AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Jeg har et barn på 2,5 år som sliter med søvn i barnehagen. Hen vil overhodet ikke sove. Hen kan ligge i vognen, men vil til slutt opp. Det resulterer i at hen blir grinete og blir helt «umulig» fra midten av barnehagedagen og helt til legging. Hjemme sover barnet helt fint og legges uten problemer mellom 12 og 13. I barnehagen mener de at barnet må «slites ut» og legger konsekvent etter 13-14. Vi begynner å bli veldig sliten av at barnet er frustrert og grinete hver ettermiddag, og synes det er dumt at hun sovner ved middagsbordet og baremå bæres i seng etter det. Barnehagen har prøvd å legge tidligere et par ganger hvor det ikke funker, og de mener bestemt at en senere legging er det som må til. Selv om det aldri har funket med sen legging hjemme hos oss. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: dd8eb...cf6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Si til barnehagen at de skal legge barnet kl 12, om barnet ikke sovner etter en liten stund kan hen få se i en bok eller høre på rolig musikk mens han ligger i vognen og slapper av. Høres ut som barnet er overtrøtt når de prøver å legge så sent. Anonymkode: 26a42...e4a 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har et barn på 2,5 år som sliter med søvn i barnehagen. Hen vil overhodet ikke sove. Hen kan ligge i vognen, men vil til slutt opp. Det resulterer i at hen blir grinete og blir helt «umulig» fra midten av barnehagedagen og helt til legging. Hjemme sover barnet helt fint og legges uten problemer mellom 12 og 13. I barnehagen mener de at barnet må «slites ut» og legger konsekvent etter 13-14. Vi begynner å bli veldig sliten av at barnet er frustrert og grinete hver ettermiddag, og synes det er dumt at hun sovner ved middagsbordet og baremå bæres i seng etter det. Barnehagen har prøvd å legge tidligere et par ganger hvor det ikke funker, og de mener bestemt at en senere legging er det som må til. Selv om det aldri har funket med sen legging hjemme hos oss. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: dd8eb...cf6 Er han trygg i barnehagen? Anonymkode: ac02c...336 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Det er dere foreldre som bestemmer når barnet skal ha dupp. Så må barnehagen gjøre sitt for å følge opp det. Så gi beskjed om at barnet skal legges 12. Så følger du opp hver dag ved henting, spør når barnet ble lagt, om det gikk greit å sovne, hvor lenge det sov. Hvis de begynner med at barnet må slites ut, så sier du at den måten fungerer dårlig for barnet, barnet er overtrøtt og får en dårlig ettermiddag/kveld. Så derfor vil du at de legger 12 hver dag fremover for å få bedre dupp. Anonymkode: 51605...690 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 Å starte krangel om nøyaktig kl slett barna skal sovne i bh er jo en umulig sak. Unger sovner ikke på kommando. De sovner når de er trøtte. Og akkurat som enkelte voksne så vil også noen barn slite med å sove andre steder enn hjemme. Eller hvis de ikke er trøtte. Hvis du vil ungen skal sove før på dagen, så må du nok opp en time tidligere om morgenen. Også er de i en fase der de blir mer og mer våkne på dagtid. Og da blir det jo litt krøll iht hjemme rutinene. Og det er vanskelig til de er våkne hele dagen og til leggetid. Man kan korrigere litt iht når barnet blir vekt. Å evnt ved å slite de litt ut med aktivitet. Noen barn sovner på flekken, andre klarer ikke, eller bruker lang tid på innsovning. Soving i bh og hjemme er to forskjellige settinger Anonymkode: 224d5...625 10
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 Det kan være så enkelt som at barnet ditt bare ikke ønsker å sove i barnehagen, kanskje hun er i ferd med å kutte dagduppen helt. Min er også slik, snart tre år, og helt siden august har hun nektet å sove i barnehagen. Det skjer for mye, rett og slett. Trenger hun egentlig en dupp? Javisst, for hun er sliten, trøtt og trassig når hun kommer hjem, men jeg ser ikke poenget med å tvinge henne til å ligge i vogna når hun uansett ikke sover. Legger henne heller litt tidligere her hjemme. Be barnehagen legge barnet til den tiden du ønsker, eller la være. Ikke vits i å tvinge noen til å sove, så går det ikke - så går det ikke. Virker det trøtt og sliten når det kommer hjem, ville jeg heller lagt litt tidligere i en periode. Anonymkode: 66f24...7cf 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 Min sov hjemme et år lenger enn han sov i bhg. i bhg ville han få med seg alt. Du kan ikke detalsjstyre hvordan barnet eri bhg Anonymkode: f4f47...cdd 5
draug 75 Skrevet 7. oktober 2021 #8 Skrevet 7. oktober 2021 Det høres rart ut. Hen her ( samme alder) overkompenserer når hen her blir slitt ut, og da nytter det ikke å legge. Så er det legging for dagslur til, vi prøver å få det til til fast tid. Hverker vi eller barnehagen har behov for å slite ut, det er bare å roe ned ting i 12-13- tida, så kommer Jon Blund som regel. Og kommer han ikke, så har ungen fått en timeout likevel. Så det der med utsliting det, ja jeg synes det høres rart ut. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 Når barnet er 2,5 år, tenker jeg dere heller må ha en mer «ta det som det kommer - holdning» mtp søvn. Dette er en alder hvor mange slutter å sove på dagtid, og barn kan ikke tvinges i søvn. Barnehagen kan legge barnet klokken 12, slik dere ønsker, og be dem ta barnet opp om barnet suttrer og ikke sover innen en halvtime. Erfaringsmessig ser vi at de fleste barna slutter å sove på dagen en gang mellom 2-3 år. Noen sover til de er eldre enn det også, og noen slutter tidligere. Hilsen pedagogisk leder. Anonymkode: bc3bc...f8c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå