Gå til innhold

Kan barnet beholde skoleplass? 2.klassing.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig at et barn går fremdeles på samme skole selv om barnet flyttet til en annen skolekrets (5min unna den opprinnelige skolen?

Vi planlegger om å flytte, men det er ekstremt dyrt å kjøpe leilighet i det området vi bor i nå. Derfor tenker vi å flytte til 5min unna, men det er i en annen skolekrets. Vi ønsker at barnet skal beholde skoleplassen sin. Vi bor i en mellomstor kommune på 30 000 innbyggere. Jeg vet ikke om skolene her er stappfulle, og om at skolen har kapasitet til å skoleplass til barnet vårt.  Jeg kan prøve om å søke om å få beholde skoleplass, men hvor stor sjanse har barnet om å få innvilget det? Det er 155 elever i den skolen som barnet går i nå. Barnet går i 2.klasse.

Er det noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: c7592...667

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan man ikke synse om, du må rett og slett høre med skolen/skoleeier. 

Jeg bor i et område hvor flere av skolene har sprengt kapasitet, og vet om flere som har mistet skoleplassen pga flytting (i det ene tilfellet flyttet de 100m, men skolekretsen gikk mellom de to husene). Jeg vet også om flere som går på en annen skole enn nærskolen, men da på en skole som har ledig kapasitet. 

Anonymkode: 8b39f...8a6

Skrevet

Det kommer helt an på kommunen. Noen kommuner tillater det hvis det er plass. Andre tillater det bare hvis det er plass OG svært gode grunner (f.eks. mobbet på skolen man hører til). Hvis det ikke er plass blir det nei. Her hos oss, også middels stor kommune, ligger skolene så tett at man havner i en annen skolekrets ved å flytte bare 5 min unna slik du gjør, men det er ikke sjanse i havet til å få gå på den gamle skolen sin fordi alle er fulle og det er ventelister. 

Anonymkode: 540aa...43d

Skrevet

I vår bydel går ikke det, skolene er så fullstappet at om man skifter krets så må man bytte skolen uten gode grunner for å beholde plassen. 

Anonymkode: 40608...8c0

Skrevet

Du må søke til rektor.

Min gutt fikk starte på den andre skolen men det var fordi vi nå bor mellom 2 skoler (500m til den ene og 150m til den andre) og vi har kjøpt prosjektert bolig innenfor den andre skolekretsen som vi flytter til i løpet av 2023.

Anonymkode: dcae0...14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...