Gå til innhold

Seteleie uke 36 - sannsynlig at babyen snur seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare spørre om andres erfaringer. Tenker veldig mye på dette. 

Baby her har tidligere ligget i tverrleie. Det ble  oppdaget på ultralyd i uke 32. Jordmødrene var ikke bekymret, ettersom de aller fleste snur seg fra tverrleie. 
Hos jordmor i uke 34-35 mente hun ved utvendig sjekk at baby lå i hodeleie, men ikke festet.

På ultralyd i går, uke 36, ligger baby i seteleie. Rumpa godt plassert nedover og hodet trykkende oppover. Hadde liksom begynt å slappe av ved at baby lå rett vei nå 😅 

Hva er deres erfaringer? Er det sannsynlig at den enda kan snu seg med hodet ned? Håper virkelig det... det er ikke tatt stilling til hva ho gjør om baby forblir i seteleie (ultralyd var for å sjekke noe annet, så dette var bare nevnt inder undersøkelsen).

Hadde virkelig en drømmefødsel forrige gang. Da på babyen med hodet ned hele den siste tiden og var i grunn tidlig festet.

Anonymkode: f64f4...507

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke len deg bakover når du sitter eller ligger eller sitter i sofaen feks. Sitt og ligg bare sidelengs. Ikke sitt bakoverlent når du kjører bil. 

Det finnes noen øvelser man kan gjøre for å hjelpe babyen å snu seg også. Skal finne dem frem til deg i morgen

Anonymkode: 554c7...091

Skrevet

Hos meg snudde han seg. Men jeg er lang så baby hadde god plass, så det kan ha noe å si. 

Anonymkode: 81be6...b9c

• Liker 1
Skrevet

Lillesøster snudde seg i magen et par dager før termin, og duuuu dææven sånn jeg kjente det 😅 Hun kom ikke før 2 uker etter det igjen da, så jeg vil si du enda har tid. 

Anonymkode: b533e...d76

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lillesøster snudde seg i magen et par dager før termin, og duuuu dææven sånn jeg kjente det 😅 Hun kom ikke før 2 uker etter det igjen da, så jeg vil si du enda har tid. 

Du gikk 2 uker over termin? 

Anonymkode: 7906b...d19

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du gikk 2 uker over termin? 

12 dager over, ja 🙂

Skrevet

Min snudde seg rett før fødsel startet :) 

Anonymkode: a9843...4a3

Skrevet

Mini snudde seg i uke 37, kvelden før vendingsforsøk 😊

Anonymkode: f8a3c...b3f

Skrevet

Som andre skriver så bør du ikke sitte bakoverlebt og du bør ligge på venstre side. Det finnes også øvelser du kan gjøre:

Anonymkode: 25d40...f73

• Liker 1
Skrevet

Min lå i seteleie i uke 37, snudde seg av seg selv i uke 38. Men vet ikke hva sjansen er for det. Lykke til!

Anonymkode: a0908...c62

Skrevet

De kan snu seg helt inn til fødsel.

Anonymkode: eef7c...93e

Skrevet

Min ble også oppdaget i uke 36, snudde seg dessverre ikke og det ble planlagt keisersnitt på termin 

Anonymkode: 16105...e9e

Skrevet

Ja, sannsynlig

Anonymkode: 0260a...a74

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som andre skriver så bør du ikke sitte bakoverlebt og du bør ligge på venstre side. Det finnes også øvelser du kan gjøre:

Anonymkode: 25d40...f73

takk! Da slapp jeg å finne de frem :)

Til TS: Jeg signerer for disse øvelsene!

Skrevet

Om de snur seg eller ikke kommer mye an på anatomien i livmoren, altså om det er noe spesiell grunn til at de ligger som de gjør. Jeg har f.eks.hatt en baby som lå i tverrleie helt til termin. Dette skyldtes en stor muskelknute jeg hadde i nedre del av bekkenet som gjorde at det ikke var mulig å legge seg riktig vei. Det ble tidlig klart (fra uke 25-26) at det ville bli planlagt keisersnitt, og var aldri snakk om å gjøre noe vendingsforsøk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om de snur seg eller ikke kommer mye an på anatomien i livmoren, altså om det er noe spesiell grunn til at de ligger som de gjør. Jeg har f.eks.hatt en baby som lå i tverrleie helt til termin. Dette skyldtes en stor muskelknute jeg hadde i nedre del av bekkenet som gjorde at det ikke var mulig å legge seg riktig vei. Det ble tidlig klart (fra uke 25-26) at det ville bli planlagt keisersnitt, og var aldri snakk om å gjøre noe vendingsforsøk.

Ja, det var for din del. Ellers er det noen ganger noe man kan gjøres selv også.  Man generelt frarådes å være mye bakoverlent i svangerskapet da barnet kan legge seg feil.

Skrevet

Jeg har opplevd to ganger at de har snudd seg rett vei etter uke 36 - håper det ordner seg for deg også! 

Anonymkode: b07d6...bec

Skrevet

Min baby gjorde ikke det. Oppdaget i uke 36. Var inne til vendingsforsøk i uke 37-38 som ikke var vellykket. Fødte vaginalt på termindatoen, fødselen startet av seg selv. 

Det finnes enkle øvelser man kan gjøre hjemme for å forsøke å snu babyen, blant annet å stå på alle fire med hodet lavere enn kroppen.

Anonymkode: ddb2c...192

Skrevet

Mitt andre barn lå også i seteleie i uke 36, men vi foretok en ytre vending på sykehuset og hun holdt seg i hodeleie resten av svangerskapet :)

Skrevet

Mens min snudde seg fra hodeleie til seteleie et par dager før termin. Merket det ikke der og da, men plutselig var sparkene på et nytt sted 😅

Anonymkode: 76ddd...26f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...