AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg lever og ånder for hund, og hadde tidligere en alaska husky i 12 år. Jeg digger å jobbe med hund, og vi drev med sportrening, lydighet, agility, ski-og bikejoring i tillegg til en smule freestyle og lange turer i skog, fjell og mark. Jeg vil etterhvert få meg en hund igjen etter engelen vår forlot oss, og jeg lurer på om belgisk malinois kan være noe for meg. Jeg vil gjerne ha en brukshund, og jeg lurer på om belgian malinois er noe en særdeles aktiv privatperson kan ha? Anonymkode: 19e53...c54
Tabris Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg kjenner flere som har malle fra ordentlige brukslinjer. Ingen av dem har dem som politi/tjenestehunder, men de trener aktivt med dem så og si daglig. Det er mye hund. De er intense, kjappe og har mye energi. Man bør være en god trener for å klare å holde tritt med dem. Hvis man vurderer en malle så bør man også være nøye på at man gjør et bra forarbeid slik at man får en trygg og stabil hund. En redd og ustabil malle kan være farlig. 10
Durinur Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 De kan nok fungere for en "særdeles aktiv privatperson" som driver med hundesport så godt som daglig ja, men ikke noe jeg ville anbefale "Kari Nordmann med 2 barn, fulltidsjobb og ønske om å gå turer på 30 minutter i nabolaget". Alle typer belgisk fårehund må brukes, mye! 12
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Hvis du har tiden, kunnskapen og driven for å aktivisere, sosialisere og trene hunden på den måten som kreves, så ja. Som brukeren over meg skriver: Har du en vanlig, ufleksibel fulltidsjobb, familieliv og andre forpliktelser som krever mye av din tid, som gjør at hunden blir et prosjekt som knapt nok får plass i timeplanen - nei. Vi har en rhodesian ridgeback, en rase som ikke helt kan sammenlignes (den krever blant annet ikke like mye mental stimuli som en malle), men den er likevel kjent for å være en krevende hund for "spesielt interesserte". Vi er to unge aktive mennesker, uten barn, og med god kunnskap og erfaring med hund (vi fikk hunden med utgangspunkt i hobby). Og ja - det har vært ekstremt tøft å trene ham fra valp, unghund (hjelp) og til voksen hund... Det vært mange og store utfordringer på veien, og selv om han nå er en helt nydelig og fantastisk, trygg hund som definitivt har vært verdt all jobbingen, så er jeg veldig forsiktig med å anbefale hunder som kan karakteriseres som krevende til andre. Man skal vite hva man går til. Anonymkode: 277a9...809 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 Når det er sagt høres det ut som om du har mye kunnskap om hund og har mulighet til å bruke mye på å trene og holde på med den Lykke til med valget ditt! Anonymkode: 277a9...809 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 Den rasen har ikke jeg lenger helse til å ta ansvar for. Har selv hatt et par krevende hunderaser som trenger tydelighet fra det sekundet de kommer i hus og frem til de har rundet to år. Malinois antar jeg er enda et hakk mer krevende enn de to jeg har, om ikke en av de mest krevende rasene. Var inne på tanken å anskaffe en Tibetansk Mastiff for noen år siden, veldig glad for at jeg ikke gjorde det. Så får du selv vurdere om du virkelig vil legge så mye arbeid i de to første årene Anonymkode: a2953...132 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 Kule hunder. Er selv i samme situasjon som deg, men blir ikke malle her. Trolig aldri. Funderer selv på Australsk Kelpie i stedet. Anonymkode: 39ac0...85d 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #8 Skrevet 7. oktober 2021 Nå er min erfaring til malle relativt liten, men jeg kjenner en hundetrener med en malle og vi har snakka en del sammen, både før vi valgte hunderase (vurderte malle) og etter at vi skaffa hund og gikk flere kurs hos ham. Generelt av info vi fikk om rasen, om hans hund og også hvordan vi ble kjent med hunden hans da vi gikk kursene: Det er en utfordrende hund, og man må vite hva man driver med. Ha en fast hånd, bestemt. Den er allsidig innenfor ulike sporter og er lettlært, men trenger mye aktivisering. Bruke hodet og kropp. De kan være ekstremt lydige, og BØR være det. Den er på et vis lagd for det, men det krever en del av eieren. De er flotte hunder, med utrolig stort potensial med rette eier. Personlig ville jeg foretrukket en bruksschæfer (ikke de med senka bakpart). De er mer lagd for Kari Normann etter hva trener sa, om man skulle velge den type hund. Mitt inntrykk er at en alaskan husky er mer kropp enn hode ifht en malle. Anonymkode: 4558a...6fd 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 Høres ut som om du er aktiv og har mye kunnskap. En malle kan fungere bra for deg. De er, som andre sier, krevende fordi de må ha så mye fysisk og mental aktivitet. En annen ting med malle er at de har en tendens til nervøsitet, og er også skarp (kjapp til å bite om nervøsiteten tar overhånd). De skal ikke lenger brukes i politiet på grunn av dette (om jeg husker riktig), for i situasjoner med høyt stress, så gjør de omslag (biter det nærmeste, som er benet til eieren). Man bør altså ikke bare passe på at den får god utløp for energien, man må også fokusere på god sosialisering og å få hunden så trygg og selvsikker som mulig. Mye av det vil skje i oppveksten, men det er også viktig at du er nøye på hvem du kjøper av. Jeg kjenner noen som trodde hun gjorde god research av oppdretter, men mallen hun fikk var veldig lite engasjert, og hun fant ut at oppdretteren så og si ikke hadde gjort noe som helst sosialisering. Men, er du så glad i å drive med hund som det høres ut, så kan én malle være perfekt for deg. De er fantastiske hunder så lenge de får brukt seg 🙂 Anonymkode: 8de22...22e 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg skjønner hvorfor du vil ha en malle, men hadde det ikke vært en idé å starte med en enklere brukshund først? Å trene en alaska husky i lydighet er så langt fra det å trene en malle i samme sport. Og man kan få mye kunnskap og glede av en brukshund som ikke er malle. Det er litt som å ha øvelseskjørt med Opelen til bestefar, for så å kjøpe seg en Koenigsegg når man har fått lappen. Anonymkode: edf6d...8c9 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #11 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg skjønner hvorfor du vil ha en malle, men hadde det ikke vært en idé å starte med en enklere brukshund først? Å trene en alaska husky i lydighet er så langt fra det å trene en malle i samme sport. Og man kan få mye kunnskap og glede av en brukshund som ikke er malle. Det er litt som å ha øvelseskjørt med Opelen til bestefar, for så å kjøpe seg en Koenigsegg når man har fått lappen. Anonymkode: edf6d...8c9 Skriver under denne! Har selv to eksemplarer av en «enkel» brukshundrase fra gruppe 1. De begynner å bli gamle nå, men jeg lærer nye ting hver dag. Selv om de ikke er noen arbeidsjern som en malle, så kunne jeg aldri vært foruten den erfaringen. Neste hund blir en med litt mer power, men er nok mange år erfaring før jeg hadde våget meg på en malle. Nå skal det sies at hvis du hadde skrevet dette innlegget på en mallegruppe på FB, så hadde du fått høre at du aldri må tenke på å skaffe deg malle. «Den er ikke noe for deg. Den er en livsstil». Jeg syns mange Malleeiere er litt snare med å påstå at det ikke er en rase for deg, men tror ikke de tar helt feil altså. Tror at det er mange andre raser som er like gode og tryggere valg til ditt bruk. Anonymkode: 39ac0...85d 2
Troyamin Skrevet 7. oktober 2021 #12 Skrevet 7. oktober 2021 Har schæfer etter brukslinjer. Vil aldri ha malle! Alt for mye stress og bytte for min del. Jeg trenger en hund som er mer nervefast og som har mer aggresjonsdrift enn byttedrift. Altså en "tyngre" hund å kjøre. Maller er flotte hunder dersom de er hos noen som har ork og energi til å aktivisere den. Trener med folk som eier maller. Dette er snakk om folk som trener og konkurrerer. I tillegg har de familie. Men som de sier; malle er ikke hunden barna får lov å kaste ball med. Overslagshandling kan skje. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 Malle er en helt annen type hund en det TS er vandt med. Det er hunder som krever mye og gir mye. Deres mentale energi nivå gjør at dem lærer veldig fort. Både positive ting og negative ting. Og da mener jeg veldig fort. Har du "flaks" så har den lært etter 2 repetisjoner. Igjen så læres alt potensielt like fort. Balanse i hverdagen og trening blir veldig viktig for en slik hund. Du må fokusere på å lære hunden til å ha ro, men du kan ikke pakke og passifisere energien over tid. Det går veldig galt. Har du satt malla de på pause en stund så må du også trykke på play så den får ut energien. Dette er viktig. Dem må ikke pakkes over tid. Ei gjenomsnittelig malle har mye mer energi enn Kari Nordmann klarer å håndtere. Her er det snakk om å styre mengden energi som slippes ut. Mitt beste råd for Kari Nordmann er å lære seg å gå spor. Og da mener jeg ikke felt søk etter godbiter på plenen eller i grøfta, men faktisk å utarbeide et spor. Ikke etter søk på overvind eller slike ting, men faktisk å utarbeide et spor etter mennesker trinn for trinn. Dette er mentalt såpass tungt for hunder at dem vil bruke opp mye mental energi på noe positivt som ikke gir potensielt økt stress og energi. En negativ ting for min del er at du veldig ofte får maller som higer etter bekreftelse på at dem gjorde det rett og at dem er flinke osv. Det blir fort et jævla mas ut av dette, pistring og piping. Maller er veldig fine hunder for folk som vil ha slike hunder, men det er ikke enkle hunder å få til bra. Dem har desverre falt litt i den "motehund" båsen. Hvor alle blåser opp om hvor lett lærte dem er osv men alle de jeg kjenner som har malle og trener maller har sine problemer dem. 3
Mooza Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Har du vurdert dens nære slektning, belgiske Tervuren? Du har malle, Groendal og tervuren, som er nære slektninger. Vi fikk en, min søster og jeg da jeg var 13 og hun var 15. Vi hadde lenge hatt lyst på hund, men fikk ikke overtalt våre foreldre. Vi hadde hund som valgfag på skolen. haha...og lærte lydighet. Fantastisk hund! Vi var 4 søsken, to mindre brødre. Vi bodde nær en lekeplass som da bli agilitybanen vår. Så hadde vi lysløypa og en stor skog der vi gikk lange turer på sommeren og gikk på ski på vinteren. Hun var særdeles intelligent, stort hjerte, lojal, veldig glad i oss barna, hun passet på oss og gjetet oss inn i bilen. Det var jo full fart med så mange barn, så det ble mye leking og herjing. Jeg likte å springe gjennom skogen, hoppe over små bekker og liksom fly med hunden min. Så måtte jeg opp på en liten bergtopp og kaste pinne, for å få den langt nok vekk slik at hun kunne få ut siste rest av energien sin. Hun elsket apport. Vakthund er de jo. Ikke at hun bjeffet mye. Mange barn som lekte på plenen, og det brydde hun seg ikke om. Men da en onkel låste seg inn på natta, han kjørte langveis fra og hun kjente han ikke, så holdt hun på å fly i strupen på han. Men vi hadde ganske god kustus på henne, selv om hun fikk litt sånn fjott-oppførsel da hun stakk av med min mors vott når hun måkte snø og nektet å komme tilbake med en osv. Litt rampete som ung hund. De kan være litt nervøse slik som malle. Vi merket det på utstilling da vi kom til Tervuren- plassen og de stod og trippet. Ved siden av var Golden retriver som bare lå der helt rolig. De er litt alerte. Men det er jo også sjarmen. De er kjappe, smarte og får du den trygg, så er det ikke et problem. Du har jo erfaring i motsetning til oss.. Hun var nydelig, så snill, klok, trøstende for en ungdom når man var lei seg... ååå. Beste hunden noen gang. Jeg har en phalene nå. Det er jo noe helt annet. Det er mor og hund på 30 minutters tur. Men Tervuren, det var hund det... Endret 8. oktober 2021 av Mooza 2
Durinur Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Mooza skrev (1 time siden): Har du vurdert dens nære slektning, belgiske Tervuren? Du har malle, Groendal og tervuren, som er nære slektninger. Ikke glem laekenois Den er godkjent av FCI nå, og er også en av de fire typene som regnes som belgisk fårehund. Endret 8. oktober 2021 av Durinur
Mooza Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 Durinur skrev (6 minutter siden): Ikke glem laekenois Den er godkjent av FCI nå, og er også en av de fire typene som regnes som belgisk fårehund. Glemte den ja. Litt mer uvanlig. Tervuren og Groendal kjenner jeg mer til. De har jo et litt lettere sinn enn malle, og er nok lettere å ha som familiehund men har mange av egenskapene til malle.
Mooza Skrevet 8. oktober 2021 #17 Skrevet 8. oktober 2021 Se på den da.. https://tythedogguy.com/2015/01/03/how-to-train-a-belgian-tervuren/
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #18 Skrevet 8. oktober 2021 Sier som de fleste her; tenk deg GODT om! Sjekk med malle-gruppene på FB, og møt alle typer av dem før du bestemmer deg. Har selv trent med maller, konkurransehunder på høyt nivå (VM) og de har uansett ALLTID en nerve som ligger å trykker, og som eier må være ekstremt obs på. Det er full fart hele tiden, og du skal være rå i oppfattelsen for å få med deg alt som skjer. Passa selv en av disse mallene etter han ble pensjonist, og herregud for en herlig hund, så lydig, så førerorientert (trengte ikke snu meg etter han ett sekund for å se hvor han var, noe jeg hele tiden måtte passe på med min egen hund), kjælen og god. Men som eieren sa da vi snakket om at jeg ble litt frelst pga denne hunden og vurderte rasebytte; "husk at han er GAMMEL! Vi har hatt mange runder opp igjennom årene, han får aldri lov å leke med barnet mitt, eller til og med ikke ligge i stua sammen med han hvis jeg er på kjøkkenet. Du må være PÅ hele tiden!" Og dette selvom hunden var en drøm hos meg og sammen med min hund. Det lå flere timers trening hver dag gjennom mange år for å få hunden dit han var. Og vi snakker ikke bare fysisk lange turer, vi snakker flere timers løping, lange spor og lydighet hver eneste dag. Mallen er også så lettlært, at den lærer det meste etter 2-3 repetisjoner, og det er kjempegøy når man trener, men husk at den også lærer/tar til seg uvanene like fort. Vil nok heller anbefale deg tervuren eller bruks-schäfer, men om du virkelig ønsker en malle så synes jeg du skal gå for det, bare vær obs og tenk deg godt om, møt så mange du kan og snakk med eierne om utfordringene. Har selv en rase som mange ikke anbefalte, men ikke angret ett sekund, selvom jeg (etter å ha trent for mye med maller og schäfere) skulle ønske rasen var mer fører-orientet og mindre sta og selvstendig Anonymkode: 63f42...920 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #19 Skrevet 9. oktober 2021 On 10/7/2021 at 11:41 AM, AnonymBruker said: Hvis du har tiden, kunnskapen og driven for å aktivisere, sosialisere og trene hunden på den måten som kreves, så ja. Som brukeren over meg skriver: Har du en vanlig, ufleksibel fulltidsjobb, familieliv og andre forpliktelser som krever mye av din tid, som gjør at hunden blir et prosjekt som knapt nok får plass i timeplanen - nei. Vi har en rhodesian ridgeback, en rase som ikke helt kan sammenlignes (den krever blant annet ikke like mye mental stimuli som en malle), men den er likevel kjent for å være en krevende hund for "spesielt interesserte". Vi er to unge aktive mennesker, uten barn, og med god kunnskap og erfaring med hund (vi fikk hunden med utgangspunkt i hobby). Og ja - det har vært ekstremt tøft å trene ham fra valp, unghund (hjelp) og til voksen hund... Det vært mange og store utfordringer på veien, og selv om han nå er en helt nydelig og fantastisk, trygg hund som definitivt har vært verdt all jobbingen, så er jeg veldig forsiktig med å anbefale hunder som kan karakteriseres som krevende til andre. Man skal vite hva man går til. Anonymkode: 277a9...809 Har du hatt malle før ridgeback? I så fall, hva gjorde at du gikk fra malle til RF? Anonymkode: ea104...7ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå