Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hatt baby liggende i seteleie før fødsel, hvordan har prosessen vært med tanke på fødsel vaginalt eller keisersnitt? Hva foretrakk dere og hvordan gikk det?

Er det slik at man har rett til å få innvilget keisersnitt dersom man ønsker det, eller Jan sykehuset si nei og "tvinge" deg til å forsøke vaginal setefødsel? Jeg er klar over at et keisersnitt heller ikke er risikofritt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk velge og valgte vaginal fødsel. Men så snudde babyen seg i det fødselen startet :) 

Anonymkode: 5c60d...059

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk også velge. Sykehuset var veldig tydelige på at både vendingsforsøk og keisersnitt eller fødsel var opp til meg. De forklarte også nøye de ulike kriteriene for å finne ut om jeg kunne forsøke vaginal fødsel (var på flere vekstkontroller + fikk røntgen av bekkenet). Samt at fødselen måtte starte av seg selv, maks én uke overtid, god framgang osv. Siden setefødsel er en risikofaktor i seg selv får du ikke ha noen andre risikofaktorer. 

Det skal sies at dette var i Sverige og på ett av få sykehus som i det hele tatt utfører vaginale setefødsler her, og de har et pågående prosjekt for å øke kompetansen på dette. De var veldig veldig tydelige på at det var opp til meg om jeg ville forsøke, og de ville være sikre på at jeg hadde nødvendig informasjon og følte meg trygg i avgjørelsen. 

Endte opp med vaginal fødsel som var en fin opplevelse, tross noe medtatt baby når hun kom ut. Følte at de hadde full kontroll og passet på oss hele veien. 😊

Anonymkode: 1b677...82c

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk velge, og valgte keisersnitt. De var veldig opptatt av fordelene ved vaginal fødsel, men jeg hadde sterk fødselsangst i utgangspunktet etter en traumatisk første fødsel - så jeg følte de respekterte mitt valg. De prøvde ikke å overtale meg så veldig liksom, de godtok valget mitt. 

Anonymkode: 634cb...812

• Liker 3
Skrevet

Vi visste ikke at det var seteleie før fødsel var i gang. Og da fikk vi heller ikke noe valg, egentlig. De fant ut at baby var liten nok, og bekkenet var stort nok, slik at vaginal fødsel kunne gjennomføres.
Fikk tett oppfølging, og når ting begynte å ta lang tid, bestilte de KS fordi de var bekymret for fremdriften.

For min del, som er redd operasjoner, gjorde det at jeg mentalt gikk inn for å unngå KS, og jeg klarte av en eller annen grunn å få fortgang i fødselen ved å presse. Baby ble født vaginalt, og det var ingen negative effekter av fødselen verken for meg eller baby.

Baby hadde nakkelåsing, som ble oppdaget etter noen dager, men den kom av seteleie i magen, og ikke av fødselen.

Hadde neste barn også ligget i seteleie, hadde vi fått velge om vi ville ha KS eller om vi ville gå for en ny vaginal fødsel.

Anonymkode: 15d68...c47

• Liker 2
Skrevet

Hadde vært interessant å høre hvilke sykehus dere fødte på, for praksisen rundt dette er forskjellig fra sted til sted. På Haukeland i Bergen er det ingen som får velge etter det jeg har hørt. 

Anonymkode: 255cb...ea9

Skrevet

Vår yngste lå i seteleie. Da jeg var på ultralydkontroll kort tid før termindato for å se om babyen hadde snudd seg så fikk jeg bare beskjed om at dersom hun fortsatt lå i seteleie så ville de forsøke å snu henne. Jeg fikk beskjed om at det «kunne være litt ubehagelig» men at de pleide å lykkes med vendingsforsøk og at noen ganger snur babyen seg tilbake og da hadde det blitt setefødsel. Det var det, liksom, jeg fikk ikke noe valg om verken å slippe vendingsforsøk eller om jeg da hadde ønsket å føde vaginalt. 🤷‍♀️

Jeg var fast bestemt på å krangle meg til keisersnitt, men heldigvis hadde babyen snudd seg. 🙏🏻

Anonymkode: eb010...5c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde vært interessant å høre hvilke sykehus dere fødte på, for praksisen rundt dette er forskjellig fra sted til sted. På Haukeland i Bergen er det ingen som får velge etter det jeg har hørt. 

Anonymkode: 255cb...ea9

Ingen kan nektes keisersnitt om baby ligger i seteleie. Mor skal informeres om fordeler og ulemper ved begge deler. En del sykehus vil nok presse på for vaginal fødsel, men seteleie er risikofødsel og mange av de ender i keisersnitt likevel. Så viktig å være klar over at dette er et valg, samme med vendingsforsøk. 

Anonymkode: ef2a5...07f

• Liker 2
Skrevet

Ahus. 

Med nr 1 fikk jeg velge, men ble oppfordret til vaginal fødsel. Vendingsforsøk var ikke aktuelt pga svangerskapsforgiftning. Fødselen i seg selv var fantastisk. Var igangsatt (også pga svangerskapsforgiftningen). Skulle absolutt ha epidural krevde sykehuset pga seteleie og forgiftningen, men det rakk vi aldri ettersom det tok 50 min fra jeg kjente første rie og til hun var ute. 

Med nr 2 ble det ks. hun lå også i seteleie, men var i uke 32 så hun hadde egentlig god til til å snu seg igjen om hun ikke plutselig måtte ut.  Da fikk jeg ikke velge noe, alt ble gjort raskt for å holde meg og baby i live. 

Anonymkode: d058b...85b

Skrevet

Mitt andre barn lå i seteleie i uke 36. Måtte krangle meg til vendingsforsøk på Bærum sykehus. LIS-legen mente at jeg fint kunne føde i seteleie (men det ville ikke jeg). Vendingsforsøket var vellykket og hun holdt seg i hodeleie resten av svangerskapet (7 dager over termindato). Så da ble det ikke behov for å snakke så mye om keisersnitt. Men jeg sa at jeg kom til å bytte sykehus hvis de ville tvinge meg til setefødsel og da ga de seg og sa at jeg kunne få keisersnitt hvis vendingsforsøket ble mislykket.

Skrevet

Fikk velge. Opplevde at jeg fikk god informasjon i forkant og et reelt og informert valg. Når jeg ønsket vaginal fødsel sjekket de om det var mulig for meg, i tillegg til ukentlige vekstkontroller. Jeg ønsket veldig sterkt å føde vaginalt, og avtalte å diskutere igangsettelse dersom jeg ikke fødte til termin. Om DET var et reelt alternativ vet jeg ikke, da jeg fødte før det ble aktuelt. 

Anonymkode: 85d41...1dc

Skrevet

Hvordan kommer barnet ut i setefødsel? Bretta med rumpa først?

Revnet dere ikke da? Ekstra smertefullt?

Anonymkode: 33be3...8ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Her kom han med rumpa først, beina var brettet opp som om han skulle vært en klappstol. Så fort skuldrene var forløst (de hjalp til med å «vrikke» skuldrene fri) ønsket de at han skulle henge litt etter hodet, men han kom av seg selv etter neste ri. 

Jeg ble klippet og revnet, men ble sydd pent sammen igjen. Om det var ekstra smertefullt aner jeg ikke, har bare født én gang. 

Anonymkode: 85d41...1dc

• Liker 2
Skrevet

Jeg visste ikke at det var setefødsel før fødselen var i gang. Var ekstra vondt, men slapp å sy. 

Skrevet

Ble oppdaget seteleie på terminkontroll. Ble spurt om hva jeg tenkte ang vaginal fødsel vs ks. Har alltid vært redd for ks så valgte vaginal fødsel, noe legen mente kom til å gå veldig fint siden jeg hadde født barn før. Hadde en kjempefin fødsel med god oppfølging underveis og to dyktige leger som tok imot babyen. Hadde epidural som ikke virket og sydde ett pyntesting. Kunne født i sete flere ganger, for meg var det ikke noe problem. Dette var på Bærum nå nylig. 

Anonymkode: d6a2c...829

• Liker 1
Skrevet

Jeg fødte min første i seteleie. Jeg fikk velge vanlig fødsel eller ks, men de anbefalte vaginal fødsel dersom jeg hadde stort nok bekken og babyen var passe stor. Det gikk veldig fint, hadde en super fødselsopplevelse og fikk veldig god oppfølging underveis. Fødte på samme sykehus med nr to og det kan være tilfeldig, men syns oppfølgingen var mye dårligere da. Fikk inntrykk av at jeg var en «prioritert» fødende under setefødselen. Ble bl.a. prioritert til epidural, fordi de anbefalte dette dersom det skulle bli hasteks og jeg da kunne være våken under ks. De har lavere terskel for ta hasteks ved setefødsler, dvs de følger godt med på progresjon og går for ks raskere enn normalt framfor å se ting an.

Skrevet

Min eldste kom i seteleie på KK i Bergen. Fikk aldri noe valg..

Fødselen var ganske lik de to andre som kom i hodeleie..

Anonymkode: c6f0b...890

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man revner ikke enormt mye mer, fordi man på setefødsel anbefaler at man står (noe alle fødende burde da det forhindrer rift)

Anonymkode: b84f1...28c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man revner ikke enormt mye mer, fordi man på setefødsel anbefaler at man står (noe alle fødende burde da det forhindrer rift)

Anonymkode: b84f1...28c

Totalt feil … 

Anonymkode: fc565...f3d

• Liker 4
Skrevet

Fant ut at han lå i seteleie når fødselen så vist var begynt. Jeg insisterte på seteleie (jobber med barn med fødselsskader, så var livredd for komplikasjoner). Fikk ks uten problemer. 11 år siden på riksen.

Anonymkode: ea6ea...a61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...