Gå til innhold

Jobben lager grupper på sosiale medier, jeg vil ikke værme/ta del i det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier;

- Det er gruppe på Facebook

- Oppringinger når vakta er ferdig (et par ganger i uken)

- Messengerchat

- Snapchat

- Obligatotisk "spill" (HK kamuflerer det som spill, men i realiteten er det småkurs gjennom hele året om diverse produkter/HMS osv)

Jeg synes det er en uting å bli lagt til på grupper i snapchat og messenger. Detter blir gjort for at vi skal få med oss info osv.

Vi har svære oppslagstavler på jobb, hva er så gale med å benytte seg av dem?

Når jeg er ferdig på jobb, går jeg som regel å tenker på den i bakhodet - morgendagens arbeidsoppgaver mm. Jeg brenner for jobben min, for det er jo kjekt og du må håndtere flere ulike arbeidsoppgaver samtidig som du gir god service.

Men jeg har de siste årene prøvd å bli mer bevisst på å verdsette fritiden min med familien, og jeg kjenner at jeg reagerer på denne stadige innvanderingen av fritiden min.

Skal vi liksom aldri få helt fri? Skal det plinge mer på mobilen nå fra jobben? 

Er jeg vanskelig?

Sjefen min mener det.

Men så mener jeg at jobb og fritid er to forskjellige ting. Jeg er lei av å hele tiden gå med skuldrene opp under ørene, selv på fritida, da vi har et veldig høyt tempo på jobb.

For ikke å snakke om at det er et lavtlønnet yrke hvor vi sliter ræva av oss for en sjef som tar ut millionoverskudd. 

Hva/hvordan har dere det ift denne problemstillingen på jobben deres?

Anonymkode: 5fe00...013

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har gruppe på Facebook der vi legger ut «kosebilder» fra julebord o.l. Og så har vi gruppe på messenger der ledige vakter blir lagt ut, og info fra sjefen/lønnsansvarlig. Her kommer det meldinger et par ganger i måneden, typ: husk å sende timelister innen XX dato hvis dere vil ha lønn denne måneden. 

Vi er mange ansatte, men jobber på forskjellige steder, så hvert team har også sin egen messenger-gruppe for interne beskjeder som bare angår de som jobber akkurat der. Nå plinget det akkurat i team-gruppa her, «Anne» forteller hvor hun har lagt noe utstyr som jeg kommer til å få bruk for på mandag (stedet hvor det pleier å ligge er midlertidig utilgjengelig).

Vi bruker ikke Snapchat, sjefen ringer kanskje et par ganger i året.

Anonymkode: e358f...3be

Skrevet

Er dette en VARNER-butikk? 

Anonymkode: 1f719...af3

• Liker 1
Skrevet

Høres rart ut. Jeg har feks Teams og mail til jobb-informasjon men det er jo ikke apper jeg bruker på fritiden, slår dem bare på når jeg er på jobb.

Obligatoriske spill/kurs skal gjøres i arbeidstiden (selv om det er et "spill", så lenge det er obligatorisk skal du lønnes)

Jeg kan skjønne at det er praktisk med en facebookchat om det er mye vaktordning sånn at man kan kommunisere litt om sånt der, men husk at du kan mute denne og bare sjekke den når du selv ønsker :) Samme med Facebook-gruppe, du kan være medlem men slå av varslinger.

Viktige beskjeder bør ikke gis på facebook/messenger da.  

Snapchat i jobbsammeheng er bare veldig uprofesjonelt, det har jeg bare med nære kollegaer for gøy. 

Anonymkode: e3a39...c6e

• Liker 3
Skrevet

Bare kutt ut Snapchat og messenger, så slipper du det maset. Jeg lever veldig fint uten. 

Anonymkode: a6ea2...d9e

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg godt. Skulle vært forbudt. 

Anonymkode: b358d...e31

• Liker 1
Skrevet

For en uting!! Forventes det at du/dere er aktiv på disse sidene utenom arbeidstid? Da blir det overtidsbetaling! 

Jobbepost er for beskjeder, samme med lokal oppslagstavle. Folk og bedrifter og alt mulig bør komme seg av fb asap! 

Anonymkode: eb950...368

• Liker 6
Skrevet

Jeg jobbet i en kjede som var ekstrem med messenger-chatten for den lokale arbeidsplassen, facebookside (senere app) for kjedens region og en egen for hele landet. Det var forventet at vi la ut bilder av gode salg, gøyale situasjoner/hendelser, skryt og selvskryt flere ganger i uken. Det var konkurranser om høyeste salg, og alle måtte legge ut fortløpende gjennom arbeidsdagen for at det så ble trekning etter stengetid. Vi måtte så klart følge med og heie hverandre opp. Etter stengetid. Vi måtte reagere og kommentere på andres innlegg, skryte mer. Tall skulle sendes inn hver kveld, og det skulle sendes en plan for dagen hver morgen, og man skulle følge opp planen om hvordan man lå an flere ganger løpet av dagen. Huske å heie og skryte underveis. Også de som ikke var på jobb skulle følge med og heie frem kollegaene i øst og vest. Dagsoppgjør og dagens endelige tall skulle ikke gjøres og sendes før etter stengetid, men vakten gikk bare til stengetid, så det var fast 10-15 min "pro bono work", sånn utenom alt engasjementet som var forventet på sosiale medier utenom arbeidstid. "Fordi vi sitter jo på telefonen hele dagen uansett", så det skulle jo ikke føles som ekstra arbeid. Det var forresten heller ikke lov til å ha telefon ute i butikk, så engasjementet måtte gjøres i pausen. Dette var forventet, og de som ikke viste engasjementet som beskrevet over ble uglesett og anklaget for å ikke være engasjert i jobben, og skulle man i tillegg tørre å si noe på forventningene til dette engasjementet så ble det liv laga. 

Kjenner jeg blir kvalm av tanken på at jeg holdt ut i 4 år... 

Anonymkode: 1f719...af3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobbepost er for beskjeder, samme med lokal oppslagstavle. Folk og bedrifter og alt mulig bør komme seg av fb asap! 

Dette!!!! 

Anonymkode: b358d...e31

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slettet

Endret av 123456
Skrevet

Så useriøst å ha slikt på en facebook-gruppe... Mangler det noen på et skift her, så tar sjefen kontakt med de som det kan passe for i turnusen direkte. På mail hvis det er en stund til. SMS hvis det haster litt. Telefon hvis det haster veldig. 

Anonymkode: 03f26...7a4

• Liker 3
Skrevet

Vi har "facebook" for work. Et helt håpløst prosjekt der det kun legges ut positive skrytesaker. På det meste kan være opp i 10 likes....

Anonymkode: 64060...0cc

Skrevet

Vi har og en app for jobben. Kjedekontoret vil at man skal legge ut skrytebilder av kvitteringen, helst hver dag. Vår butikk har fått påpakning fordi ingen her gidder å gjøre det. 

Anonymkode: 7b4e9...b64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...