AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Skolen er super bekymret for et barn som sliter med skolevegring. Helsesøster er koplet inn. Så har skolen møte og sier da at helsesøster skal ha en samtale med barnet. Det går ei uke før samtalen. Helsesøster spør barnet og foreldrene om de ønsker samtaler med psykolog. Ja, det ønsker de. Dette skulle hun fikse. 2 uker etter etterlyser foreldrene psykolog, og spør når det blir. Helsesøster sier da at kommunen ikke har psykolog tjeneste for de under 16, så foreldrene må fikse dette selv via fastlege. (Dette burde vel helsesøster vite i utg pkt?) foreldrene bestiller legetime hos fastlege, 4 ukers ventetid. Så skal det henvises til BUP, de kan bruke 3 uker på å svare en henvisning, så er det ventetid. skolen og helsesøster skulle ha hastemøte, så bekymret var de. Men «hjelpen» kommer ikke før jul. foreldrene må ringe, mase osv. men helsesøster har ikke rukket hverken det ene eller andre da det er så travelt. travelt med å gå i møter for å hake ut at en har hatt møte, for så å sette opp nye møter. Handling direkte inn mot barn uteblir totalt. Barn får det ikke bedre på skolen om voksne bare skal møte seg ihjel, uten noen konkrete tiltak. dagens utblåsning Anonymkode: ccb86...68d 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Vel. Det er alltid lang kø på sånt her. Mange om beinet. Gå privat om dere mener det haster. Anonymkode: 7e776...7cd 4
Mooza Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Ja, det er ikke enkelt. Kan du be skolen om et møte og be PPT inn på det møte? PPT har gjerne mer læringsvansker, men jeg har opplevd at de i min kommune kan være veldig flinke til å legge til rette for mer psykiske vansker. Jeg har vel funnet ut at kampene må du ta selv. Og hvor ressurssterk du er, vil føre til at ditt barn får hjelp. Send en mail til rektor, trinnleder osv og innkall til møte. Si at dere må finne en løsning med tiltak. Du insisterer på at det skal være et møte, og de har faktisk en plikt til å legge til rette. Så finnes det faktisk private psykologer. Jeg sliter med BUP fordi psykologer slutter, eller er ubrukelige og det tar tid å få nye. Så jeg ga opp nå og ringte en privat psykolog som faktisk ble anbefalt av PPT -leder som jeg har hatt kontakt med tidligere.. Han sa at han tok alltid i mot unge mennesker, og at for barn og ungdom hadde han ingen ventetid. 💔 Det er en eldre mann med 5 stjerner fra sine brukere. Jeg ble så rørt. Det er sannsynligvis mange mennesker rundt deg som kan gi deg råd i kommunen, og en skole som faktisk har mange verktøy hvis de bare blir presset til å hente dem opp. Jeg fikk hjemmeundervisning av en lærer - som kom hjem til oss, deler av uka. Så var det små økter på skolen. og dermed ble hun sterkere og det løste seg. Men jeg hadde ikke fått det hvis jeg ikke kjempet for det. ..og da må du i tillegg gjøre det på en smart måte og få mennesker på din side. Så bor jeg jo i en fantastisk kommune også...For noen mennesker! Men selv de trengte et push. Hvis du ikke gir deg og bruker alle slags innfallsvinkler, og alle ressurser du kan grave opp, så kan du faktisk få til veldig mye. Men det er en jobb. Endret 6. oktober 2021 av Mooza
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 Velkommen til bøtteballetten 🙈 hjula går sakte i den sektoren der. Vi har også en som tidvis har skolevegring og tidvis utagerer på skolen. Ppt er inne i bilde, vi teller 7 møter siden august og ikke en eneste konkret plan på hvordan man skal jobbe inn mot barnet for at det skal bli mer tilpass på skolen. Anonymkode: 0ebee...658 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 Mooza skrev (1 time siden): Ja, det er ikke enkelt. Kan du be skolen om et møte og be PPT inn på det møte? PPT har gjerne mer læringsvansker, men jeg har opplevd at de i min kommune kan være veldig flinke til å legge til rette for mer psykiske vansker. Jeg har vel funnet ut at kampene må du ta selv. Og hvor ressurssterk du er, vil føre til at ditt barn får hjelp. Send en mail til rektor, trinnleder osv og innkall til møte. Si at dere må finne en løsning med tiltak. Du insisterer på at det skal være et møte, og de har faktisk en plikt til å legge til rette. Så finnes det faktisk private psykologer. Jeg sliter med BUP fordi psykologer slutter, eller er ubrukelige og det tar tid å få nye. Så jeg ga opp nå og ringte en privat psykolog som faktisk ble anbefalt av PPT -leder som jeg har hatt kontakt med tidligere.. Han sa at han tok alltid i mot unge mennesker, og at for barn og ungdom hadde han ingen ventetid. 💔 Det er en eldre mann med 5 stjerner fra sine brukere. Jeg ble så rørt. Det er sannsynligvis mange mennesker rundt deg som kan gi deg råd i kommunen, og en skole som faktisk har mange verktøy hvis de bare blir presset til å hente dem opp. Jeg fikk hjemmeundervisning av en lærer - som kom hjem til oss, deler av uka. Så var det små økter på skolen. og dermed ble hun sterkere og det løste seg. Men jeg hadde ikke fått det hvis jeg ikke kjempet for det. ..og da må du i tillegg gjøre det på en smart måte og få mennesker på din side. Så bor jeg jo i en fantastisk kommune også...For noen mennesker! Men selv de trengte et push. Hvis du ikke gir deg og bruker alle slags innfallsvinkler, og alle ressurser du kan grave opp, så kan du faktisk få til veldig mye. Men det er en jobb. Må en betale for barn om de går til privat? Anonymkode: ccb86...68d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 Vet ikke om dette hjelper, skal prøve å komme med tips for hvordan vi opplevde og håndterte det når vårt barn hadde det slik. Mye om ikke alt handler om hvem og hvordan den hjelperen håndterer dette, vi prøvde med lærere, helsesøster, en eldre lege, fysio (smerter i muskler/ hodepine) så kom legen vår tilbake i jobben og hun er et unikum av et menneske og vi hadde mange konsultasjoner der og hun fikk så god kontakt med barnet, på et helt annet nivå enn noen av de andre hjelperne, det i samarbeid med skolen om å skape trygge relasjoner og et trygt miljø ble det sakte men sikkert bedre å være på skolen, etter 1,5 år så er vi i mål med at barnet er på skolen hver dag og er i godt humør når det kommer hjem. Så konklusjonen er å tråle igjennom alle mulige hjelpere, ikke gi barnet ditt dårlig samvittighet, men anerkjennelse for det som er vanskelig og vær barnets advokat!!!! Vi er på autopilot i kontakt med hjelpeapparatet og blir ofte redd for hva de tenker om du ikke klarer å få barnet på skole, hvis skolen sier barnet må på skolen, så må de tilrettelegge for det på barnets premisser. Om så det er å komme å si hei til læreren og en liten prat og så hjem igjen. 100 ganger om det er det som er nødvendig for å skape en gjenvunnet trygghet i den forferdelig vanskelige situasjonen dere står i. sender en klem♥️ Anonymkode: b927b...e75 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 Sånt tar lang tid, ja. Der er noe dritt. Hilsen lærer. Anonymkode: ffe2d...8be
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #8 Skrevet 7. oktober 2021 Skolen er bekymret? Dette burde bekymret dere som foreldre og dere burde tatt grep, gått til lege, fått henvisning etc. lenge før skolen blir så bekymret at de må innkalle til møter Anonymkode: dfb9f...6af 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sånt tar lang tid, ja. Der er noe dritt. Hilsen lærer. Anonymkode: ffe2d...8be Ja det er jævlig. Hilsen renholder med fagbrev. Anonymkode: efd19...abe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå