AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Etter skilsmisse forsørger jeg to ungdommer alene. Vi har også en katt og en hund. Leier leilighet mens jeg prøver å spare til egenkapital, men det ender med at jeg må bruke sparepenger hver måned for jeg får det ikke til å gå rundt. Jeg har god inntekt, så det får meg til å føle meg ganske udugelig. Jeg tjener etter skatt ca. 38000, og får barnetrygd for et ekstra barn. Boutgiftene (strøm, tv/Internett, leie) er ca. 16000. Matutgiftene (inkludert dopapir og hygiene) er rundt 10000. I tillegg kommer klær, gaver, billån på 1000, studielån på 2000, lommepenger til barna (1500), forsikringer (dyr, innbo, reise og barn), fritidsaktiviteter for begge barna. Eksen betaler ingenting bidrag og hjelper ikke til økonomisk på noe vis. Han kreves via nav, men nekter, og sender bare masse klager. Burde jeg klart meg på denne summen? Jeg jobber over 100%, men vurderer å finne en ekstrajobb. Eksen jobber derimot bare 70 på papiret, for at bidrag skal settes lavest mulig. Han mener jeg burde klart meg utmerket på egne penger. Anonymkode: f459d...201
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han mener jeg burde klart meg utmerket på egne penger. Hvorfor er hans mening relevant? Du må nesten føre nøye regnskap over noen måneder. Når du ser hvor pengene går får du avgjøre hvor du vil kutte. Og ikke gi deg på barnebidrag. Anonymkode: 42899...da2 25
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor er hans mening relevant? Du har rett. Takk for at du sa det. Jeg legger ikke merke til hvordan han fortsatt får ha makt over meg, men nå viste du meg det tydelig. Anonymkode: f459d...201 21
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 For det første må du vise ingen nåde overfor en så udugelig mann. Blir han far, får han ansvar. Det prinsippet har vært gjeldende i Norge i all moderne tid. Klarer han ikke å skjerpe seg, bør du vurdere advokat. Har han barna av og til? Han må komme med bidrag om du er alene med barna. Samtidig: Ikke bruk deg opp på konflikt. Vanskelig balansegang, dette. For det andre må du droppe kjæledyr. En hund koster gjerne 1500kr/mnd bare den. Det er en luksus du ikke har råd til. For det tredje kan du være ærlig med ungdommene dine. Du kan godt si at det nå er så skrint at lommepengene halveres. Er de over 13-14 år gamle, er de store nok til å finne seg en helgejobb selv. Det er ikke bare en nødvendighet, men også et viktig skritt i dannelsen deres. Norske barn er flotte barn, og veldig selvstendige, men akkurat dette med å la de jobbe fra tidlig alder har nordmenn blitt slappe på. Til syvende og sist gjelder vanlige spareråd: Ikke spis ute, ikke kjøp deg en kaffe en gang. Handle mat systematisk og kun en gang i uken. Sørg for fornuftig strømstyring/oppvarming i leiligheten. Sykle/gå så mye du kan og vurdér om du trenger bil i det hele tatt. Investér overskuddspengene i indeksfond. Og sjekk om ikke boutgiftene kan reduseres - snakk med utleier; er du en god, stabil leietaker, er de kanskje villige til å gå ned en tusenlapp eller to? For utleier er stadig utskiftning det mest kostbare og strevsomme. Lykke til! ❤ Anonymkode: f4d02...510 12
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: For det første må du vise ingen nåde overfor en så udugelig mann. Blir han far, får han ansvar. Det prinsippet har vært gjeldende i Norge i all moderne tid. Klarer han ikke å skjerpe seg, bør du vurdere advokat. Har han barna av og til? Han må komme med bidrag om du er alene med barna. Samtidig: Ikke bruk deg opp på konflikt. Vanskelig balansegang, dette. For det andre må du droppe kjæledyr. En hund koster gjerne 1500kr/mnd bare den. Det er en luksus du ikke har råd til. For det tredje kan du være ærlig med ungdommene dine. Du kan godt si at det nå er så skrint at lommepengene halveres. Er de over 13-14 år gamle, er de store nok til å finne seg en helgejobb selv. Det er ikke bare en nødvendighet, men også et viktig skritt i dannelsen deres. Norske barn er flotte barn, og veldig selvstendige, men akkurat dette med å la de jobbe fra tidlig alder har nordmenn blitt slappe på. Til syvende og sist gjelder vanlige spareråd: Ikke spis ute, ikke kjøp deg en kaffe en gang. Handle mat systematisk og kun en gang i uken. Sørg for fornuftig strømstyring/oppvarming i leiligheten. Sykle/gå så mye du kan og vurdér om du trenger bil i det hele tatt. Investér overskuddspengene i indeksfond. Og sjekk om ikke boutgiftene kan reduseres - snakk med utleier; er du en god, stabil leietaker, er de kanskje villige til å gå ned en tusenlapp eller to? For utleier er stadig utskiftning det mest kostbare og strevsomme. Lykke til! ❤ Anonymkode: f4d02...510 Jeg blir alltid forskrekket når folk sitt fokus er på å droppe kjæledyrene sine, de kan umulig forstå hvor kjære og viktige familiemedlem kjæledyr er. Eller kanskje du er så kynisk at hvis man ikke har råd til barna så må man kvitte seg med dem også å la barnevernet ta seg av de? Dette er satt veldig på spissen da barna selvsagt ikke kan sammenlignes med hunden, men jeg hadde glatt minimert lommepenger til barna mine for å beholde hunden, og der hadde barna vært helt enig. Personlig hadde jeg heller jobbet ekstra hvis alternativet hadde vært å ikke kunne ha hunden min, jeg hadde også kuttet i alt annet men hunden min hadde blitt uansett. Anonymkode: 86570...611 45
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg blir alltid forskrekket når folk sitt fokus er på å droppe kjæledyrene sine, de kan umulig forstå hvor kjære og viktige familiemedlem kjæledyr er. Eller kanskje du er så kynisk at hvis man ikke har råd til barna så må man kvitte seg med dem også å la barnevernet ta seg av de? Dette er satt veldig på spissen da barna selvsagt ikke kan sammenlignes med hunden, men jeg hadde glatt minimert lommepenger til barna mine for å beholde hunden, og der hadde barna vært helt enig. Personlig hadde jeg heller jobbet ekstra hvis alternativet hadde vært å ikke kunne ha hunden min, jeg hadde også kuttet i alt annet men hunden min hadde blitt uansett. Anonymkode: 86570...611 Skjerp deg, her ber noen om råd og du troller det til. Ingen her skal gi fra seg barna sine, herregud. Anonymkode: f4d02...510 17
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 Dere har veldig høye matutgifter, så der kan du sikkert spare inn noen tusen. Anonymkode: 55ec4...bf2 24
Gjest Blondie65 Skrevet 7. oktober 2021 #8 Skrevet 7. oktober 2021 La det gå sport i at du og ungene begynner å spare. Sett deg ned sammen med dem og snakk om matbudsjettet - hvordan kan dere kutte dette? Så var det billån. Fremfor å spare, betal ned. Lag budsjett som viser hele årets utgifter, del disse på 12 og bestem dere i fellesskap at dette skal dere klare. Den eneste grunnen til at man må "ta av" sparekontoen hver måned er at en ikke har oversikt. Har man oversikt, kommer ingen overraskelser som gjør at en må ta av sparepenger. Det er veldig mange som bruker feriepengene og "igjen på skatten" til å rette opp i dårlig økonomi resten av året. Tenk hvis dere hadde greid å spare litt hver måned til ferie og så var feriepengene bare et bidrag til dette eller reisekassen (forbruk)? Klær kjøper man sesongbasert - dvs. at slitte eller fravokste klær skiftes ut en gang pr kvartal. All annen "må ha ny bluse til fest på lørdag" må man spare til av "egne penger". Planlegger man sånn kan det være at vintersko kjøpes i juni og at badedrakt kjøpes i september fordi det da er salg! Planlegg ukesmenyer og hold deg til det. Fyll fryseren med "familiepakninger" av kjøtt og fisk når det er på tilbud. Unngå halv- og helfabrikater - det er billigere å lage selv!
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 jeg tenker du har veldig gode muligheter til dette. det første jeg tenker er at du garantert må kunne redusere matutgiftene dine! 10.000 er vanvittig mye. følg med i tilbudsaviser (mattilbud app) og handle inn når ting er på tilbud. hvis nav krever bidrag og nekter så må nav trekke de direkte av lønn. da melder de til arbeidsgiver som trekker det fra før utbetalt lønn. mitt beste tips er å opprette en egen regningskonto,i tillegg til buffer og sparekonto. la lønningen betales inn på buffer. så overfører du et gitt beløp til regningskonto og sparekonto. på regningskonto betaler du absolutt alle regninger. beløpet bør være litt høyere enn normale utgifter eks 500kr.over tid vil du da spare opp en liten regningsbuffer til måneder med større regninger. du bør også betale større regninger i en smell, for å ikke betale mer gebyr enn unødvendig. Anonymkode: 75c22...e3c 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Etter skilsmisse forsørger jeg to ungdommer alene. Vi har også en katt og en hund. Leier leilighet mens jeg prøver å spare til egenkapital, men det ender med at jeg må bruke sparepenger hver måned for jeg får det ikke til å gå rundt. Jeg har god inntekt, så det får meg til å føle meg ganske udugelig. Jeg tjener etter skatt ca. 38000, og får barnetrygd for et ekstra barn. Boutgiftene (strøm, tv/Internett, leie) er ca. 16000. Matutgiftene (inkludert dopapir og hygiene) er rundt 10000. I tillegg kommer klær, gaver, billån på 1000, studielån på 2000, lommepenger til barna (1500), forsikringer (dyr, innbo, reise og barn), fritidsaktiviteter for begge barna. Eksen betaler ingenting bidrag og hjelper ikke til økonomisk på noe vis. Han kreves via nav, men nekter, og sender bare masse klager. Burde jeg klart meg på denne summen? Jeg jobber over 100%, men vurderer å finne en ekstrajobb. Eksen jobber derimot bare 70 på papiret, for at bidrag skal settes lavest mulig. Han mener jeg burde klart meg utmerket på egne penger. Anonymkode: f459d...201 Dette burde du klare🤔 Har 34000 utbetalt, to ungdommer, er alene, har bil med lån på, dyre strømutgifter. Har ikke støtte fra noen. Det jeg reagerer på er at du bruker 10000 på mat😱 Og at ungene får så mye lommepenger. Vet ikke hvor gamle de er men trenger de så mye penger så må de nesten skaffe seg en helgejobb. Anonymkode: a3ceb...cb3 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #11 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): For det første må du vise ingen nåde overfor en så udugelig mann. Blir han far, får han ansvar. Det prinsippet har vært gjeldende i Norge i all moderne tid. Klarer han ikke å skjerpe seg, bør du vurdere advokat. Har han barna av og til? Han må komme med bidrag om du er alene med barna. Samtidig: Ikke bruk deg opp på konflikt. Vanskelig balansegang, dette. For det andre må du droppe kjæledyr. En hund koster gjerne 1500kr/mnd bare den. Det er en luksus du ikke har råd til. For det tredje kan du være ærlig med ungdommene dine. Du kan godt si at det nå er så skrint at lommepengene halveres. Er de over 13-14 år gamle, er de store nok til å finne seg en helgejobb selv. Det er ikke bare en nødvendighet, men også et viktig skritt i dannelsen deres. Norske barn er flotte barn, og veldig selvstendige, men akkurat dette med å la de jobbe fra tidlig alder har nordmenn blitt slappe på. Til syvende og sist gjelder vanlige spareråd: Ikke spis ute, ikke kjøp deg en kaffe en gang. Handle mat systematisk og kun en gang i uken. Sørg for fornuftig strømstyring/oppvarming i leiligheten. Sykle/gå så mye du kan og vurdér om du trenger bil i det hele tatt. Investér overskuddspengene i indeksfond. Og sjekk om ikke boutgiftene kan reduseres - snakk med utleier; er du en god, stabil leietaker, er de kanskje villige til å gå ned en tusenlapp eller to? For utleier er stadig utskiftning det mest kostbare og strevsomme. Lykke til! ❤ Anonymkode: f4d02...510 Takk for råd. Jeg kan ikke kvitte meg med dyr, bilen må jeg ha og jeg kan heller ikke be om redusert leie. Strøm er et problem, siden jeg også betaler for naboen (siden utleier har registrert to boenheter som en boenhet for å spare penger), dette prøver jeg å fikse, men får det ikke til (må i så fall flytte). Jeg sparer i fond (kraftig nedgang nå). Jeg skal forsøke å føre veldig nøye budsjett noen måneder og ev kutte lommepenger (men det gjør vondt, de får allerede mindre enn vennene sine og jeg vil ikke at situasjonen skal gå utover dem). Far har ikke samvær, bare et par timer av og til. Han er mest opptatt av seg selv og egne behov. Han har vært voldelig, så like greit. Anonymkode: f459d...201 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #12 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg tenker du har veldig gode muligheter til dette. det første jeg tenker er at du garantert må kunne redusere matutgiftene dine! 10.000 er vanvittig mye. følg med i tilbudsaviser (mattilbud app) og handle inn når ting er på tilbud. hvis nav krever bidrag og nekter så må nav trekke de direkte av lønn. da melder de til arbeidsgiver som trekker det fra før utbetalt lønn. mitt beste tips er å opprette en egen regningskonto,i tillegg til buffer og sparekonto. la lønningen betales inn på buffer. så overfører du et gitt beløp til regningskonto og sparekonto. på regningskonto betaler du absolutt alle regninger. beløpet bør være litt høyere enn normale utgifter eks 500kr.over tid vil du da spare opp en liten regningsbuffer til måneder med større regninger. du bør også betale større regninger i en smell, for å ikke betale mer gebyr enn unødvendig. Anonymkode: 75c22...e3c med regningskonto opplever vi hvertfall at det er mye lettere å få oversikt på alle kontoene hva vi faktisk bruker på regninger, annet og sparing. Anonymkode: 75c22...e3c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #13 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere har veldig høye matutgifter, så der kan du sikkert spare inn noen tusen. Anonymkode: 55ec4...bf2 Ja, har vi det? Det er inkludert sjampo, balsam, hårkur, bind, tamponger, såpe, dopapir osv. Anonymkode: f459d...201
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #14 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, har vi det? Det er inkludert sjampo, balsam, hårkur, bind, tamponger, såpe, dopapir osv. Anonymkode: f459d...201 Og briller, linser, tannbørste, tanntråd, fluorskyll, reguleringsbørste osv Anonymkode: f459d...201
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #15 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): jeg tenker du har veldig gode muligheter til dette. det første jeg tenker er at du garantert må kunne redusere matutgiftene dine! 10.000 er vanvittig mye. følg med i tilbudsaviser (mattilbud app) og handle inn når ting er på tilbud. hvis nav krever bidrag og nekter så må nav trekke de direkte av lønn. da melder de til arbeidsgiver som trekker det fra før utbetalt lønn. mitt beste tips er å opprette en egen regningskonto,i tillegg til buffer og sparekonto. la lønningen betales inn på buffer. så overfører du et gitt beløp til regningskonto og sparekonto. på regningskonto betaler du absolutt alle regninger. beløpet bør være litt høyere enn normale utgifter eks 500kr.over tid vil du da spare opp en liten regningsbuffer til måneder med større regninger. du bør også betale større regninger i en smell, for å ikke betale mer gebyr enn unødvendig. Anonymkode: 75c22...e3c Hvis du tror at 10 000 kr på ts og 2 store ungdommer er mye så snakker du rett og slett ut av ræva, for Sifos referansebudsjett regner med over 11 000 kr på mat og dagligvare hvorav 1000 kr er dagligvare og resten mat. Uansett så må du sette deg ned og skrive et budsjett, TS. Du kan sikkert kutte på matbudsjettet likevel, det er ikke det jeg sier, men det viktige her er uansett at du setter deg ned med ungene og får ned alle faste utgifter vs inntekter og at dere sammen ser på hva dere kan spare. Anonymkode: dd1ee...c39 10
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #16 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for råd. Jeg kan ikke kvitte meg med dyr, bilen må jeg ha og jeg kan heller ikke be om redusert leie. Strøm er et problem, siden jeg også betaler for naboen (siden utleier har registrert to boenheter som en boenhet for å spare penger), dette prøver jeg å fikse, men får det ikke til (må i så fall flytte). Jeg sparer i fond (kraftig nedgang nå). Jeg skal forsøke å føre veldig nøye budsjett noen måneder og ev kutte lommepenger (men det gjør vondt, de får allerede mindre enn vennene sine og jeg vil ikke at situasjonen skal gå utover dem). Far har ikke samvær, bare et par timer av og til. Han er mest opptatt av seg selv og egne behov. Han har vært voldelig, så like greit. Anonymkode: f459d...201 Ang lommepenger så tenker jeg også at lommepengene må få bli så langt det lar seg gjøre, de siste ungdomsårene skal ikke påvirkes av at mamma kanskje har råd til å kjøpe leilighet som pensjonist. Men som sagt, sett dere ned sammen og ta dem med på dette, vis at du prioriterer dem og få dem med på sparinga. Anonymkode: dd1ee...c39 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #17 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uansett så må du sette deg ned og skrive et budsjett, TS. Ja. Det må jeg. Budsjettet jeg har brukt holder jo ikke/er ikke godt nok. Og jeg har også sett på SIFO og tenkt at det er normalt det vi bruker - men har man ikke råd så må vi jo prøve å spare. Anonymkode: f459d...201
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #18 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ang lommepenger så tenker jeg også at lommepengene må få bli så langt det lar seg gjøre, de siste ungdomsårene skal ikke påvirkes av at mamma kanskje har råd til å kjøpe leilighet som pensjonist. Men som sagt, sett dere ned sammen og ta dem med på dette, vis at du prioriterer dem og få dem med på sparinga. Anonymkode: dd1ee...c39 Jeg har bare ikke lyst til å blande dem inn. De har allerede en far som sitter og griner til dem (bokstavelig talt) om hvor lite penger han har og at jeg vil ta fra han alle pengene hans (tjener ca likt som meg og forsørger kun seg selv). De trenger ikke dette Anonymkode: f459d...201 10
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #19 Skrevet 7. oktober 2021 Og lommepengene er 1500/2, altså at de får 750 i mnd hver. Er det så mye for to store ungdommer? Kan kutte, men bare en kino med venner koster jo 150. En mascara likeså. Anonymkode: f459d...201 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #20 Skrevet 7. oktober 2021 Du lurer på om du klarer deg på 38 000 pluss barnetrygd? Jada, her lever vi godt.. Anonymkode: 5e6a7...eaf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå