Gå til innhold

Bf mener jeg skal stå på pinne for han

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en baby på 5 mnd og den bor hos meg. Bf kan sende forespørsel om at han skal møte baby om 1.5 time. Det er ikke bestandig jeg får det til på så kort tid og da blir han sur og påstår at jeg nekter han samvær. Jeg er da også en udugelig mor og skal bare fortsette med «dette spillet mitt» frem til barnet er avvent amming, da skal han ha 50/50 omgående.

Årsaken til at jeg ikke rekker å møte opp på kort tid er fordi baby sover, jeg er ikke hjemme og andre ting som faktisk skjer i livet. Jeg sitter ikke hjemme og venter på en mld fra han om samvær på kort varsel.

Jeg tenker å si ifra st han må si ifra noen dager før, for da prøver jeg iallefall å sørge for at baby er uthvilt, mett og ren bleie.

Kan andre i min posisjon fortelle hva som vil være «god tid» for varsling om samvær? Jeg vet det blir bråk fra far om dette også. Han elsker å starte krangler, derfor går slt gjennom mld så jeg har det skriftlig.

Anonymkode: 83fd1...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke ha fast avtale heller? Hvilke dager og klokkeslett. Greit å forholde seg til for begge.

Anonymkode: 148d5...48b

• Liker 16
Skrevet

Han kan ikke komme på så kort varsel nei. Bare å si at samvær må avtales minst 1 dag i forveien, punktum. Og 50/50 kan han bare glemme når baby er så liten. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kan dere ikke ha fast avtale heller? Hvilke dager og klokkeslett. Greit å forholde seg til for begge.

Anonymkode: 148d5...48b

Bf viser generelt lite interesse for babyen og en fast avtale med han vil ikke fungere. Han er bare ute etter å tråkke meg ned og de få gangene jeg ikke har klart å innfri hans ønske, så hagler det inn med mld som ikke henger på greip.  Jeg er verdens verste mor, hadde ikke fortjent barn og jeg får nyte tiden nå for han skal ha minst 50% så fort baby avvennes amming. Vi snakker om en far som er svært urasjonell og jeg går til psykolog pga av han. Både lege, helsesøster og psykolog har foreslått å sende melding til BV ang han. Jeg tør ikke for da blandes en helt uskyldig baby inn i bildet og jeg er redd de forvridde tankene/meningene hans kan gjøre så jeg mistet barnet.

Det er så mye og han sliter med ut psykisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bf viser generelt lite interesse for babyen og en fast avtale med han vil ikke fungere. Han er bare ute etter å tråkke meg ned og de få gangene jeg ikke har klart å innfri hans ønske, så hagler det inn med mld som ikke henger på greip.  Jeg er verdens verste mor, hadde ikke fortjent barn og jeg får nyte tiden nå for han skal ha minst 50% så fort baby avvennes amming. Vi snakker om en far som er svært urasjonell og jeg går til psykolog pga av han. Både lege, helsesøster og psykolog har foreslått å sende melding til BV ang han. Jeg tør ikke for da blandes en helt uskyldig baby inn i bildet og jeg er redd de forvridde tankene/meningene hans kan gjøre så jeg mistet barnet.

Det er fordi du vanligvis prøver å innfri hans ønske. Jo mer du gir, jo verre vil han bli. Du må sette ned foten, være bestemt å si at samvær kan skje i morgen kl 13, ikke i dag. Samt kontakte BV ved trusler. 

På kort sikt vil du nok få en reaksjon, allier deg med noen som kan støtte. Men det eneste som vil virke på lengre sikt. 

Anonymkode: 6eeda...c0b

• Liker 12
Skrevet

Du må lære deg å stå opp for deg selv og barnet, og det litt kvikt. Faste avtaler, og 50/50 sier du bare nei til, han vinner aldri i retten.

Anonymkode: 037f2...b89

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at det kan være lurt å oppsøke hjelp for dette, få det inn i journalen din med en gang. Fastlegen eller helsestasjon. Tror det kan være viktig å starte nå. Ungen din behøver ikke denne mannen. 

Anonymkode: da09c...80d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har du lege, psykolog og helsesøster på din side hvis han skulle prøve seg på noe tull. Har dere hatt samtale på familiekontoret? Hva svarer du når han skriver stygge ting til deg? Du må sette ned foten, han har ingen rett til å kreve samvær på så kort tid. 

Anonymkode: 4ee9a...84f

• Liker 7
Skrevet

Ta kontakt med en advokat.

Anonymkode: 352ab...568

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det gjør det nok ikke.

Ta vare på ALT han sender det av ugreie meldinger. 

Anonymkode: 68b16...ef2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du lege, psykolog og helsesøster på din side hvis han skulle prøve seg på noe tull. Har dere hatt samtale på familiekontoret? Hva svarer du når han skriver stygge ting til deg? Du må sette ned foten, han har ingen rett til å kreve samvær på så kort tid. 

Anonymkode: 4ee9a...84f

Vi har vært på mekling og det var opphetet. Endte med at han bare får møte baby 1-2 timer i uka og med meg i nærheten.

Disse meldingene fra han avslutter jeg med å skrive at jeg ikke finner meg i slik dritt fra han. Da får jeg som regel flere svar tilbake om at jeg er en dårlig mamma, driter i hans følelser, at jeg ikke kan samarbeide osv. Hadde jeg oppdaget denne siden av han før vi fikk barn så hadde jeg aldri fått barn med han. Angrer ikke på barnet, men på far til barnet. 

• Liker 1
Skrevet

Sett ned foten. Kontakt en advokat og få en skriftlig, konkret samværsavtale. Dette her trenger du aldeles ikke finne deg i. Og han bør informeres om at 50/50 er frarådet for barn under 3 år, så amming er ikke det eneste skjæret i sjøen hans. 

• Liker 2
Skrevet

Nei nei nei, det må du ikke finne deg i. Bare si konsekvent nei om han sier han kommer innom om x timer. Si at du må ha beskjed minst ett døgn i forveien (eller en tid DU synes er fornuftig, kan godt være flere dager). Helst burde det jo vært faste tider da..

Truer han deg om du sier nei så ringer du politiet og spør om hjelp. 

Forstår at dette er veldig vanskelig men du må bare stå opp mot han fyren her før det eskalerer og for barnet ditt sin skyld. (Du har vel skrevet flere tråder om han også). Fint at du har lege osv på din side. Jeg ville nok vurdert å høre på dem og tatt en prat med BV bare så de er orientert om ham? Vet ikke helt hva de kan gjøre da når han ikke en gang har samvær alene, de er vel mest opptatt av den forelderen barnet bor hos. Men det kan de svare bedre på om du spør dem :)

Anonymkode: 4e169...4ba

• Liker 5
Skrevet

Ta kontroll og si at han kan treffe baby på et tidspunkt som er bra for deg. Han har jo ledige dager utenom jobb sikkert. Ellers er han selvopptatt som turer på sånn. Han har ikke respekt.

Anonymkode: a0918...1f6

• Liker 5
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Er du total idiot da!? 

Hvis du ikke hører på de professionelle som forsøker å hjelpe deg i denne situasjon, så er det deg som blir meldt til BV.  

Anonymkode: a6b12...b4a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du total idiot da!? 

Hvis du ikke hører på de professionelle som forsøker å hjelpe deg i denne situasjon, så er det deg som blir meldt til BV.  

Anonymkode: a6b12...b4a

Idiot fordi jeg er redd for konsekvensene fra bf? Eller redd for BV og om de tror på bf og tar fra meg babyen?

Om du mener det så er det helt greit å være idiot en stund til kjenner jeg.

Jeg er snart på bristepunktet og det er derfor psykolog er inne i bildet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men da er det jo nettopp desto viktigere å sørge for fast avtale far må forholde seg til.

Da får du dokumentert alt mens baby er så liten at du må være til stede, at far ikke fungerer som omsorgsperson.

Det blir en tøff fase for deg ei stund fremover. Men barnet ditt vil merke minst mulig til dette, og slipper evt å forholde seg til far som aldri møter opp til samvær når barnet blir eldre.

Barn skal ha forutsigbarhet. Du må tenke framover, hvordan ting skal fungere når barnet vokser til.

Du må kanskje ta dette til retten, og kreve omsorgen alene etterhvert, om far er totalt uegnet og ikke makter å forholde seg til enkle avtaler som faste dager og tider.

Da er det viktig at du nå legger fornuftige rammer, som er til det beste for barnet ditt.

Om du vil være så fleksibel at du ikke krever faste avtaler, så er et minimum å forvente at far avtaler senest 1 dag i forveien. Det er helt rimelig.

Husk at på lengre sikt, så vil ikke et slikt opplegg passe for barnet. Ingen dommer vil sette opp en samværsavtale der far bare ringer 1,5 time eller kvelden før. Fordi det er ikke bra for barn med slike plutselige omskiftinger.

Jeg ville krevd avtale med faste dager og tidspunkt.

Da er det opp til far å vise at han klarer å følge opp og vise interesse for barnet sitt.

Det er ikke din jobb å stå på pinne for far, eller strekke deg langt for at en psykisk ustabil far som ikke fungerer. Det er motsatt - han som må vise og dokumentere at han kan fungere som voksenperson og far.

Du må tenke langsiktig og bygge opp dokumentasjon på at far ikke følger opp barnet sitt, ikke kommer til avtaler osv.

Blir far sint fordi han ikke fikser faste avtaler, så er det bare flere spikre i kisten for ham selv.

Det kommer til å bli dritkjipt, men sett grenser, dokumenter alt, og tenk på at du legger grunnlaget for hvordan oppvekstvilkårene for barnet ditt vil bli når det er større ❤️ 

Anonymkode: 43d56...712

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Idiot fordi jeg er redd for konsekvensene fra bf? Eller redd for BV og om de tror på bf og tar fra meg babyen?

Om du mener det så er det helt greit å være idiot en stund til kjenner jeg.

Jeg er snart på bristepunktet og det er derfor psykolog er inne i bildet. 

Litt idiot? Om det går an å si?

Altså, du har jo fastlege, psykolog og helsesøster på din side - og som har foreslått å melde ham til barnevernet.

Skjønner du er utslitt og sikkert ikke tenker klart, det gjør en ikke når en har med folk som kjefter og smeller, ønsker å bryte en ned og kontrollere en. Det gjør noe med en ❤️

Men du har alt støtteapparatet i ryggen.

Dessuten, så er det ikke første gangen barnevernet er ute for slike situasjoner. De vil raskt lukte lunta.

Anonymkode: 43d56...712

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...