Gå til innhold

Spise en pakke lammekjøttdeig "siste forbruksdag 02.10." i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant en pakke med lammekjøttdeig nederst i kjøleskapet nå som gikk ut på dato for fem dager siden. Plasten er helt slapp/ikke oppblåst. Det ser normalt ut. Jeg har ikke åpnet denne for å lukte på den ennå.

Ville dere ha spist den i dag?

Anonymkode: 72c71...c1a

Skrevet

Personlig kaster jeg det som har passert siste forbruksdag uten å nøle. Best før kan jeg spise etter dato, men aldri siste  forbruksdag. Kall meg gjerne hysterisk, men etter noen år i restaurantbransjen i min ungdom er jeg blitt utrolig sær på dette. 

Anonymkode: d8adb...cb6

Skrevet

Ja. Er mye unødvendig som kastes for tidlig. 

Anonymkode: bdd9a...d38

• Liker 2
Skrevet

Mest sannsynlig helt fint.

Lukt og smak.

Anonymkode: 25a10...1e8

• Liker 1
Skrevet

Det går fint, lukt på den du. Lukter det fordervet så la være.

Men er 99,9% sikker på at det går bra.

Tips: ikke handle inn for en uke. Men handle 2-3 gange pr uke for å ha ferske råvarer. Å handle masse mat som blir liggende er en uting, da kaster man mer!!

Anonymkode: 0cc6b...6cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det går fint, lukt på den du. Lukter det fordervet så la være.

Men er 99,9% sikker på at det går bra.

Tips: ikke handle inn for en uke. Men handle 2-3 gange pr uke for å ha ferske råvarer. Å handle masse mat som blir liggende er en uting, da kaster man mer!!

Anonymkode: 0cc6b...6cb

Vi handler 1 gang i uken, fungerer helt fint. Kaster nesten aldri mat. Både tidsbesparende og mere økonomisk enn å handle flere ganger i uken. 

Til ts; mest sannsynlig er kjøttet helt fint. Den datomerkingen er bare en dato, det er ikke sånn at maten automatisk er ødelagt på den dagen. Lukt og smak på kjøttet, du merker veldig fort om det ikke er spiselig lengre 

Anonymkode: c6cf2...958

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personlig kaster jeg det som har passert siste forbruksdag uten å nøle. Best før kan jeg spise etter dato, men aldri siste  forbruksdag. Kall meg gjerne hysterisk, men etter noen år i restaurantbransjen i min ungdom er jeg blitt utrolig sær på dette. 

Du er ikke hysterisk, du er et miljøsvin. Det er pga slike som deg at vi sliter med et sinnsykt matsvinn her i landet.

Anonymkode: 7c14a...8f0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ikke hysterisk, du er et miljøsvin. Det er pga slike som deg at vi sliter med et sinnsykt matsvinn her i landet.

Off da, vær grei og finn en oppegående måte å si dette på.

Takk for gode råd. Da skal jeg lukte meg frem når jeg kommer hjem etter jobb.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, deg om det. Ha en ellers fortreffelig dag, håper noen gidder å gi deg en klem eller noe - virker som du kanskje kunne trengt det. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forresten - hvor skrev jeg at jeg har for vane å kaste utgått mat? Som regel blir maten spist opp her lenge før siste forbruksdag - men skulle det mot formodning skje, kaster jeg uten et snev av dårlig samvittighet.

Hilsen miljøsvinet ❤️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"best før" betyr ikke nødvendigvis at den er "dårlig, etter"

Anonymkode: 736d4...608

"Best før" er ikke det samme som "siste forbruksdag". Det er stor forskjell. 

Anonymkode: 09dc4...606

• Liker 3
Skrevet

Vi spiste kjøttdeigen og det gikk fint. :)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi spiste kjøttdeigen og det gikk fint. :)

Jææææævlig. Dere kommer til å bli syke. 

Anonymkode: 01511...92a

Skrevet

Har spist en mengde matvarer god tid (faktisk opptil flere uker) etter "siste forbruksdag" uten å noen gang bli syk av dette.

Det som derimot utgjør en større forskjell, er om varen oppbevares i riktig temperatur - tidligere hadde jeg et gammelt kjøleskap der temparaturen av praktiske grunner var litt høyere, og melken jeg bruker for å kjøle ned varm te der halvparten er melk og halvparten te, ble sur i møte med den varme teen 4 dager før siste forbruksdag. Med nytt og kaldere kjøleskap kan den samme typen melk fint gå over datoen uten at akkurat dette blir noe problem.

Anonymkode: 320b4...a76

Gjest TheCatLady
Skrevet

Ser at det gikk bra, men pleier alltid å lukte på det om det er gått over dato. Man skal være mer forsiktig når det står 'siste forbruksdato' enn 'best før' siden siste forbruksdato er matvarer som er mer lettbedervelig, men ofte er det fortsatt bra etter det og. Folk kaster generelt sett altfor mye og stoler altfor mye på merking. 

Med kjøttdeig så lukter man alltid om det er dårlig eller ei. Ofte ser en det på pakken også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

og melken jeg bruker for å kjøle ned varm te der halvparten er melk og halvparten te, ble sur i møte med den varme teen 4 dager før siste forbruksdag.

Ble melken sur først når du hadde den i teen?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jææææævlig. Dere kommer til å bli syke. 

Anonymkode: 01511...92a

Syke ...? Man kan like vel gjerne kontakte begravelsesbyrået allerede nå. :tongue:

Men seriøst - sjansen for å bli syk av dette er omtrent lik null; i gamle dager - før datomerking ble obligatorisk som idag - spiste man en mengde matvarer som etter dagens standard ville ha gått ut på dato, og folk overlevde, utrolig nok.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiste en pakke tomater i går  - hermetikk altså - som gikk ut på dato i 2019. Det gikk helt fint. 

Anonymkode: d5b27...48e

Skrevet
Just now, applestories said:

Ble melken sur først når du hadde den i teen?

Ja. Møte med glovarm te endret melkens egenskaper - jeg kunne uten problemer drikke den i kald tilstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...