Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, uvaksinert og er ikke på jobb i dag fordi det pågår et stort utbrudd av covid der, og bedriften har ikke kontroll. Jeg skal prate med fastlegen i dag angående både dette og eventuell vaksinering, og får nok en sykmelding, i hvert fall til det verste utbruddet er over. Må ringe til arbeidsplassen og fortelle at jeg er hjemme i dag, men burde jeg være ærlig angående årsaken, eller skal jeg bare si at jeg er syk? Har mest lyst til å forklare, for jeg var nettopp syk og borte fra jobb en uke, så jeg ser mørkt på å si jeg er syk igjen, og det stemmer jo ikke heller. Er bare redd bedriften skal mene at det ikke er god nok grunn til sykmelding osv., men kanskje jeg overtenker?

Anonymkode: e6c51...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sikkert du får sykemelding, og i så fall kun til du får tatt vaksinene/den har fått effekt. De skal ikke gi sykemelding når man ikke er syk og det tross alt er anbefalt å ta vaksinen for gravide.

Anonymkode: f767b...445

• Liker 2
Skrevet

Bestill time til vaksine og dra på jobb når bivirkningene har gitt seg.

Anonymkode: 3edc0...eb7

Skrevet

Skjønner deg godt TS! bare tull at du ikke er syk nok, hadde jeg vært deg ville det hvertfall gått på psyken, søvnen og matlysten løs, som igjen påvirker både mor og barn negativt. Jeg ville bare sagt til arb.giver at jeg er syk, de trenger ikke å vite hva slags tanker du sliter med :klem:

Anonymkode: 967dd...6f7

Skrevet

Ingen av dere svarte på spørsmålet. Dessuten får man da vitterlig sykmelding om man er redd for å dra på jobb, og jeg har jo en grunn til at jeg ikke har blitt vaksinert tidligere.

Skrevet

De har ikke noe med hvorfor du er sykemeldt, så du velger selv hva du vil si. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner deg godt TS! bare tull at du ikke er syk nok, hadde jeg vært deg ville det hvertfall gått på psyken, søvnen og matlysten løs, som igjen påvirker både mor og barn negativt. Jeg ville bare sagt til arb.giver at jeg er syk, de trenger ikke å vite hva slags tanker du sliter med :klem:

Takk! Ja, det har vært et stort stressmoment i det siste, og jeg har jo vært der denne uka til tross for det store utbruddet. Har ikke følt meg trygg i det hele tatt, og det er umulig å holde avstand.

Skrevet

Det er jo ikke sykemelding du skal ha? Men svangerskapspenger dersom det er farlig for barnet at du er på jobb/ikke kan tilrettelegges.

Anonymkode: 832e3...c37

• Liker 1
Skrevet

Ingen har noe med hvorfor du er syk. Du har ikke opplysningsplikt, så du trenger ikke å si noe. Vet jobben at du er gravid? Isåfall kan du jo legge det på andre plager knyttet til graviditeten. Skjønner at du ikke tør å gå på jobb. 

Anonymkode: 44d07...466

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! Ja, det har vært et stort stressmoment i det siste, og jeg har jo vært der denne uka til tross for det store utbruddet. Har ikke følt meg trygg i det hele tatt, og det er umulig å holde avstand.

Nei, hold deg unna frem til du er vaksinert, utbruddet er over og du kan senke skuldrene litt igjen :) Det er ikke hensiktsmessig at du presser deg på jobb og risikerer covid i svangerskapet!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er gravid, uvaksinert og er ikke på jobb i dag fordi det pågår et stort utbrudd av covid der, og bedriften har ikke kontroll. Jeg skal prate med fastlegen i dag angående både dette og eventuell vaksinering, og får nok en sykmelding, i hvert fall til det verste utbruddet er over. Må ringe til arbeidsplassen og fortelle at jeg er hjemme i dag, men burde jeg være ærlig angående årsaken, eller skal jeg bare si at jeg er syk? Har mest lyst til å forklare, for jeg var nettopp syk og borte fra jobb en uke, så jeg ser mørkt på å si jeg er syk igjen, og det stemmer jo ikke heller. Er bare redd bedriften skal mene at det ikke er god nok grunn til sykmelding osv., men kanskje jeg overtenker?

Du arbeider i sykehjem eller lignende og skal stelle korona syke folk sant?

Anonymkode: 0343e...e1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen av dere svarte på spørsmålet. Dessuten får man da vitterlig sykmelding om man er redd for å dra på jobb, og jeg har jo en grunn til at jeg ikke har blitt vaksinert tidligere.

Snakk med jordmor om svangerskapspenger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du arbeider i sykehjem eller lignende og skal stelle korona syke folk sant?

Haha, nei? Jobber i privat sektor i en helt annen bransje. Hvordan det?

Skrevet

Det avhenger av lederen din. Du kommer til å få flust av svar at du ikke trenger å oppgi årsak, og det trenger du jo ikke, men hvis du har en god leder og gode kollegaer, så har jeg erfart at det er bedre å være åpen. Siden du helst vil det ettersom du har hatt annet fravær, så foreslår jeg også at du gjør det. 

Hvis man har en dårlig leder har vel de fleste erfart at man fort kan gå i baret ved å dele for mye. Du vet rett og slett ikke hva du har før du har hatt fravær en gang. 

Anonymkode: f74bd...bca

Skrevet

Takker for alle svar! Jeg har ringt nå og valgte å være ærlig, og det hadde de heldigvis full forståelse for! 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...