AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Instagram influencer virksomhet. Dvs reklame, spons, lønn... Hvordan er reglene med å drive AS når man er uføretrygdet? Skjønner at man ikke kan ta ut lønn. Men husleie kanskje? Andre ting? Trenger info Anonymkode: ddac2...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 Man kan selvsagt ta ut lønn fra et AS. Anonymkode: d2b4f...64f 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan selvsagt ta ut lønn fra et AS. Anonymkode: d2b4f...64f Men jeg er ufør. Kan kun tjene 40.000 i året. De trekker meg i ufør om jeg tjener mer. Kan man ha AS i det hele tatt? Anonymkode: ddac2...b3f 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men jeg er ufør. Kan kun tjene 40.000 i året. De trekker meg i ufør om jeg tjener mer. Kan man ha AS i det hele tatt? Anonymkode: ddac2...b3f Det er litt av poenget. Man skal ikke få i pose og sekk. Men for å svare på spørsmålet ditt: Du kan ta utbytte fra AS uten å miste noe fra uføretrygd. Anonymkode: 95258...08c 15
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men jeg er ufør. Kan kun tjene 40.000 i året. De trekker meg i ufør om jeg tjener mer. Kan man ha AS i det hele tatt? Anonymkode: ddac2...b3f Ja, man kan ha AS. Hva er problemet at de trekker deg i trygd? Anonymkode: d2b4f...64f 23
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 Men hvis du er 100% ufør så tilsier det at du ikke har arbeidskapasitet. Om du arbeider (hva enn det måtte være) så er du jo ikke 100% ufør. hvis du er delvis ufør så er det jo klart at du kan jobbe litt og da er det ikke noen «krav» til hvilken type arbeid du har vel. Anonymkode: c4ce9...c04 17
Håkon 1970 Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 …så du spør egentlig om råd i forhold til hvordan du kan drive med trygdesvindel? 21
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #8 Skrevet 7. oktober 2021 Håkon 1970 skrev (2 minutter siden): …så du spør egentlig om råd i forhold til hvordan du kan drive med trygdesvindel? Hæ? Nei. Jeg spør om jeg kan opprette as. Jeg mottar spons i mitt hjem. Å jobbe med blogg/instagram krever ikke at jeg går ut, jobber sosialt. Alt er i eget tempo. Jeg er syk og kan ikke jobbe med noe annet. Skal jeg bli dømt for det også? Går ikke an å spørre om noe inne her... Anonymkode: ddac2...b3f 16
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hæ? Nei. Jeg spør om jeg kan opprette as. Jeg mottar spons i mitt hjem. Å jobbe med blogg/instagram krever ikke at jeg går ut, jobber sosialt. Alt er i eget tempo. Jeg er syk og kan ikke jobbe med noe annet. Skal jeg bli dømt for det også? Går ikke an å spørre om noe inne her... Anonymkode: ddac2...b3f Du er 100% ufør, og da kan ikke du drive ditt eget AS. Da må du isåfall redusere din uføretrygd. Er ganske logisk. 100% uføretrygdet, tilsvarer null i arbeidskapasitet. Du skal da være for syk til å jobbe med et eget AS da også. Er du frisk nok til å drive ditt eget selskap, vil jeg si at du har en viss arbeidskapasitet. Anonymkode: 82103...c58 23
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 Du kan opprette et AS selv om du er ufør uten at trygden blir kuttet. Men du kan ikke bruke inntekter i AS-et til personlige ting som husleie. Dette har ingenting med trygden å gjøre, men handler om vanlig regler for selskaper. Tar du ut utbytte kan det hende skatteetaten likevel regner det som lønnsinntekt. Da vil de gi beskjed til NAV som trekker deg i trygd og krever tilbake trygd fra tidligere. Om skatteetaten mener utbytte egentlig er lønn kommer an på mange faktorer. Anonymkode: 48261...561 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #11 Skrevet 7. oktober 2021 Ja, men det må selvsagt opplyses om så du får trekk i uføretrygd. Anonymkode: b83ac...80d 3
Håkon 1970 Skrevet 7. oktober 2021 #12 Skrevet 7. oktober 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Nei. Jeg spør om jeg kan opprette as. Jeg mottar spons i mitt hjem. Å jobbe med blogg/instagram krever ikke at jeg går ut, jobber sosialt. Alt er i eget tempo. Jeg er syk og kan ikke jobbe med noe annet. Skal jeg bli dømt for det også? Går ikke an å spørre om noe inne her... Anonymkode: ddac2...b3f Så du velger altså å fokusere på hva du ikke kan gjøre, istedenfor hva du kan gjøre…. 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #13 Skrevet 7. oktober 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Nei. Jeg spør om jeg kan opprette as. Jeg mottar spons i mitt hjem. Å jobbe med blogg/instagram krever ikke at jeg går ut, jobber sosialt. Alt er i eget tempo. Jeg er syk og kan ikke jobbe med noe annet. Skal jeg bli dømt for det også? Går ikke an å spørre om noe inne her... Anonymkode: ddac2...b3f Det er jo ikke å dømme deg.. det sier seg selv at man ikke kan tjene masse penger ved siden av uføretrygd, om det er "lønn" fra et AS eller EK eller om det er fra en arbeidsgiver. Om det du får til å gjøre hjemme blir noe du tjener penger på så er det jo naturlig at du får mindre i støtte fra staten. Uføretrygd er jo for å støtte deg siden du ikke selv klarer å tjene penger, klarer man det så trenger man ikke så mye uføretrygd. Det er ikke relevant hvordan jobb du gjør eller om du gjør den hjemmefra osv... Akkurat regler rundt lønn vs. utbytte osv kan ikke jeg men jeg blir overrasket om man kan ta ut utbytte fra et selskap samtidig som man mottar full trygd (det være seg uføre, arbeidsledighetspenger eller annet) Anonymkode: 41537...211 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #14 Skrevet 7. oktober 2021 Håkon 1970 skrev (Akkurat nå): Så du velger altså å fokusere på hva du ikke kan gjøre, istedenfor hva du kan gjøre…. Er du en av disse "...så du" i trådene? Anonymkode: d2b4f...64f 1
Illuminatum Skrevet 7. oktober 2021 #15 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Instagram influencer virksomhet. Dvs reklame, spons, lønn... Hvordan er reglene med å drive AS når man er uføretrygdet? Skjønner at man ikke kan ta ut lønn. Men husleie kanskje? Andre ting? Trenger info Anonymkode: ddac2...b3f Kan være veldig dumt å ta ut husleie med tanke på at du mister da skattefriheten ved salg for denne delen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #16 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hæ? Nei. Jeg spør om jeg kan opprette as. Jeg mottar spons i mitt hjem. Å jobbe med blogg/instagram krever ikke at jeg går ut, jobber sosialt. Alt er i eget tempo. Jeg er syk og kan ikke jobbe med noe annet. Skal jeg bli dømt for det også? Går ikke an å spørre om noe inne her... Anonymkode: ddac2...b3f I så fall så bør alle influensere få full uføretrygd. Nei altså; er du virkelig ikke interessert i å bidra med en eneste krone til velferdsstaten selv om du åpenbart har arbeidsevne? Anonymkode: 779a8...3f8 11
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #17 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hæ? Nei. Jeg spør om jeg kan opprette as. Jeg mottar spons i mitt hjem. Å jobbe med blogg/instagram krever ikke at jeg går ut, jobber sosialt. Alt er i eget tempo. Jeg er syk og kan ikke jobbe med noe annet. Skal jeg bli dømt for det også? Går ikke an å spørre om noe inne her... Anonymkode: ddac2...b3f Hvis du bare tjener litt penger så er det jo ok. Hvis du tjener så mye at du kan dekke husleie og litt til er det ren og skjær utnyttelse av velferdsstaten. Har vel ikke noe å si hvor og hva du jobber med så lenge det gir en inntekt? Anonymkode: b83ac...80d 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #18 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du er 100% ufør, og da kan ikke du drive ditt eget AS. Da må du isåfall redusere din uføretrygd. Er ganske logisk. 100% uføretrygdet, tilsvarer null i arbeidskapasitet. Du skal da være for syk til å jobbe med et eget AS da også. Er du frisk nok til å drive ditt eget selskap, vil jeg si at du har en viss arbeidskapasitet. Anonymkode: 82103...c58 Det du sier er feil. Man kan absolutt opprette AS selv om man er uføretrygdet. Du skriver ut i fra enn viss ovenpå ned holdning mot syke som ønsker å gjøre noe med sin hverdag med sin kapasitet. Anonymkode: ddac2...b3f 9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #19 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du sier er feil. Man kan absolutt opprette AS selv om man er uføretrygdet. Du skriver ut i fra enn viss ovenpå ned holdning mot syke som ønsker å gjøre noe med sin hverdag med sin kapasitet. Anonymkode: ddac2...b3f Om du eser det du siterer, vil du se at det er du som har feil. Anonymkode: d2b4f...64f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #20 Skrevet 7. oktober 2021 Ja, du kan opprette AS selv om du er ufør. Men du bør ikke ta ut mer enn 40 000 i utbytte/lønn dersom du vil unngå å bli trekt av trygda. ASet ditt kan fint ha stor omsetning, det bryr ikke NAV seg om. De bryr seg om hva du som enkeltperson har i lønn/inntekt. Anonymkode: edaba...a14 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå