AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Lurer, pga eksen har satt meg i en knipe, prøver å finne en løsning enn å søke gjeldsordning. men jeg har kun inntekt til å klare å betale noe iløpet av 3 år. Lånet er på 470.000 Noen som vet om de kan godta feks 162.000 over de 3 årene mot å slette resten? etter endt læretid, har jeg 0 ekstra og det kommer til å bli 0 til utlegg. Som vil si gjeldsordning og de kommer ikke til å få mer enn minimalt kanskje 0-200 kr mnd i en gjeldsordning. eksen står på lånet også, men han kommer aldri til å betale for seg. Pga han har mye hos namsmannen. noen som har tips/råd? Er det ikke bedre at de mottar det, enn ingenting? Anonymkode: 15933...ae9
Tvist Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 De går vel neppe med på noe som er mindre enn kravet var i utgangspunket. De kan nok gå med på å slette en del renter og gebyrer. 1
Taluno Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 Du vil ha 0 ekstra etter læretid? Det vil neppe kreditor godta... De vil nok isåfall kreve en fryktelig god forklaring på hvorfor du mener du ikke har råd til å betale noe som helst etter du er ferdig med utdanningen... sjansene for at de sletter gjeld fordi du planlegger ha null til overs etter utdanning er svært liten, da vil de nok heller gå med på å pause innkreving en periode til du får deg jobb..
TBergh Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Hei. Det du snakker om er det som kalles utenrettslig frivillig gjeldsordning. De aller fleste kreditorer følger gjeldsordningslovens (Gol/gol) bestemmelser ved utenrettslige frivillige gjeldsordninger. Det betyr bl.a. at du må ha «utnyttet ditt inntektspotensiale», hvilket du ikke vil kunne ha gjort, rett etter en utdannelse. Du oppgir ikke alder, men jeg antar at du er en ordinær student, som da vil ha et fremtidig inntektspotensiale, som er betydelig større enn kr 0 – null. Slik Taluno skriver bør du be om at gjelden fryses frem til du kommer i inntektsbringende arbeid. Hvis du søker om gjeldsforhandlinger, vil jeg med stor sikkerhet gå ut fra at du ikke vil få det. Dette vil da skyldes 3 – tre forhold. Gjelden, sett i forhold til det inntektspotensialet du mest sannsynlig har, vil være for liten. Ved vurderingen om du kan få åpnet for gjeldsforhandlinger vil det legges til grunn en nedbetalingstid på 15 – femten år. Hvis du kan nedbetale gjelden i løpet av denne tiden vil du sannsynligvis ikke bli å anse som varig ute av stand. Det heter i gol «§ 1-3.Økonomisk vilkår Skyldnere som er varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser, kan oppnå gjeldsordning etter loven her. En skyldner anses som varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser når det må antas at vedkommende ikke er i stand til å innfri forpliktelsene fullt ut innen et for skyldneren rimelig tidsrom sett i forhold til forpliktelsenes art og omstendighetene ellers, eller uten urimelig oppofrelse.» (Min utheving) Jeg stusser over at du nå kan «spå» i fremtiden om at du vil ha 0 – null «har jeg 0 ekstra og det kommer til å bli 0 til utlegg» Jeg finner det merkelig å utdanne seg til et yrke som ikke gir nok inntekt til eget livsopphold. Håper dette gir svar på det du spør om Med vennlig hils TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 TBergh skrev (59 minutter siden): Hei. Det du snakker om er det som kalles utenrettslig frivillig gjeldsordning. De aller fleste kreditorer følger gjeldsordningslovens (Gol/gol) bestemmelser ved utenrettslige frivillige gjeldsordninger. Det betyr bl.a. at du må ha «utnyttet ditt inntektspotensiale», hvilket du ikke vil kunne ha gjort, rett etter en utdannelse. Du oppgir ikke alder, men jeg antar at du er en ordinær student, som da vil ha et fremtidig inntektspotensiale, som er betydelig større enn kr 0 – null. Slik Taluno skriver bør du be om at gjelden fryses frem til du kommer i inntektsbringende arbeid. Hvis du søker om gjeldsforhandlinger, vil jeg med stor sikkerhet gå ut fra at du ikke vil få det. Dette vil da skyldes 3 – tre forhold. Gjelden, sett i forhold til det inntektspotensialet du mest sannsynlig har, vil være for liten. Ved vurderingen om du kan få åpnet for gjeldsforhandlinger vil det legges til grunn en nedbetalingstid på 15 – femten år. Hvis du kan nedbetale gjelden i løpet av denne tiden vil du sannsynligvis ikke bli å anse som varig ute av stand. Det heter i gol «§ 1-3.Økonomisk vilkår Skyldnere som er varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser, kan oppnå gjeldsordning etter loven her. En skyldner anses som varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser når det må antas at vedkommende ikke er i stand til å innfri forpliktelsene fullt ut innen et for skyldneren rimelig tidsrom sett i forhold til forpliktelsenes art og omstendighetene ellers, eller uten urimelig oppofrelse.» (Min utheving) Jeg stusser over at du nå kan «spå» i fremtiden om at du vil ha 0 – null «har jeg 0 ekstra og det kommer til å bli 0 til utlegg» Jeg finner det merkelig å utdanne seg til et yrke som ikke gir nok inntekt til eget livsopphold. Håper dette gir svar på det du spør om Med vennlig hils TBergh Takk for svar. Jeg er 28. med en utbetaling på si, 28.000 når jeg er ferdig. mot satsene de skal følge for livsopphold + husleie + barnehage, så er det ikke nok. det sa jeg pga jeg har regnet på lønnen, og utgiftene i forhold til livsopphold, bhg, sfo, husleie. Jeg har også snakket med dem, og fått brev hvor de regner dette ut siden det har gått til namsmannen. Og det er nå ingenting de kan gjøre. Og jeg kan ikke gjøre noe med dette heller, da jeg er avhengig av stipend/lån fra Lånekassen. Så gjeldsordning kan jeg ikke søke nå. Og jeg kan ikke si opp lånekassen, for da har jeg ikke noe å leve for. utdanningen gir meg nok til livsopphold+, dette er jo en normal lønn for de fleste. Anonymkode: 15933...ae9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå