AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Er jobbsøking eneste tiltaket man kan bli satt til, som arbeidsledig og dagpengemottaker? Bor på en veldig liten plass med begrensede jobbmuligheter, skal man søke X antall i uken etc må jeg søke på jobber jeg er langt fra kvalifisert for. I tillegg ønsker jeg jobb, men ikke hva som helst - hvordan hjelper det meg ut i arbeidslivet å skulle ta "hva som helst"? Jeg har for øvrig ADHD og jeg sliter med å finne ut av hva jeg vil gjøre i livet, som jeg kan gjøre permanent eller over lengre tid. Hvilke andre tiltak kan de bidra meg, som hjelper meg å skaffe en jobb permanent når mulighetene er få? Nei, jeg kan ikke flytte. Jeg har barn og samboer med fast jobb, vi eier hus, all familie er her og så videre. Anonymkode: 98ab0...c1d
ajarRun Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Søk AAP isteden? Selvsagt er jobbsøking ikke eneste tiltaket. Dagpenger er ikke der for å vente på drømmejobben, det er der for å gi deg tinntekt til du finner EN jobb, ikke jobben. De fleste NAV-tiltak reduserer sannsynlighet for å få jobb, og reduserer lønn når du får jobb (i gjennomsnitt). Be om førerkort, utdanning, eller kurs som gir formell utdanning.
Gjest Karkta Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 De kan hjelpe med jobbsøking, men snakker du med saksbehandler så kan det være at der er andre muligheter. De kan hjelpe med å finstille søknadene dine etter annonsen osv. Og ofte så kan du søke ekstra tillegg om du har utgifter. De kan være behjelpelig med kontakt med bedrifter som ikke lyser ut, men ansetter på folkemunnen ( vanlig i små bygder ) etc.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 ajarRun skrev (5 minutter siden): Søk AAP isteden? Selvsagt er jobbsøking ikke eneste tiltaket. Dagpenger er ikke der for å vente på drømmejobben, det er der for å gi deg tinntekt til du finner EN jobb, ikke jobben. De fleste NAV-tiltak reduserer sannsynlighet for å få jobb, og reduserer lønn når du får jobb (i gjennomsnitt). Be om førerkort, utdanning, eller kurs som gir formell utdanning. Jeg har fått inntrykket av at AAP er for syke som ikke er i stand til å jobbe i nåværende stilling etc. Kan jeg søke dette på bakgrunn av ADHD-diagnosen, mener du? Jeg har førerkort, men kunne godt tenkt meg på å prøve en ny utdanning. Hvordan går jeg frem for å "be" om dette? Karkta skrev (4 minutter siden): De kan hjelpe med jobbsøking, men snakker du med saksbehandler så kan det være at der er andre muligheter. De kan hjelpe med å finstille søknadene dine etter annonsen osv. Og ofte så kan du søke ekstra tillegg om du har utgifter. De kan være behjelpelig med kontakt med bedrifter som ikke lyser ut, men ansetter på folkemunnen ( vanlig i små bygder ) etc. Takk for gode råd, begge to! 🙂 Anonymkode: 98ab0...c1d
ajarRun Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har fått inntrykket av at AAP er for syke som ikke er i stand til å jobbe i nåværende stilling etc. Kan jeg søke dette på bakgrunn av ADHD-diagnosen, mener du? Jeg har førerkort, men kunne godt tenkt meg på å prøve en ny utdanning. Hvordan går jeg frem for å "be" om dette? Takk for gode råd, begge to! 🙂 Anonymkode: 98ab0...c1d ADHD er en sykdom, skade eller lyte. Hvis det er årsak til din arbeidsledighet så kan du sikkert det. Skriftlig fortell at du trenger førerrett for lastebil og YSK for å få jobb. Be om ADR i samme slengen. Hvis de avslår be dem begrunne det.
Gjest Karkta Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har fått inntrykket av at AAP er for syke som ikke er i stand til å jobbe i nåværende stilling etc. Kan jeg søke dette på bakgrunn av ADHD-diagnosen, mener du? Jeg har førerkort, men kunne godt tenkt meg på å prøve en ny utdanning. Hvordan går jeg frem for å "be" om dette? Takk for gode råd, begge to! 🙂 Anonymkode: 98ab0...c1d Be om samtale med NAV, der du vil møte din saksbehandler, der går dere igjennom CV og den generelle søknaden din. ( kanskje du har den på NAV sine sider? Hvis ikke, oppdater den) Om du føler at du mangler utdanning, ikke har eller ønsker helt ny utdanning, ta deg tid til å finne ut om der er en plass du ønsker å jobbe i nærområdet, så kanskje du kan prøve ut via praksis plass hos NAV? Ofte kan de betale litt lønn for arbeidsgiver i en periode for å lettere få en fot innenfor osv.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 ajarRun skrev (Akkurat nå): ADHD er en sykdom, skade eller lyte. Hvis det er årsak til din arbeidsledighet så kan du sikkert det. Skriftlig fortell at du trenger førerrett for lastebil og YSK for å få jobb. Be om ADR i samme slengen. Hvis de avslår be dem begrunne det. Oi, jeg har faktisk såvidt lekt med tanken om lastebilsertifikat, ja. Spørs om jeg tørr det da, føler av og til at ADHD-en gjør kjøring vanskelig for meg, vanskelig å holde fokus og følge med når jeg er lei eller trøtt 😅 Men da kjører jeg jo fra A til B for å komme meg hjem etc... Hva er YSK og ADR? Hvilke begrunnelser kan de avslå med? Anonymkode: 98ab0...c1d
ajarRun Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oi, jeg har faktisk såvidt lekt med tanken om lastebilsertifikat, ja. Spørs om jeg tørr det da, føler av og til at ADHD-en gjør kjøring vanskelig for meg, vanskelig å holde fokus og følge med når jeg er lei eller trøtt 😅 Men da kjører jeg jo fra A til B for å komme meg hjem etc... Hva er YSK og ADR? Hvilke begrunnelser kan de avslå med? Anonymkode: 98ab0...c1d De avslår alt med: "Raskeste vei ut i arbeid"-tullet. Men de vil helst bruke det muntlig.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #9 Skrevet 6. oktober 2021 Karkta skrev (1 minutt siden): Be om samtale med NAV, der du vil møte din saksbehandler, der går dere igjennom CV og den generelle søknaden din. ( kanskje du har den på NAV sine sider? Hvis ikke, oppdater den) Om du føler at du mangler utdanning, ikke har eller ønsker helt ny utdanning, ta deg tid til å finne ut om der er en plass du ønsker å jobbe i nærområdet, så kanskje du kan prøve ut via praksis plass hos NAV? Ofte kan de betale litt lønn for arbeidsgiver i en periode for å lettere få en fot innenfor osv. Jeg har vært inne på tanken om å høre om mulighet for praksisplass, ja. Jeg håper det lar seg gjøre, det er dumt om jeg starter på en ny utdanning og så viser det seg å være like fullstendig feil som den jeg alt har. Jeg er ikke dagpengemottaker og arbeidssøker riktig enda, men når jeg registrerer meg og søker kan jeg be om møte med saksbehandler med en gang? Anonymkode: 98ab0...c1d
Gjest Karkta Skrevet 6. oktober 2021 #10 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært inne på tanken om å høre om mulighet for praksisplass, ja. Jeg håper det lar seg gjøre, det er dumt om jeg starter på en ny utdanning og så viser det seg å være like fullstendig feil som den jeg alt har. Jeg er ikke dagpengemottaker og arbeidssøker riktig enda, men når jeg registrerer meg og søker kan jeg be om møte med saksbehandler med en gang? Anonymkode: 98ab0...c1d Ja når du registrerer deg som arb.søker så får du mulighet til å krysse av for at du vil ha hjelp fra NAV til å finne jobb. Da vil du få tildelt en saksbehandler som vil kontakte deg for et møte/zoom møte (alt ettersom om de har lempet på Corona reglene) også finner dere det ut derifra. Det kommer også litt an på hvor lite/stort NAV kontoret er, er selv fra en bygd, men har f.eks. et kompetansesenter i nabobygda ( sammenslått NAV kontor mellom 2 kommuner) Lykke til
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #11 Skrevet 6. oktober 2021 Karkta skrev (3 minutter siden): Ja når du registrerer deg som arb.søker så får du mulighet til å krysse av for at du vil ha hjelp fra NAV til å finne jobb. Da vil du få tildelt en saksbehandler som vil kontakte deg for et møte/zoom møte (alt ettersom om de har lempet på Corona reglene) også finner dere det ut derifra. Det kommer også litt an på hvor lite/stort NAV kontoret er, er selv fra en bygd, men har f.eks. et kompetansesenter i nabobygda ( sammenslått NAV kontor mellom 2 kommuner) Lykke til Tusen takk! Ting ser plutselig litt lysere ut nå. Anonymkode: 98ab0...c1d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #12 Skrevet 6. oktober 2021 Om ikke arbeidsevnen din er nedsatt med 50% på grunn av sykdom eller skade, kan ikke du søke om AAP. Da bør du heller prate med saksbehandleren din på NAV, og prøve å komme i et arbeidstiltak. Slik at du kan søke om tiltakspenger. Anonymkode: ed560...ef3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #13 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om ikke arbeidsevnen din er nedsatt med 50% på grunn av sykdom eller skade, kan ikke du søke om AAP. Da bør du heller prate med saksbehandleren din på NAV, og prøve å komme i et arbeidstiltak. Slik at du kan søke om tiltakspenger. Anonymkode: ed560...ef3 Arbeidsevnen min har aldri blitt vurdert, men jeg vil personlig påstå at den er kraftig redusert. Å presse meg i jobb på arbeidsplasser jeg ikke vil til, tærer veldig på den psykiske helsen min og jeg har i mange år hatt moderat depresjon og angst, uten noen konkret behandlingsplan. Det blir skrevet i journalnotater at "pasient møter velstelt til time", og det føles som de ikke fokuserer på de områdene jeg finner vanskelig og jeg ikke blir tatt alvorlig fordi jeg prioriterer å dusje og bruke rene klær når jeg skal utendørs. Per i dag føles det ikke som jeg har en fremtid, og jeg tar hver dag som den kommer, fordi jeg orker ikke se fremover. Jeg ser nemlig ingenting. Anonymkode: 98ab0...c1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå