Gå til innhold

Fått en feilutbetaling av NAV - kan de kreve tilbake 1 år etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en feilutbetaling av NAV ifjor, og de sier de ikke kan kreve det tilbake så lenge jeg har vært aktsom. 

Hva skal jeg si for å forklare at jeg ikke visste at det var feil? 

Anonymkode: 42b1c...97f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er snakk om 6000 kr. 

Skrevet

Sannsynligvis. 

Anonymkode: c3d7d...954

Skrevet

Det kommer vel an på om det var sendt ut noe info om at du ikke hadde krav på noe. Eller om utbetalingen var større enn tidligere / forventet.

Anonymkode: 8a8b3...52b

Skrevet

Min far måtte tilbakebetale selv om han både ringte, sendte brev og var personlig på Nav og ga beskjed om feilutbetalingen, som fortsatte å komme i månedsvis. Det var snakk om ganske mye mer enn 6000 da. 

Anonymkode: 85eeb...a09

Skrevet

Som vanlig borger må du nok betale uansett om du ikke står igjen med noe annet en trusa. Er du stortingspolitiker derimot slipper du antakelig å betale noe som helst.

Anonymkode: 3b48d...ff0

• Liker 7
Skrevet

De er super super strenge så ja, det kan de, fordi når du godtar å få støtte, så er du pliktig å sjekke at dette beløpet stemmer. Jeg fikk en måned ekstra med kontantstøtte, ga beskjed med en gang. Fikk svar med en gang at det var fint, og at jeg skulle få tilbakebetalingsinfo. Det fikk jeg først et år etter.

Anonymkode: a50d1...f3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg fikk en feilutbetaling av NAV ifjor, og de sier de ikke kan kreve det tilbake så lenge jeg har vært aktsom. 

Hva skal jeg si for å forklare at jeg ikke visste at det var feil? 

Hva med sannheten?

Anonymkode: c9791...416

• Liker 4
Skrevet

Hm, lurer litt på det samme. Jeg fikk midlertidig dagpenger under pandemien mens jeg studerte og nylig så søkte jeg om å fortsette å ha det, men det fikk jeg avslag på. Problemet er da at jeg fikk en utbetaling før jeg fikk avslaget, men i avslagsbrevet så står det at det gjelder fra den utbetalingen. 

Sendte jo inn meldekort som vanlig jeg siden jeg ventet på svar, men da kan de vel sikkert kreve dette tilbake da? Litt irriterende siden jeg antok at jeg skulle fortsette og sende inn mens jeg ventet, men sluttet å sende meldekort etter avslaget sånn i tilfelle utbetalingene fortsatte å komme. 

Anonymkode: e1cef...52c

Skrevet

Jeg fikk feilutbetaling, og gjorde NAV straks oppmerksom på dette, og sa jeg ville betale det tilbake.

Jeg fikk beskjed på at jeg måtte vente til jeg fikk påkrav. Det gikk over et år, det blir sett på dette etter at skatteoppgjøret er ferdig for alle. Dvs i månedsskiftet oktober/november. Fikk påkrevet like før jul, tror det var betalingsfrist like etter jul. Kjipe greier, ingen liker ekstra utgifter på flere tusen på den tida. 

De tilbydde seg å heller trekke 10, eller bar det 20 prosent av fremtidige ytelser til det var nedbetalt. Jeg bare betalte, for det haddd vært enda kjipere.

Anonymkode: b09c3...d4b

Skrevet

Ja.

Begynn å spare…

Anonymkode: bae8c...113

Skrevet

Foreldelsesfris for alminnelige pengekrav i Norge er vel i utg.pkt tre år?

Men kanskje NAV har sine egnle lovregler(#ironi)🤭

Anonymkode: 686fa...a48

Skrevet

*ftist

Skrevet

Herregud»frist»🤯

• Liker 1
Skrevet

Klart du må betale tilbake. Aktsom? Du var jo klart uaktsom da du brukte penger som ikke var dine, kan ikke tro at en NAV klient ikke merker at 6.000 ekstra dukker opp på kontoen.

De kan kreve pengene tilbake og det vil de så absolutt gjøre, det kan ta tid da systemene deres ikke er de kjappeste.

Så det beste du kan gjøre er å sørge for å spare opp til 6.000 kr slik at du kan betale tilbake dette når kravet kommer. Betaler du ikke på tiden ender saken opp med inkasso og senere en betalingsanmerkning. Tror du virkelig at staten gir ut gratis penger?

Anonymkode: 209c6...a08

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Slik en påpeker kan du fortelle hva årsaken faktisk var.

Ellers kan jeg opplyse om at dette kalles på norsk Betalingsvillfarelse.

Innen jussen og økonomien kalles dette med et flott uttrykk condictio indebiti, krav om tilbakebetaling av penger m.m. som er betalt i den villfarende tro at betalingsplikt bestod; hentet fra romerretten. De fleste kontinentale lovbøker anerkjenner condictio indebiti, dog i alminnelighet slik at tilbakesøkningskravet er begrenset til det som er kommet mottageren til nytte (berikelsen). Norge I norsk rett er condictio indebiti ikke direkte omhandlet i lovgivningen, og rettspraksis har heller ikke anerkjent noen alminnelig adgang til å søke tilbake et indebitum. Domstolene inntar det standpunkt at spørsmålet må avgjøres etter omstendighetene i det enkelte tilfellet. Bl.a. legges det vekt på hvorvidt mottageren har foranlediget betalingen, om han burde ha forstått at han ikke hadde krav på pengene, om betaleren har hatt en moralsk plikt til å erlegge beløpet osv. Skatt tilbakebetales etter særskilte regler.

Det finnes ingen Norsk lov som regulerer Betalingsvillfarelse, kun rettspraksis.

I ditt tilfelle vil det være aktuelt å vurdere om du har fått det samme beløpet utbetalt over lengre tid.

Hvis det er tilfelle, og du så får kr 6 000,00 mer enn det som du har fått flere ganger, uten at det forelå omstendigheter som tilsa at du skulle ha mere penger utbetalt, vil du, etter min mening, opptrådt grovt uaktsomt og Nav vil da ha grunnlag til å kreve hele beløpet tilbakebetalt.

Min anbefaling er at du inngår en nedbetalingsavtale med Nav.

Håper dette avklarer noe.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet

Du må nok betale tilbake. I følge NAV kan de kreve tilbake penger 10 år bakover. Men når jeg ikke fikk ut drakt dagpenger og ikke merket det før noen uker etterpå så var foreldelse fristen på slikt 4 uker 😂 Så de pengene fikk jeg aldri 

Anonymkode: f4ec0...da5

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du må nok betale tilbake. I følge NAV kan de kreve tilbake penger 10 år bakover. Men når jeg ikke fikk ut drakt dagpenger og ikke merket det før noen uker etterpå så var foreldelse fristen på slikt 4 uker 😂 Så de pengene fikk jeg aldri 

Anonymkode: f4ec0...da5

Det er helt utrolig; 10 år for de og 4 uker for oss. Jeg tapte rundt 15000 kr på en sykeforsikring som var ugyldig. Jeg sjekket med NAV på forhånd fordi jeg hadde ikke peiling selv. Penger i bosset.

En annen gang tapte jeg over 10 000 på meldekort. Men den tar jeg på egen kappe siden jeg har kognitiv svikt og glemmer mye. Den første synes jeg svir litt ennå.

Særlig siden jeg må betale mye for medisiner og behandlinger, og tar opp en del lån nå, så kunne jeg trengt 15k😌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...