Gå til innhold

Hvor mye mer bør en omsette for ved passering av 50k?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en har et ENK som ikke omsetter for mer enn 50k i året slipper man å registrere seg i MVA-registeret, man slipper stort sett regnskapsfører og en slipper å øke prisene sine. En slipper også å levere næringsoppgave.

Likevel har en fordelene med å kunne trekke fra utstyr og ting en kjøper og man kan føre privatbil i næringen.

Hvor mye mer enn 50k bør en i snitt omsette for pr år for at dette skal lønne seg å gå i gang med, iom at det påløper kostnader og en må legge på mva.

Er klar over at svarene her er mange, lurte bare på hva folk tenker og hva de evn har gjort selv.

Anonymkode: 20299...d66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at det ikke er så mange som driver for seg selv her😄. Eller som har tenk i disse baner.

Skrevet

Hei, jeg bruker regnskapsfører og kan egentlig ikke svare, men interessant spørsmål. Kan skrive litt hva jeg tenker. 
Jeg betaler ca 35000 til regnskapsfører. Overskudd er alt fra 50-100 000 i året(etter alt er trukket fra).

Hvis jeg ikke hadde store utgifter ville jeg ikke fokusert så mye på det, men holdt meg under 50. Du kan jo senere hvis du blir mva pliktig få fradrag for oppstartskostnader. 

Fiken skal være enklest program for de som ikke kan regnskap, hvis du en dag må bokføre selv. 

Jeg drar nytte av mine fradrag, særlig ang bil. Men vær obs på firmabilbeskatning.

Som regel hvis man sparer skatt et sted, blir man skattet ved neste🤪

Så vi må være forberedt på AP sin politikk🥳

Anonymkode: fb94f...2ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, jeg bruker regnskapsfører og kan egentlig ikke svare, men interessant spørsmål. Kan skrive litt hva jeg tenker. 
Jeg betaler ca 35000 til regnskapsfører. Overskudd er alt fra 50-100 000 i året(etter alt er trukket fra).

Hvis jeg ikke hadde store utgifter ville jeg ikke fokusert så mye på det, men holdt meg under 50. Du kan jo senere hvis du blir mva pliktig få fradrag for oppstartskostnader. 

Fiken skal være enklest program for de som ikke kan regnskap, hvis du en dag må bokføre selv. 

Jeg drar nytte av mine fradrag, særlig ang bil. Men vær obs på firmabilbeskatning.

Som regel hvis man sparer skatt et sted, blir man skattet ved neste🤪

Så vi må være forberedt på AP sin politikk🥳

Anonymkode: fb94f...2ab

Takk for svar. Jeg tenkte mer i de baner hvor mye mer en må øke omsetningen sin for å "rettferdiggjøre" at en registrerer seg i MVA-registeret.

En må selge mer, det medfører større kostnader og det vil gå med mer tid for å komme ut på samme sum som før registrering...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...