AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Vurderer disse utdanningsretningene. Har fra tidligere fagbrev innen hotellfaget, så de er ikke helt fremmed for meg sånn ift oppbyggingen av arbeidsdagen. Men hvor lett er det egentlig å få jobb innenfor disse retningene når man bor på en relativt liten plass? Hvor kan en helsesekretær jobbe, utenom på legekontorene og i resepsjonen på sykehuset? Er det avdelinger på sykehuset som ansetter helsesekretærer, eller er det bare resepsjonen? Er det lettere å få jobb som apotektekniker kanskje? Anonymkode: d3788...ac1 1
Mariell1995 Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Jeg synes ikke det var lett å få 100% fast jobb som apotektekniker. Men arbeidsmarkedet forandrer seg, og det er jo både jobb å få i apotek, fabrikk og lager i forhold til medisiner og slikt som skal produseres og varer som skal sendes, og på sykehus. Endret 6. oktober 2021 av Mariell1995
Mariell1995 Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg leste i et annet innlegg her at det var lett å få jobb som medisinsk sekretær (ikke autorisasjon) - da er det nok like lett eller lettere å få jobb som autorisert helsesekretær, vil jeg tro!
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Er sekretær ved et sykehus, har ikke autorisasjon. Det er bare et fåtall av sekretærene som jobber i resepsjonen, resten er rundt på poliklinikkene og noen på sengepostene. jeg tror det er noen helsesekretærer på laboratoriet som tar blodprøver o.l., ellers er det ingen som gjør noe man trenger å være helsesekretær for å klare. Jeg jobber ved et middels stort sykehus i en liten by. Jeg har jobbet her i 10+ år, og det har aldri vært utlyst noen ledig sekretærstilling eksternt. I så fall ville det nok vært krav om autorisasjon. Men de nye som har fått jobb her har vært flinke sommervikarer eller navere som har klort seg fast i korttidsvikariat lenge nok til å få rett på fast stilling og har erstatta de som har slutta. Ingen av dem har helsesekretærutdannelse. Jeg ville ikke ha satsa på helsesekretær hvis jeg var på jakt etter jobb. Anonymkode: 854c8...275
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Er sekretær ved et sykehus, har ikke autorisasjon. Det er bare et fåtall av sekretærene som jobber i resepsjonen, resten er rundt på poliklinikkene og noen på sengepostene. jeg tror det er noen helsesekretærer på laboratoriet som tar blodprøver o.l., ellers er det ingen som gjør noe man trenger å være helsesekretær for å klare. Jeg jobber ved et middels stort sykehus i en liten by. Jeg har jobbet her i 10+ år, og det har aldri vært utlyst noen ledig sekretærstilling eksternt. I så fall ville det nok vært krav om autorisasjon. Men de nye som har fått jobb her har vært flinke sommervikarer eller navere som har klort seg fast i korttidsvikariat lenge nok til å få rett på fast stilling og har erstatta de som har slutta. Ingen av dem har helsesekretærutdannelse. Jeg ville ikke ha satsa på helsesekretær hvis jeg var på jakt etter jobb. Anonymkode: 854c8...275 Så du mener at det er bortkastet fordi man i grunn ikke trenger utdannelsen for å få tilsvarende jobb, mao? Anonymkode: d3788...ac1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du mener at det er bortkastet fordi man i grunn ikke trenger utdannelsen for å få tilsvarende jobb, mao? Anonymkode: d3788...ac1 Neinei, sorry, var ikke det jeg mente! Jeg mener at det er kjempevanskelig å få jobb, for det finnes ingen jobber å søke på. Det er bare noen veldig få nyansatte (1-2 per 5 år, kanskje), og de har uansett gått bakveien. (Og jeg snakker om "på landet", det er kanskje lettere ved de store sykehusene.) Hvis jeg skulle tatt en utdannelse, ville jeg heller valgt noe som ga litt flere muligheter og man kunne stille litt større krav. Sekretærene er nederst på rangstigen, er de første som blir foreslått oppsagt når det må spares penger, de må ta oppgavene ingen andre gidder å ta, og hvis de slutter er de null problem å erstatte. Anonymkode: 854c8...275
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vurderer disse utdanningsretningene. Har fra tidligere fagbrev innen hotellfaget, så de er ikke helt fremmed for meg sånn ift oppbyggingen av arbeidsdagen. Men hvor lett er det egentlig å få jobb innenfor disse retningene når man bor på en relativt liten plass? Hvor kan en helsesekretær jobbe, utenom på legekontorene og i resepsjonen på sykehuset? Er det avdelinger på sykehuset som ansetter helsesekretærer, eller er det bare resepsjonen? Er det lettere å få jobb som apotektekniker kanskje? Anonymkode: d3788...ac1 Jeg er helsesekretær (syk nå så ikke i jobb) men har vært veldig lett å få jobb. Jeg har jobbet på legekontor,i administrasjonen i barnevernet og hjemmesykepleien, på somatisk og psykiatrisk sykehus. Bor på en liten plass -men har både jobbet på legekontoret og i kommunen som dette. Sykehusjobbene har vært ca 45 min unna. Den gangen jeg jobbet på sykehus var det avdelingene som ansatte, når jeg begynte i psykiatrien var det via ett bemanningsbyrå som vikar først -så ble det en fast stilling. På sykehuset jobbet jeg ikke så mye ren resepsjon men alt annet administrativt. Har trivdes veldig godt -du jobber i ett levende miljø, med folk i alle situasjoner, livskriser, gleder og sorger. Du jobber også sammen med mange forskjellige faggrupper -likte den dynamikken man fikk på ett sykehus. Likte minst legekontor. Anonymkode: 4904f...418
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå