AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Altså nå studerer jeg for å bli ingeniør, og har enda 5 år med skolegang igjen, så jeg føler at jeg trenger en ny pc. Men jeg vet ikke helt hvilken. Alle vennene mine som har mac, sliter faktisk med sin pc, og det er alltid ett eller annet tull med den. Jeg har hatt lenovo thinkpad siden 2017, og det er en av de beste pcene jeg har hatt, men nå begynner denne å bli noen år, og lurer på hvilke andre merker som kan være bra i forhold til mitt studie. Det er ikke alle på mitt studie som har mac. De fleste har faktisk ikke det, og det får meg til å tvile enda mer på å kjøpe en mac. I tillegg er jeg avhengig av å ha en pc med god garanti, og der vet jeg at apple kan være kranglete. Anonymkode: 94713...b08
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg hadde en Lenovo som IT student. For meg var det viktig at den var lett og kraftig. Den er fra 2017 den, og er du fornøyd med merket fra før så kan du fint holde deg til det bare en ny utgave mine studiekamerater med mac slet en del med installasjoner husker jeg. Anonymkode: 639b1...759 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Ville gått for Mac. Det eneste som holder i 5 år. Anonymkode: 9dcd7...a68 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville gått for Mac. Det eneste som holder i 5 år. Anonymkode: 9dcd7...a68 Faktisk enig der. Anonymkode: 3c480...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Mac, absolutt. Anonymkode: 15842...47f 2
Pachka Sigaret Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har selv studert ca. det samme studiet, og jeg føler det er ganske stor bias for å bruke Mac i tech-miljøet på NTNU. Frivillige i min linjeforening møtte oss under et møte for nyttig info til studiet og fortalte oss at vi måtte ha en Mac for å studere ... Og det er bare tull! Tvert imot har jeg opplevd mye problemer med at folk ikke skjønner seg på Mac og bruker for eksempel innebygget Python i Mac som ikke fungerer som den skal, og så at de måtte ha hjelp for å ordne det. Selv er jeg fan av Lenovo ThinkPad siden jeg skaffet meg min første for nesten 10 år siden. Jeg brukte den i fire-fem år før jeg bestemte meg for å bytte den ut med en oppgradert modell. I den tid byttet jeg 720P HD skjerm med 1080P IPS, 128GB SSD med 500GB SSD, 8GB RAM med 16GB RAM samt fra i3 prosessor til i5 prosessor. Denne nye Lenovo Thinkpaden bruker jeg nå, og den har jeg brukt de siste to-tre årene og er veldig fornøyd med den. Jeg har dual-boot mellom Windows og Linux litt avhengig av hva jeg skal gjøre på maskinen. De er praktisk talt en "tanks", den forrige modellen ble med meg et år på utveksling og i sekken full av tunge bøker, den tok så stort trøkk at karbonrammen begynte å knekke/sprekke rundt hengslene samt plastikkbitene som holder skjermen fra tastaturen. Men jeg har behandlet min nye penere og den har ikke en slik skramme siden det er en modell med magnesiumramme så tåler den hva som helst, praktisk talt. De var også veldig enkelt å utføre service/oppgradere på den pga. at den hadde egne kammer under for å åpne opp og bytte deler, noe du aldri vil finne på en sammensveiset Mac. Det er også praktisk å ha Displayport/HDMI ut på maskinen, internettport, vanlig USB, osv. Den nye modellen har dog .klips rundt hele undersiden og du må bruke en plastikk-pick for å åpne den opp, men når du først har inne har du lett tilgang til alle delene uten at de er sammensveiset. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 En god thinkpad som du skriver er et bra valg. solid og brukervennlig. Mer solid enn mac, greit med pc med standardiserte tilkoblinger. godt tastatur. matt skjerm=bedre å lese/jobbe på over tid. plass til 4g-kort. Anonymkode: 0ae6c...c82
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 Vet ikke hva de over har røyka, men Lenovo thinkpad er noe av det dårligste man kan få i PC verden. Dårlig byggekvalitet, elendig bios, og billige løsninger. Skal du ha noe som er solid og fungerer lenge til studier kjøper du enten Apple Macbook, Huawei Matebook eller HP Elitebook. Er det to merker du skal styre unna er det Chromebook og Thinkpad. De som skriver så varmt om Thinkpad gjør det nettopp fordi de ikke er vant med bedre eller har noe å sammenligne det med. Fra en som har testet omtrent alt som er, så er Lenovo på bånn 3, sammen med Chromrbook og Pavillion serien til HP. Anonymkode: 6607f...260 3
Pachka Sigaret Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) 52 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke hva de over har røyka, men Lenovo thinkpad er noe av det dårligste man kan få i PC verden. Dårlig byggekvalitet, elendig bios, og billige løsninger. Skal du ha noe som er solid og fungerer lenge til studier kjøper du enten Apple Macbook, Huawei Matebook eller HP Elitebook. Er det to merker du skal styre unna er det Chromebook og Thinkpad. De som skriver så varmt om Thinkpad gjør det nettopp fordi de ikke er vant med bedre eller har noe å sammenligne det med. Fra en som har testet omtrent alt som er, så er Lenovo på bånn 3, sammen med Chromrbook og Pavillion serien til HP. Anonymkode: 6607f...260 Jeg har brukt HP Elitebook selv gjennom jobben, og det er også en bra maskin. Men akkurat her ville jeg prate om at jeg har hatt god erfaring med ThinkPad. Selv har jeg ikke følt at det har vært elending byggekvalitet, BIOS og billige løsninger på de modellene jeg har kjøpt, så her må du ha gått for billigmodellene? Phoenix UEFI/BIOS og har aldri hatt problemer med den. Kabonfiber kropp med magnesiumramme, veldig bra tastatur og lang batteritid med utbyttbart batteri. Hvis man vil ha en Apple-maskin ville jeg kjøpt en av de nye med ARM-prosessor. Denne maskinen vil ha markedets beste batterilevetid så vidt jeg er kjent, men du må være forberedt på at den ikke kan kjøre alt av programvare. Det at den er i Unix-verden/Zshell er et bonus om du skal drive med IT og har litt peiling på hva du gjør. Edit: Når det kommer til touchbad vinner Mac. ThinkPad og andre har veldig bra touchpad av type Synaptics, men jeg mener fremdeles at om man skal drive med grafisk design så er touchpad på en Mac det beste man får. Endret 10. oktober 2021 av Pachka Sigaret
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Vet ikke hva de over har røyka, men Lenovo thinkpad er noe av det dårligste man kan få i PC verden. Dårlig byggekvalitet, elendig bios, og billige løsninger. Skal du ha noe som er solid og fungerer lenge til studier kjøper du enten Apple Macbook, Huawei Matebook eller HP Elitebook. Er det to merker du skal styre unna er det Chromebook og Thinkpad. De som skriver så varmt om Thinkpad gjør det nettopp fordi de ikke er vant med bedre eller har noe å sammenligne det med. Fra en som har testet omtrent alt som er, så er Lenovo på bånn 3, sammen med Chromrbook og Pavillion serien til HP. Anonymkode: 6607f...260 Deg om det. Har prøvd (og bruker daglig) flere ulike, og thinkpad er bra. samme med Elitebook til HP. ps røyker ikke Anonymkode: 0ae6c...c82
Fireflies Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har Mac, og den har holdt i flere år. Aldri hatt problemer med den, så anbefaler det på det sterkeste. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg ble ferdig med ingeniørutdanningen rett før sommeren, og vi brukte programmer som Autodesk AutoCAD og Inventor, og sistnevnte er et program som krever ganske mye av PC-en, som gjorde at flere av de som hadde Mac var nødt til å kjøpe ny PC med mer futt i. Bruker dere ikke sånne programmer? Anonymkode: 77a24...f50
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Ikke kjøp mac. Det er gode computere, men de er helt ubrukelige til studier der du vil bruke mange diverse programmer. Spesielt til et ingeniørstudie er mac krise. Jeg selv går et ingeniørstudie på NTNU. Jeg har en HP og er meget fornøyd. Anonymkode: cc77c...2f4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 Du kan jo høre med noe av de som har mac på studie ditt. Om hvordan det er å kjøre autodesk eller skrive python på dem. Jeg har aldri hørt om noen med windows pc klage over disse programmene, men macbrukere sliter som pokker. Anonymkode: cc77c...2f4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ble ferdig med ingeniørutdanningen rett før sommeren, og vi brukte programmer som Autodesk AutoCAD og Inventor, og sistnevnte er et program som krever ganske mye av PC-en, som gjorde at flere av de som hadde Mac var nødt til å kjøpe ny PC med mer futt i. Bruker dere ikke sånne programmer? Anonymkode: 77a24...f50 Vil bare legge til en anbefaling her: https://www.asus.com/no/laptops/for-home/zenbook/asus-zenbook-14-ux431/ Jeg brukte en eldre versjon av denne gjennom ingeniørstudiene, og den kjørte de tyngste programmene uten problem. I tillegg er den veldig lett og tar lite plass. Den hadde i likhet med den i linken i7-prosessor, 16 GB RAM og dedikert grafikkort fra Nvidia, og det har aldri vært noe tull med den. 1 TB lagring som den i linken har hadde jeg aldri bruk for, og da var PC-en full av spill i tillegg til studiemateriale, men det skal finnes flere versjoner av den med mindre lagringsplass og til en rimeligere penge enn den romsligste modellen. Den kjørte de tyngste operasjonene vi var borti på studiet på Inventor uten problem, hvor noen av de andres PC-er hostet og harket og hørtes ut som flymotorer til tider. Jeg betalte vel 13-14 tusen for den i sin tid, og den var verdt hver ei krone. Anonymkode: 77a24...f50
newman01 Skrevet 11. oktober 2021 #17 Skrevet 11. oktober 2021 Det er en del programmer som ikke støttes av eller er tilgjengelig for Mac... Robot Structural Analysis er jeg rimelig sikker på at ikke finnes til Mac. Tror heller ikke FEMdesign fra Strusoft er tilgjengelig for Apples univers. Så det kan være veldig lurt å kjøpe en maskin som er kompatibel med de programmene som skal brukes i undervisning og yrke senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå