Gå til innhold

Når frarådet FHI at Moderna brukes på norske barn og ungdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kveldens Dagsrevyen på NRK hevdet Geir Bukholm, vaksinesjef i FHI, at FHI hele tiden har frarådet at Moderna brukes på norske barn og ungdommer. 

Hvor finner jeg denne frarådingen? Har noen en link? Jeg har lett, men ikke funnet. Jeg har også spurt FHI direkte, men ikke fått svar. Kanskje noen her kan hjelpe meg å finne de fortidige uttalelsene hvor det kom klart frem at Moderna ikke skulle brukes på norske barn og ungdommer? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Psilocybe skrev (1 minutt siden):

I kveldens Dagsrevyen på NRK hevdet Geir Bukholm, vaksinesjef i FHI, at FHI hele tiden har frarådet at Moderna brukes på norske barn og ungdommer. 

Hvor finner jeg denne frarådingen? Har noen en link? Jeg har lett, men ikke funnet. Jeg har også spurt FHI direkte, men ikke fått svar. Kanskje noen her kan hjelpe meg å finne de fortidige uttalelsene hvor det kom klart frem at Moderna ikke skulle brukes på norske barn og ungdommer? 

Det har aldri vært et alternativ å tilby moderna til barn. Det har hele tiden kun vært pfizer som er godkjent til barn 

• Liker 9
Skrevet

Ungdommen har fått Pfizer. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Geir Bukholm serverte visst en saftig løgn, noe jeg enkelt fant bevis på ved å gjøre et kjapt googlesøk. Ser da at mange skoler har brukt Moderna på elevene sine, bl.a. denne:

https://www.skarnes.vgs.no/nyheter/vaksinetilbud-for-elever-fodt-2004-og-2005.30886.aspx

Ser også at et par debattanter i denne tråden lyver. 

Endret av Psilocybe
  • Liker 8
Skrevet
Psilocybe skrev (Akkurat nå):

Geir Bukholm serverte visst en saftig løgn, noe jeg enkelt fant bevis på ved å gjøre et kjapt googlesøk. Ser da at mange skoler har brukt Moderna på elevene sine, bl.a. denne:

https://www.skarnes.vgs.no/nyheter/vaksinetilbud-for-elever-fodt-2004-og-2005.30886.aspx

Det står på fhi og regjeringen sine sider at det er pfizer som anbefales til barn 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Sirisiri10 skrev (5 minutter siden):

Men den var ikke det da de begynte å tilby i Norge? Evt hadde de lite erfaring med den på det tidspunktet. Fakta er iallefall at i følge fhi sine sider så anbefales pfizer til barn

https://www.fhi.no/nyheter/2021/sporsmal-og-svar-om-vaksinering-av-barn-12-15-ar/

så hvis de på Skarnes bruker moderna så er jo det da lov siden den er godkjent men i mot anbefalingen fra fhi..

Endret av rosemarin
  • Liker 2
Gjest Sirisiri10
Skrevet
rosemarin skrev (10 minutter siden):

Men den var ikke det da de begynte å tilby i Norge? Evt hadde de lite erfaring med den på det tidspunktet. Fakta er iallefall at i følge fhi sine sider så anbefales pfizer til barn

https://www.fhi.no/nyheter/2021/sporsmal-og-svar-om-vaksinering-av-barn-12-15-ar/

så hvis de på Skarnes bruker moderna så er jo det da lov siden den er godkjent men i mot anbefalingen fra fhi..

Artikkelen ble publisert i juli, før de begynte med vaksinering. Regner med at den da var godkjent. 

Fhi sier også at moderna er godkjent og blir brukt på unge. Men det var før den artikkelen du la ut. https://www.fhi.no/nyheter/2021/16-17-aringer-far-tilbud-om-koronavaksinasjon/

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for kommentarer til moderering og svar til dette. Tilbakemeldinger tas på Pm eller på Ris og ros. Elaine Marley, mod.

Edit: Tråden er også ryddet for spekulasjoner.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Skrevet (endret)

feil postet

Endret av Bendie
Skrevet

Er det så viktig hva som er sagt tidligere så lenge de faktisk ikke har vaksinert barn og unge med Moderna når de faktisk begynte å vaksinere disse aldersgruppene? I min kommune har iallfall ingen under 18 fått Moderna, kun Pfizer.

• Liker 1
Skrevet
missmcbeal skrev (13 minutter siden):

Er det så viktig hva som er sagt tidligere så lenge de faktisk ikke har vaksinert barn og unge med Moderna når de faktisk begynte å vaksinere disse aldersgruppene? I min kommune har iallfall ingen under 18 fått Moderna, kun Pfizer.

Er fler ungdom som har fått moderna etter hva jeg har hørt. Er det ingen unge som har fått det samme av Pfizer?

• Liker 2
Skrevet (endret)
zemer skrev (11 minutter siden):

Er fler ungdom som har fått moderna etter hva jeg har hørt. Er det ingen unge som har fått det samme av Pfizer?

Hva mener du? Tenker du på dose 2? Vet ikke hva som gjelder i andre kommuner, men ingen under 18 år er fullvaksinert her enda. 12-15 år skal bare ha en dose og har fått Pfizer, 16-17 åringene skal i følge planen ikke få dose 2 før i desember, pga. at FHI råder til lenger intervall mellom dose 1 og 2 for denne gruppen. Og de skal få Pfizer. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Skrevet
missmcbeal skrev (På 8.10.2021 den 22.24):

Det er i grunnen ganske viktig hva de med skråsikkerhet har sagt tidligere. I Sverige har de kuttet ut moderna for de under 30 mens her har veldig mange i 20 årene fått denne for den er jo enda bedre enn phizer 😊

• Liker 3
Gjest Sirisiri10
Skrevet
missmcbeal skrev (På 8.10.2021 den 22.24):

Her har de yngste fått både Pfizer og moderna. 

Skrevet
missmcbeal skrev (På 8.10.2021 den 22.50):

Hva mener du? Tenker du på dose 2? Vet ikke hva som gjelder i andre kommuner, men ingen under 18 år er fullvaksinert her enda. 12-15 år skal bare ha en dose og har fått Pfizer, 16-17 åringene skal i følge planen ikke få dose 2 før i desember, pga. at FHI råder til lenger intervall mellom dose 1 og 2 for denne gruppen. Og de skal få Pfizer. 

Dose en. Les svarene over.

• Liker 1
  • Opprett ny...