skal det føres opp som inntekt hos nav? Faller det inn under de 40k man kan tjene? Anonymkode: ddac2...b3f https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/blogging/ Hadde lest litt her hvis jeg var deg Anonymkode: 7032f...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #73 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/blogging/ Hadde lest litt her hvis jeg var deg Anonymkode: 7032f...3d1 Ja det har jeg lest. Da faller det nok undet hobby siden det kun er spons som ikke gir overskudd? Kan jeg trygt la vær å legge dette inn i inntekt hos nav da? Det er vel om jeg begynner å drive at det blir næring eller pensjonsgivende inntekt? Anonymkode: ddac2...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #74 Del Skrevet 8. oktober 2021 4 hours ago, PetterKanin said: >> hvordan skal TS få kapitalinntekt av en bloggervirksomhet ? >> Anonymkode: 03164...dfe Ved å opprette et AS og ta ut eventuelt overskudd i utbytte. ja, men spm var oppr et svar til kommentar om "selvstendig næringsdrivende". da er det verre Anonymkode: 03164...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #75 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): ja, men spm var oppr et svar til kommentar om "selvstendig næringsdrivende". da er det verre Anonymkode: 03164...dfe Poenget var at det kun er pensjonsgivende inntekt som har betydning for trygden. Anonymkode: 29870...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #76 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Poenget var at det kun er pensjonsgivende inntekt som har betydning for trygden. Anonymkode: 29870...522 Men er ikke nesten all skattbar inntekt pensjonsgivende da? Da mener jeg ikke kapitalinntekter faller innunder her vel og merke. Anonymkode: 7032f...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #77 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det har jeg lest. Da faller det nok undet hobby siden det kun er spons som ikke gir overskudd? Kan jeg trygt la vær å legge dette inn i inntekt hos nav da? Det er vel om jeg begynner å drive at det blir næring eller pensjonsgivende inntekt? Anonymkode: ddac2...b3f Spons er inntektsgivende arbeid. Mang en influenser har gått i den fella, og fått baksmell. Derfor har mange influencere begynt å betale varen selv, og heller ta betalt for reklameoppdraget. Anonymkode: 4d004...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #78 Del Skrevet 8. oktober 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Trekkes man krone for krone etter at man har fått de 0,4g? Jeg har lest at det alltid vil lønne seg å jobbe, selv etter at de første 0,4g er trukket. Jeg har forstått det sånn at man vil bli trukket, men kanskje ikke nøyaktig like mye som du tjener. At man sitter igjen med en liten gevinst selv etter at man har oversteget 0,4g, selv om trygda blir trukket. Det ville jo vært en bra ting, for det vil man holde motivasjonen oppe til å se hvor langt man kan strekke seg. Anonymkode: 80106...e53 Nei, man trekkes rundt 70% eller der omkring, så du har rett i at det lønner seg å jobbe! Virker som om mange ikke har forstått det. Anonymkode: e4ee0...09c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #79 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, man trekkes rundt 70% eller der omkring, så du har rett i at det lønner seg å jobbe! Virker som om mange ikke har forstått det. Anonymkode: e4ee0...09c Joda, men med 78% effektiv marginalskatt frister det ofte veldig lite. Anonymkode: d2b4f...64f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #80 Del Skrevet 8. oktober 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Nå har vel denne formuen kommet før man ble syk,arv eller kapitalinntekt? Det kan jo ikke sammenlignes. Samfunnet tjener ikke en dritt på at en som mottar uføretrygd skal få lov å tjene enda mer, da kan man heller redusere uføregraden sin og arbeide for pengene om man er så frisk Anonymkode: 97721...92e Formuen kan komme før eller etter. Samfunnet tjener skatt på at en ufør jobber. Det er alltid profitt når em ufør jobbe mot at den ikke gjør det 11 hours ago, Hr. Aktiv said: Det du gjør er å tappe formuen og selvsagt skal ikke det skrives som lønn. Nei et enk vil bli ført som lønn da pengene går inn på din konto fremfor en firmakonto. Dvs. du har full råderett over dem og kan bruke dem på hva du vil. Det kan du ikke i et AS. Tappe formue og tappe formue, flu blom. Om man har høy nok formue vil gevinsten på formuen være høyere enn man selger for hvert år være. Om jeg har formue på 200 millioner, vil inntekt på gevinst være såpass høy at jeg hvert år vil tjene mer enn jeg bruker Anonymkode: 88d68...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå