Gå til innhold

Hvordan heve seg over hersketeknikker på arbeidsplassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er gen gjeng på ca 6 stk arbeidsplassen som tydeligvis får en utrolig tilfredsstillelse av å  være hevet over andre. De har jobbet der i mange år og er gode venner, så da e vi 4 litt nyere som ikke er en del av d n gjengen. Jeg trodde jeg hadde såpass med selvtillit at jeg ikke brydde meg om slikt, men har innsett at jeg tok feil. Etter flere år begynner det å bli slitsomt og jeg begynner å ta meg nær av det. 

Eksempel: * lunsjen kan begynne hyggelig med felles samtaler før de etterhvert begynner å høylydt på tvers av bordet planlegge detaljer som vi andre ikke blir en del av 

* hun ene "sjefen" har rund dag og en av de i gjengen har tatt initiativ på at vi alle skal spleise på gave. Jeg hadde samme runde dagen i fjor uten å få noenting av arbeidsplassen 

* De skal ha privat julebord uten oss og tror at vi andre ikke har fått med oss at de planlegger dette

Jeg vil ikke lage noe styr. Jeg vil bare lære meg hvordan ikke bry meg om dette slik at jeg fremdeles kan ha det bra på privaten. Jeg har tenkt på å finne en annen jobb, men har det så fint der ellers. Hadde vært fint å få det til å funke. Jeg er selvfølgelig hyggelig med alle 

Anonymkode: 5e636...362

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pust ut, og la det bli med pusten. Så er det borte.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor ikke si fra om dette? Å finne seg i dette, å svelge dette går på helsa løs 

Anonymkode: 28b2a...dbc

• Liker 6
Skrevet

Hardt og kontant: Du kan ikke gjøre noe. Ville de inkludert deg, så hadde de glatt gjort det, men de vil ikke. Du er inne på det riktige med å heve deg over det. Fokuser på livet du har utenom jobb, og fortsett med å være hyggelig mot alle.  

Anonymkode: 50443...d94

• Liker 5
Skrevet

Nordmenn er noe av det mest håpløse man kan omgås, glad jeg kom meg ut av arbeidslivet. Der blir man jo tvunget til å omgås mennesker man ikke kan fordra.

Anonymkode: d1c08...cc6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nordmenn er noe av det mest håpløse man kan omgås, glad jeg kom meg ut av arbeidslivet. Der blir man jo tvunget til å omgås mennesker man ikke kan fordra.

Men i arbeidslivet tjener man til livets opphold og bidrar i samfunnet 

Anonymkode: c0f7e...bf6

• Liker 6
Skrevet

Kan dere 4 nye bli en gjeng? 
bare hev deg over de, sier mye om hvilke folk dette er. Men ang spleisen på rund dag hadde jeg sagt.. Å? Er det vanlig? Jeg hadde runddag i fjor? Så hadde jeg bare begynt med noe annet..

• Liker 4
Skrevet
Gud skrev (58 minutter siden):

Pust ut, og la det bli med pusten. Så er det borte.

Kjære lille søte deg. Ikke tenk mer på dette med hersketeknikker. Her har du en liten kjeks.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke si at dette er hersketeknikker, det er vel mer snakk om at folk er uprofesjonelle og ukollegiale på jobb.

Hvis de er venner privat også, gjør det vel ikke noe om de avtaler at de skal møtes privat, så lenge de ikke bruker arbeidsplassens midler til det? 

Men jeg synes ikke du skal gi til noen gave hvis du ikke føler for det når du ikke fikk selv. 

Og er det ingen som kan dra i gang et julebord for alle de ansatte? Kan du spørre om dere ikke kan ha julebord for alle de ansatte? Hvis de som vennegjeng vil ha et julebord for seg, så kan man jo egentlig ikke nekte dem det, men det bør selvsagt ikke foregå i regi av arbeidsplassen.

Det virker som at det mangler en tilstedeværende leder som står for både innsamling til gaver, arrangerer julebord osv., dvs. går i bresjen for å ha et ok arbeidsmiljø.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er gen gjeng på ca 6 stk arbeidsplassen som tydeligvis får en utrolig tilfredsstillelse av å  være hevet over andre. De har jobbet der i mange år og er gode venner, så da e vi 4 litt nyere som ikke er en del av d n gjengen. Jeg trodde jeg hadde såpass med selvtillit at jeg ikke brydde meg om slikt, men har innsett at jeg tok feil. Etter flere år begynner det å bli slitsomt og jeg begynner å ta meg nær av det. 

Eksempel: * lunsjen kan begynne hyggelig med felles samtaler før de etterhvert begynner å høylydt på tvers av bordet planlegge detaljer som vi andre ikke blir en del av 

* hun ene "sjefen" har rund dag og en av de i gjengen har tatt initiativ på at vi alle skal spleise på gave. Jeg hadde samme runde dagen i fjor uten å få noenting av arbeidsplassen 

* De skal ha privat julebord uten oss og tror at vi andre ikke har fått med oss at de planlegger dette

Jeg vil ikke lage noe styr. Jeg vil bare lære meg hvordan ikke bry meg om dette slik at jeg fremdeles kan ha det bra på privaten. Jeg har tenkt på å finne en annen jobb, men har det så fint der ellers. Hadde vært fint å få det til å funke. Jeg er selvfølgelig hyggelig med alle 

Anonymkode: 5e636...362

Det finnes altså så mye personer uten grunnleggende sosial kompetanse der ute at jeg blir helts skremt. Dette bruter med arbeidsmiljøloven og jeg ville tatt det opp med tillitsvalgte (så sant det ikke er en av de 6 🤦🏼‍♀️). Dere bør alle på kurs SAMMEN om psykososialt arbeidsmiljø med videre oppfølging av tillitsvalgt, verneombud og sjefen (den ekte sjefen! (så lenge ikke han/hun er en av de 6 😱). 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mulig det ikke er hersketeknikker, at de bare er litt blåst og lite omtenksomme?

Man finner jo gjerne en vennegjeng på jobb, som man planlegger helgen med eller hva det nå skal være, og så inkluderer man ikke samtlige andre kolleger fordi man ikke er venn på privaten med alle. Dette er jo vanlig.

Men det blir ekstremt tydelig når det er så liten arbeidsplass, såpass stor gjeng og de ikke har sosiale antenner. Det er såpass blåst av dem at man kunne tatt det med leder eller HR, for de lager en splid og får deg til å kjenne på det selv om det muligens ikke var meningen. 

Selvsagt mulig at de bare er drittsekker også altså, men du kan kanskje prøve å snu på det og tenke at de gjør ikke alle disse greiene for å irritere deg, men fordi de er mindre intelligente. Og heve deg over det på den måten. Tenk at det er flaks du har høyere sosial intelligens enn dem, og bruk dine empatiske evner til å ta vare på de andre tre nye. Kanskje dere kan finne på mer sammen?

Det med rund dag og spleiselag til en kollega og ikke en annen er jo helt ute, det hadde jeg kommentert på et vis sånn at de selv skjønte det.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men i arbeidslivet tjener man til livets opphold og bidrar i samfunnet 

Det kommer ann på jobben man har.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja det er grusomt du. Det å omgås mennesker man ikke liker på en ordentlig måte er en del av voksenlivet. 

Anonymkode: 8b211...9a6

Skrevet
Michaelhe skrev (7 timer siden):

Kjære lille søte deg. Ikke tenk mer på dette med hersketeknikker. Her har du en liten kjeks.

Takk for kompliment og kjeks!

• Liker 1
Skrevet
Gud skrev (44 minutter siden):

Takk for kompliment og kjeks!

Kjære gud, ta et glass vin til oblaten. 🍷

Anonymkode: db49c...13c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er så enig med deg. Hva er det med nordmenn og den kulturen der? Jeg har aldri vært på en arbeidsplass hvor det ikke har vært dårlig arbeidsmiljø . Grunnen er ofte slik at noen syke menensker lager en gruppe eller kall det en klikk. Og da gjelder bare å slikke så mye ræv slik at du blir en del av den klikken. Gjør du ikke det blir du mobbet ut av arbeidsplassen. Jeg skulle ønske folk kunne komme på jobb, gjøre jobben sin, være hyggelig og ha normal og vise normal folkeskikk med de man jobber med og dra hjem. Men neida, i norsk arbeidsliv blir man tvunget til å være en del av en klikk man ikke ønsker. Være med på sosiale ting utenfor jobben som man ikke vil. ( veldig bra fordi som vil og ønsker det) men fe fleste har nok med sine private venner og familie og ingen orker å henge med Kjipe Marte fra kontoret etter arbeidstid. Men jeg opplevelser det at hvis man ikke kriger for å være med den kule gjengen så er man ute og derfor utsatt for hersketeknikker, baksnakking, og utfrysning . Det er veldig trist at det er sånn . 

Anonymkode: 57443...855

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Glad dere er 4 iallefall, da er man 4 stk som er «utenfor» og kan jo danne deres egen «gjeng»:) Jeg er en person, mot en liten gjeng som holder på sånn. Og det forventes at jeg bla. Skal være med på å spleise på feks. bursdagsgaver til de( jeg får ingenting).

Anonymkode: f0e92...d81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...