AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #41 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg eide mitt eget AS da jeg ble uføretrygdet. Jeg har ansatte som driver firmaet videre, men står fremdeles som eier. Jobber ingenting for firmaet og mottar selvsagt heller ikke lønn. Mottar husleie, men ikke fordi den sponsede sofaen min skal få bo i stua mi, liksom... Siden jeg mottar husleie, men ikke tar ut lønn, var skatteetaten interessert i ordningen. Fikk det godkjent fordi eiendommen min blir brukt av firmaet, og jeg da ikke kan bruke denne delen selv, ellers hadde det nok blitt regnet som inntekt og jeg hadde fått en skattesmell, samt problemer med NAV. Kommer til å selge så snart en av de ansatte har økonomi til å kjøpe, for synes det er for mye styr med AS (selv om jeg bruker regnskapsfører). Jeg er tross alt syk... Anonymkode: 4d004...d63 Hei, jeg er i en slags lignende situasjon, men det er minimalt overskudd i mitt AS. Meningen var rundt 70% uføre, og resten av inntekten som selvstendig. Men jeg har blitt enda sykere i år, og selv om jeg har regnskspsfører, er det jo en del administrasjon. Har en ansatt på deltid som fysisk jobber. Det blir ofte stress når jeg er på sykehus og skulle betalt lønn, AGA, MVA og tatt den tlf eller annet. Har utrolig lyst å legge ned. Men veileder sa at så lenge jeg hadde et AS ved søknadstidspunkt, kom jeg ikke til å få 100%. Og hverken han eller jeg visste at jeg kom til å bli så mer syk ila kort tid. Til tross for 0 overskudd i fjor, og rundt 60k i 2018 og 2019, 0 i 2021(sikkert 2022 og) ser det dårlig ut. Sitter i en kjip situasjon for tiden. Uansett resultat blir inntekt halvert og jeg syk.(har bra aap men ender som minsteufør) Kommer aldri til å klare å stille fast hos en arbeidsgiver; ender med akutt sm og forverring. Så per i dag har jeg ikke et reelt valg om å avslutte et AS med lite/ingenting overskudd. Det er den eneste muligheten for potensiell inntekt i fremtiden. Om det ikke skjer et mirakel🌟 Anonymkode: 38700...cb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #42 Del Skrevet 8. oktober 2021 "jeg er for syk til å være i arbeid men jeg kan være så mye på instagram, pc og mobil at jeg kan tjene penger på det" Snylter Anonymkode: 97721...92e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #43 Del Skrevet 8. oktober 2021 Håkon 1970 skrev (17 timer siden): Så du velger altså å fokusere på hva du ikke kan gjøre, istedenfor hva du kan gjøre…. Er vel norske trygdesystemet i et nøtteskall 😱 Anonymkode: df8ca...5c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #44 Del Skrevet 8. oktober 2021 Morsomt med de som skriver man ikke skal få i pose og sekk Viste dere at dersom jeg har 50 millioner i formue, så kan jeg selge aksjer for 3 millioner hvert år uten at det reduserer trygden? Jeg får da utbytte på 3 millioner (minus skatt, da) og får i tillegg full uførtrygd. I mellomtiden så får mennesker som tjener usle 40 000 i året reduksjon i trygden sin. Og de jobber for det. Jeg bare selger av det jeg allerede har. Jeg bidrar ikke noe positivt til samfunnet (utenom skatten jeg betaler). En syk som jobber gjør faktisk en innsats i samfunnet og bidrar med noe som andre nytter godt av. Anonymkode: 88d68...27d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #45 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Morsomt med de som skriver man ikke skal få i pose og sekk Viste dere at dersom jeg har 50 millioner i formue, så kan jeg selge aksjer for 3 millioner hvert år uten at det reduserer trygden? Jeg får da utbytte på 3 millioner (minus skatt, da) og får i tillegg full uførtrygd. I mellomtiden så får mennesker som tjener usle 40 000 i året reduksjon i trygden sin. Og de jobber for det. Jeg bare selger av det jeg allerede har. Jeg bidrar ikke noe positivt til samfunnet (utenom skatten jeg betaler). En syk som jobber gjør faktisk en innsats i samfunnet og bidrar med noe som andre nytter godt av. Anonymkode: 88d68...27d Nå har vel denne formuen kommet før man ble syk,arv eller kapitalinntekt? Det kan jo ikke sammenlignes. Samfunnet tjener ikke en dritt på at en som mottar uføretrygd skal få lov å tjene enda mer, da kan man heller redusere uføregraden sin og arbeide for pengene om man er så frisk Anonymkode: 97721...92e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #46 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det du sier er feil. Man kan absolutt opprette AS selv om man er uføretrygdet. Du skriver ut i fra enn viss ovenpå ned holdning mot syke som ønsker å gjøre noe med sin hverdag med sin kapasitet. Anonymkode: ddac2...b3f Syke som ønsket å gjøre noe med sin hverdag og sin kapasitet burde jobbe som alle oss andre. Tilrettelegging på jobb er fullt mulig. Uetisk at folk skal nave og plutselig har de både arbeidsevne, reisevne og store hobbyer som skal realiseres! Anonymkode: eeac3...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 8. oktober 2021 #47 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Morsomt med de som skriver man ikke skal få i pose og sekk Viste dere at dersom jeg har 50 millioner i formue, så kan jeg selge aksjer for 3 millioner hvert år uten at det reduserer trygden? Jeg får da utbytte på 3 millioner (minus skatt, da) og får i tillegg full uførtrygd. I mellomtiden så får mennesker som tjener usle 40 000 i året reduksjon i trygden sin. Og de jobber for det. Jeg bare selger av det jeg allerede har. Jeg bidrar ikke noe positivt til samfunnet (utenom skatten jeg betaler). En syk som jobber gjør faktisk en innsats i samfunnet og bidrar med noe som andre nytter godt av. Anonymkode: 88d68...27d Det du gjør er å tappe formuen og selvsagt skal ikke det skrives som lønn. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor ikke starte et ENK fremfor AS? Du tjener vel ikke SÅ mye at det er verdt det ekstra styret for et AS? Anonymkode: efffd...6db Nei et enk vil bli ført som lønn da pengene går inn på din konto fremfor en firmakonto. Dvs. du har full råderett over dem og kan bruke dem på hva du vil. Det kan du ikke i et AS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 8. oktober 2021 #48 Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) I dag er det slik at mange uføretrygdede er godt utdannet. Det betyr at den restarbeidsevnen de har er litt annerledes enn det som var vanlig før. Da jeg ble trygdet sa NAV at det kunne bli kjedelig å stirre i veggen, og jeg fikk etterhvert lov til å lage et enkeltpersonforetak, som jeg en sjelden gang har litt inntekt fra. Jeg spurte dem direkte. De sa det var i orden. AS har jeg ikke spurt om. Så spør dem rett ut. Endret 8. oktober 2021 av Michaelhe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wilmar Skrevet 8. oktober 2021 #49 Del Skrevet 8. oktober 2021 Orker ikke å lese tråden. DNB kjører kurs, gratis, for de som ønsker å starte for seg sjøl. Se om du kan delta på et slikt. De vil nok kunne svare deg på alle spørsmål du måtte ha og mer til. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 8. oktober 2021 #50 Del Skrevet 8. oktober 2021 Her ville jeg definitivt bedt om et møte med Nav for å høre hvilke regler som gjelder. Å ta svarene du får på kvinneguiden (uten kilder) er galskap når det kommer til sånne avgjørelser. Høres i tillegg ut som du trenger å sette deg grundig inn i forskjellen på AS og enkeltmannsforetak. Jeg kan ingenting om det, men jeg vill brukt mye tid på å sette meg inn i hva som er hva som er hva, hvis jeg skulle starte noe for meg selv. Lykke til! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #51 Del Skrevet 8. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: "jeg er for syk til å være i arbeid men jeg kan være så mye på instagram, pc og mobil at jeg kan tjene penger på det" Snylter Anonymkode: 97721...92e Først får uføre masse kritikk her på KG fordi de ikke benytter seg av restarbeidsevnen og jobber litt. Så kommer det noen som faktisk GJØR det, som har funnet en løsning hvor de kan klare å jobbe det de klarer ved siden av uføretrygden - også får de jammen meg hets og kritikk for det også. Anonymkode: 6e2b8...889 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #52 Del Skrevet 8. oktober 2021 Her var det mange som ikke aner hva de snakker om... Det er kun pensjonsgivende inntekt som reduserer trygden. Du kan f.eks. være selvstendig næringsdrivende og ha uendelig med kapitalinntekt uten at det har noe som helst å si for uføretrygd. Anonymkode: 29870...522 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 8. oktober 2021 #53 Del Skrevet 8. oktober 2021 Det er litt kronglete regler rundt dette. Så du har endel å sette deg inn i. Du kan fint ha et AS. Men det finnes flere former og ha en bedrift. Så sjekk ut hvilken form som passer deg best. Du blir trekt av all pensjonsgivende inntekt utover 0,4G på uføretrygden. Alt du bruker penger på i bedriftfornen din kan du også utgiftføre. Jeg var feks med å laget en bok, og for ordens skyld så laget jeg da en bedrift. Jeg tok bilder og solgte noen bilder også. Og inntekten gikk ikke under pensjonsgivende inntekt, så ble ikke trekt på det. Du kan tjene endel på hobby inntekt. Men der er det forskjell på oppsøkende salg eller tilfeldig salg. Har hørt om folk som plutselig har fått et salg på bilder til 200K (ikke ufør person nei) som da gikk under hobby inntekt. Så det er liksom ingen grenser her. Og hvis de finner ut at du tjener som en bedrift så kan de plutselig skatte deg som bedrift. Uansett så må du ha papirer på regnskap osv i orden. I tilfelle ettersyn. (sorry for rotete svar, men syntes det er vanskelig å forklare enkelt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #54 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Først får uføre masse kritikk her på KG fordi de ikke benytter seg av restarbeidsevnen og jobber litt. Så kommer det noen som faktisk GJØR det, som har funnet en løsning hvor de kan klare å jobbe det de klarer ved siden av uføretrygden - også får de jammen meg hets og kritikk for det også. Anonymkode: 6e2b8...889 Spot on😅en tapt kamp uansett🙏 Anonymkode: 38700...cb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #55 Del Skrevet 8. oktober 2021 Hr. Aktiv skrev (1 time siden): Det du gjør er å tappe formuen og selvsagt skal ikke det skrives som lønn. Nei et enk vil bli ført som lønn da pengene går inn på din konto fremfor en firmakonto. Dvs. du har full råderett over dem og kan bruke dem på hva du vil. Det kan du ikke i et AS. Det er feil Anonymkode: 97080...783 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #56 Del Skrevet 8. oktober 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Her var det mange som ikke aner hva de snakker om... Det er kun pensjonsgivende inntekt som reduserer trygden. Du kan f.eks. være selvstendig næringsdrivende og ha uendelig med kapitalinntekt uten at det har noe som helst å si for uføretrygd. Anonymkode: 29870...522 hvordan skal TS få kapitalinntekt av en bloggervirksomhet ? Anonymkode: 03164...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #57 Del Skrevet 8. oktober 2021 Jeg vil lande på alt fra 200 000 til ca 270 000. Og betaler veeldig mye til medisiner, behandlinger og tannlege. Ofte har syke hinsides store helseutgifter ift en frisk person. Hvis man da ligger på minus 5000kr hver mnd, hvorfor skal man ikke prøve å holde seg under 0,4G? Tenker det er mange ulike situasjoner å se på før man setter KG-dom. En på maksdats med ok funksjonsevne uten å møtte betale så mye i helseutg er jeg med på skal bli trekt. Anonymkode: 38700...cb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #58 Del Skrevet 8. oktober 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Men jeg er ufør. Kan kun tjene 40.000 i året. De trekker meg i ufør om jeg tjener mer. Kan man ha AS i det hele tatt? Anonymkode: ddac2...b3f Men det er jo ikke farlig å tjene mer enn grensen? De trekker deg ikke hele beløpet. Så du får uansett mer penger igjen ved å motta lønn over grensen enn å bare motta uføretrygd. Bare et kjapt og slurvete eksempel: Si at du tjener 60 000 i året. 20 000 er over grensa. Du blir trukket f.eks. 14000 i trygd, da sitter du igjen med 6000 kr. I tillegg kan du ha en god følelse og klappe deg selv på skuldra for at du har delvis forsørget deg selv. 😄👍 Hvis du logger inn på ditt NAV kan du gå i inntektskalkulatoren og se nøyaktig hva du vil sitte igjen med når du tjener så eller så mye. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregn-uforetrygd-og-inntekt Anonymkode: e4ee0...09c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #59 Del Skrevet 8. oktober 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Instagram influencer virksomhet. Dvs reklame, spons, lønn... Hvordan er reglene med å drive AS når man er uføretrygdet? Skjønner at man ikke kan ta ut lønn. Men husleie kanskje? Visst kan du det, og det er ikke noe problem å ta ut lønn heller. Da vil opplagt trygdeytelsene reduseres, men det er jo greit men: ref ditt spm lenger ned i tråden: er neppe noe poeng med AS, et enkeltmannsforetak er langt enklere og billigere for slike formål. Husleie er ikke noe å tjene på uansett. (du kan ikke la et AS betale husleien din. Kanskje "leie" for et hjemmekontor, men det er strenge regler og skumle skatteregler for slikt) lag et ENK (ukomplisert) - sett igang med influencervirksomheten din, og tjener du penger er jo det bra på alle måter! Anonymkode: 03164...dfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #60 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Først får uføre masse kritikk her på KG fordi de ikke benytter seg av restarbeidsevnen og jobber litt. Så kommer det noen som faktisk GJØR det, som har funnet en løsning hvor de kan klare å jobbe det de klarer ved siden av uføretrygden - også får de jammen meg hets og kritikk for det også. Anonymkode: 6e2b8...889 Jeg tror du misforstår poenget... Det kommer ganske tydelig frem at risikoen for å tjene mer enn 40.000 er stor eller så ville ikke dette vært en tråd i utgangspunktet, det er veldig spesielt å ikke ville jobbe det man klarer men heller begrense det akkurat så man ikke får trekk i utbetaling. Om TS kan tjene 100.000 i året på dette hvorfor ikke da gå å tjene 100.000 og akseptere kutt i trygden de mnd hun tjener mer? Hun har jo tydeligvis en arbeidsevne som ikke er forenelig med 100% ufør. Det er ren trygdesvindel å taktisk redusere arbeids og inntektsevnen sin for å unngå trekk i utbetaling. Nå kreves det også enormt mye arbeid å være så aktiv og stor på IG at man kan tjene penger på det, Det er jo bemerkelsesverdig i seg selv. Så det du i realiteten har her er en som klarer å jobbe og tjene mer enn hun har lov til men vil ikke gjøre det fordi man får kutt i trygd de månedene man tjener mer... Anonymkode: 97721...92e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå