AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #21 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du eser det du siterer, vil du se at det er du som har feil. Anonymkode: d2b4f...64f Nei. En person kan være 100% uføretrygdet uten mulighet for å jobbe i samfunnet , men likevel få til ting innenfor sitt hjem i eget tempo og forutsetninger på det helt enkle plan. Hvorfor skal ikke en ufør få opprette et AS? Man kan ta ut utbytte uten at det forstyrrer uføretrygden. Anonymkode: ddac2...b3f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #22 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, du kan opprette AS selv om du er ufør. Men du bør ikke ta ut mer enn 40 000 i utbytte/lønn dersom du vil unngå å bli trekt av trygda. ASet ditt kan fint ha stor omsetning, det bryr ikke NAV seg om. De bryr seg om hva du som enkeltperson har i lønn/inntekt. Anonymkode: edaba...a14 TAKK. Det var det eneste svaret jeg trengte. Ts Anonymkode: ddac2...b3f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #23 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. En person kan være 100% uføretrygdet uten mulighet for å jobbe i samfunnet , men likevel få til ting innenfor sitt hjem i eget tempo og forutsetninger på det helt enkle plan. Hvorfor skal ikke en ufør få opprette et AS? Man kan ta ut utbytte uten at det forstyrrer uføretrygden. Anonymkode: ddac2...b3f Jeg har ingen innvendinger mot at en ufør oppretter et AS. Anonymkode: d2b4f...64f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 7. oktober 2021 #24 Del Skrevet 7. oktober 2021 Ja, det kan du. Du kan ta ut såmye utbytte som mulig uten at det gir trekk i trygden din. Det er selvsagt også et moralsk aspekt i dette, om du skulle tjene mye eller relatovt mye f.eks 200K i året. Da har du egentlig inntektsevne. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #25 Del Skrevet 7. oktober 2021 Om du tjener over fribeløpet så tjener du fortsatt på å jobbe. Du har en konsesjonsgrad som bestemmer hvor mye du blir trukket av trygda per 100kr tjent. Bare positivt at uføre tjener mest mulig på vanlig vis. Anonymkode: beff9...c66 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 7. oktober 2021 #26 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TAKK. Det var det eneste svaret jeg trengte. Ts Anonymkode: ddac2...b3f Hvis du går over grensen og blir trukket så vil du jo fortsatt sitte igjen med mer, heldigvis lønner det seg å jobbe. Trygden blir jo ikke borte den bare justeres etter hva du tjener. Slutter du å tjene igjen er trygden tilbake på samme nivå igjen, er da positivt med alt folk kan bidra med 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 7. oktober 2021 #27 Del Skrevet 7. oktober 2021 Ja man kan opprette AS, og ta ut utbytte og lønn. Når det gjelder lønn må selvfølgelig NAV underrettes, slik at gjeldende regler overholdes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #28 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du er 100% ufør, og da kan ikke du drive ditt eget AS. Da må du isåfall redusere din uføretrygd. Er ganske logisk. 100% uføretrygdet, tilsvarer null i arbeidskapasitet. Du skal da være for syk til å jobbe med et eget AS da også. Er du frisk nok til å drive ditt eget selskap, vil jeg si at du har en viss arbeidskapasitet. Anonymkode: 82103...c58 Dette var bare synsing. Det er ingen regler om at uføre ikke kan starte AS. Det hadde egentlig vært merkelig hvis det var tilfelle. Det er mye bedre for samfunnet at uføre kan prøve seg i jobb, og jobbe det de har mulighet til de dagene/timene de har en kropp som fungerer. Og noen greier kanskje å jobbe så mye at trygda blir lavere. Det tjener alle på. Anonymkode: b6763...81d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #29 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): TAKK. Det var det eneste svaret jeg trengte. Ts Anonymkode: ddac2...b3f Problemet er bare at vedkommende ikke har kunnskap og har gitt deg feil svar. Det aller siste jeg ville gjort i denne verden var å konferere meg på Kvinneguiden for å få svar på viktige spørsmål. Kvinneguiden er god på spekulasjoner og (feil)analyseringer innen helse, kosmetikk, kjærlighet, barn og utroskap. Ikke stort mer. Anonymkode: c80c3...ccd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #30 Del Skrevet 7. oktober 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Du er 100% ufør, og da kan ikke du drive ditt eget AS. Da må du isåfall redusere din uføretrygd. Er ganske logisk. 100% uføretrygdet, tilsvarer null i arbeidskapasitet. Du skal da være for syk til å jobbe med et eget AS da også. Er du frisk nok til å drive ditt eget selskap, vil jeg si at du har en viss arbeidskapasitet. Anonymkode: 82103...c58 Her farer du med mye feilinformasjon. En som er ufør kan opprette et AS, men så snart man tar ut lønn og det går over 0,4 g så trekkes man krone for krone av uføretrygden. INGEN, jeg gjentar, INGEN regel eller lov som nekter en person på uføretrygd å opprette et AS. Anonymkode: 162fc...469 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #31 Del Skrevet 7. oktober 2021 Begynner man å tjene for mye blir det trukket av trygden, mener det også er mulig å pause trygdeytelser i noen år også om man prøver seg ute i jobbmarkedet, er jo noen som etterhvert fu heter bedre en den perioden man fikk innvilget trygden. Anonymkode: bb402...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #32 Del Skrevet 7. oktober 2021 Du kan veldig enkelt starte en enkeltpersonforetak. Det er den enkleste måten å etablere en bedrift på. Les litt om det på altinn. Veldig enkelt å etablere, og veldig enkelt å legge ned. Mange kunstnere, bloggere, folk som sysler med noe på siden etc, har et enkeltpersonforetak. Har selv opprettet det to ganger. Anonymkode: 48531...6ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 7. oktober 2021 #33 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan veldig enkelt starte en enkeltpersonforetak. Det er den enkleste måten å etablere en bedrift på. Les litt om det på altinn. Veldig enkelt å etablere, og veldig enkelt å legge ned. Mange kunstnere, bloggere, folk som sysler med noe på siden etc, har et enkeltpersonforetak. Har selv opprettet det to ganger. Anonymkode: 48531...6ca Du skjønner sikkert at det ikke lar seg kombinere med det ts ønsker, å beholde trygden sin og la selskapet beholde det som kommer inn, evt betale private utgifter (husleie) dekket som en næringskostnad. I et EPF regnes alt overskudd som personlig inntekt i samme år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #34 Del Skrevet 7. oktober 2021 Hvorfor ikke starte et ENK fremfor AS? Du tjener vel ikke SÅ mye at det er verdt det ekstra styret for et AS? Anonymkode: efffd...6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #35 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du er 100% ufør, og da kan ikke du drive ditt eget AS. Da må du isåfall redusere din uføretrygd. Er ganske logisk. 100% uføretrygdet, tilsvarer null i arbeidskapasitet. Du skal da være for syk til å jobbe med et eget AS da også. Er du frisk nok til å drive ditt eget selskap, vil jeg si at du har en viss arbeidskapasitet. Anonymkode: 82103...c58 NAV reduserer ikke uføregraden man har fått innvilget hvis man kan jobbe litt. Man får trekk i trygda hvis man tjener over 0,4G, det er ikke det samme som å gå ned til en lavere uføregrad. Og det er fullt mulig å få 100% ufør og så bli bedre og kunne jobbe litt. Det er ønskelig at folk kombinerer trygd og arbeid hvis de kan. 100% uføretrygd tilsvarer forresten null inntektsevne, ikke null arbeidskapasitet. Man kan være ute av stand til å ha inntektsgivende arbeid men ha noe arbeidsevne. Anonymkode: d6113...51b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #36 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): NAV reduserer ikke uføregraden man har fått innvilget hvis man kan jobbe litt. Man får trekk i trygda hvis man tjener over 0,4G, det er ikke det samme som å gå ned til en lavere uføregrad. Og det er fullt mulig å få 100% ufør og så bli bedre og kunne jobbe litt. Det er ønskelig at folk kombinerer trygd og arbeid hvis de kan. 100% uføretrygd tilsvarer forresten null inntektsevne, ikke null arbeidskapasitet. Man kan være ute av stand til å ha inntektsgivende arbeid men ha noe arbeidsevne. Anonymkode: d6113...51b Hvordan er det om jeg opprettet enk? Kan så lite om dette. Ts Anonymkode: ddac2...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #37 Del Skrevet 7. oktober 2021 En person og et aksjeselskap er to vidt forskjellige ting, og som regel adskilte. Som person kan du ha eierskap i et aksjeselskap, og dette eierskapet blir i så tilfellet å gi utslag på din formue - altså blir eieren av aksjeselskapet formuebeskattet. Her finner du regler rundt aksjeselskap: Aksjer Dersom aksjeselskapet gir utbytte, eller du får lønn fra dette aksjeselskapet, så blir disse ansett som finansinntekt og inntekt. Slik jeg ser det, så kan man som ufør drifte et aksjeselskap, uten å bli trekt i trygd. Trikset er å ikke ta ut lønn, utbytte, eller liknende. Du må jo betale formueskatt, men t.o.m denne er jo sterkt rabattert med tanke på verdsetting av selskapet (rundt halvparten av reell verdi, om jeg husker rett). Og formueskatt er uansett veldig lav - er snakk om maks 0.7% til kommunen, og 0.15% til staten - skulle formuen overstige 1.5 millioner. Anonymkode: 3ec4b...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #38 Del Skrevet 7. oktober 2021 Jeg eide mitt eget AS da jeg ble uføretrygdet. Jeg har ansatte som driver firmaet videre, men står fremdeles som eier. Jobber ingenting for firmaet og mottar selvsagt heller ikke lønn. Mottar husleie, men ikke fordi den sponsede sofaen min skal få bo i stua mi, liksom... Siden jeg mottar husleie, men ikke tar ut lønn, var skatteetaten interessert i ordningen. Fikk det godkjent fordi eiendommen min blir brukt av firmaet, og jeg da ikke kan bruke denne delen selv, ellers hadde det nok blitt regnet som inntekt og jeg hadde fått en skattesmell, samt problemer med NAV. Kommer til å selge så snart en av de ansatte har økonomi til å kjøpe, for synes det er for mye styr med AS (selv om jeg bruker regnskapsfører). Jeg er tross alt syk... Anonymkode: 4d004...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 7. oktober 2021 #39 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du er 100% ufør, og da kan ikke du drive ditt eget AS. Da må du isåfall redusere din uføretrygd. Er ganske logisk. 100% uføretrygdet, tilsvarer null i arbeidskapasitet. Du skal da være for syk til å jobbe med et eget AS da også. Er du frisk nok til å drive ditt eget selskap, vil jeg si at du har en viss arbeidskapasitet. Anonymkode: 82103...c58 Det du informerer om nå er feil. En kan starte AS og tjene penger, men en kan ikke tjene mere eller 40 tusen uten at trygden reduseres. Tjener en mere blir en trekt i trygd. Utbytte kan en ta ut så mye penger en vil uten at det går utover trygden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #40 Del Skrevet 8. oktober 2021 Kan man som ufør ha et AS men ikke ta ut lønn i typ 10 år selv om man jobber masse (ulønnet) med ASet? Og etter 10 år ta ut verdien i lønn og dermed få avkortet trygd? Her har jo staten sponset ASet, en slags gründerlønn, eller borgerlønn? Anonymkode: 64c81...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå