Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så fortvilet. Min storesøster har hatt et skikkelig fælt forhold med mannen de siste 6 årene. Ting blir bare verre. Han har aldri vært fysisk voldelig mot henne, men er mye psykisk voldelig og maser på henne om alt. Hun er veldig deprimert. Hun har barn i tillegg. 

Hun har kommet til det stadiet at hun ikke klarer å være hjemme. Hun spør meg ofte om å liggeover hos meg. Men det går utover min livskvalitet. Jeg blir deprimert når hun er hos meg. Jeg er veldig rutinemenneske. Jeg må stå opp tidlig, sove tidlig, og ha mine faste rutiner. Er selv deprimert og rutiner er helt essensielt for meg for å fungere. Min søster er våken til 05.00 om morgenen og bråker, røyker og sover til 16- på dagen. Er det innafor av meg å si nei?

Anonymkode: 374d8...8df

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun? Har hun jobb og barn? 

Anonymkode: 46ca0...92c

Skrevet

Men hvordan klarer du å få dette til å handle om deg alllkevel? Du sier jo selv at søsteren din ikke har der bra ,og at mannen er slem mot henne? Når hun da kommer til deg og søker trøst og hjelp sitter du på en forum og snakker dritt om henne? For en fin søster du er.

Anonymkode: 2f060...9a3

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at den beste måten du kan hjelpe henne på, er å si ifra. Si at dette går ikke i lengden! Hun må faktisk ta ett valg. Vil hun fortsette i denne tralten eller vil hun endre på ting? Det som skjer nå går jo ikke lengden. Vær litt streng, hjelp henne å finne en leilighet og flytte. Kanskje lege? Psykolog? Krisesenter? 

Anonymkode: 467b1...ff2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at den beste måten du kan hjelpe henne på, er å si ifra. Si at dette går ikke i lengden! Hun må faktisk ta ett valg. Vil hun fortsette i denne tralten eller vil hun endre på ting? Det som skjer nå går jo ikke lengden. Vær litt streng, hjelp henne å finne en leilighet og flytte. Kanskje lege? Psykolog? Krisesenter? 

Anonymkode: 467b1...ff2

Jeg har prøvd å hjelpe henne på alle mulige måter. Har foreslått psykolog, har sagt hun burde kjøpe egen leilighet og bo for seg selv. har sagt at hun rett og slett må ta et valg, uansett hvor tungt det kan være. Men hun fortsetter i samme gjørma selv om hu hater det. Jeg aner ikke hva mer jeg kan gjøre? Har trøstet henne, vært med henne, foreslått det ene etter det andre, gitt henne forslag om ¨å skille seg og bo hos meg i noen mnd slik at hun har nok oppsparte penger slik at hun kan kjøpe noe for seg selv. Ingenting funker. Jeg kan ikke ta ansvaret for henne og la henne komme hit hele tiden og selv bli deprimert. Jeg har mitt eget liv med mine egne problemer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har prøvd å hjelpe henne på alle mulige måter. Har foreslått psykolog, har sagt hun burde kjøpe egen leilighet og bo for seg selv. har sagt at hun rett og slett må ta et valg, uansett hvor tungt det kan være. Men hun fortsetter i samme gjørma selv om hu hater det. Jeg aner ikke hva mer jeg kan gjøre? Har trøstet henne, vært med henne, foreslått det ene etter det andre, gitt henne forslag om ¨å skille seg og bo hos meg i noen mnd slik at hun har nok oppsparte penger slik at hun kan kjøpe noe for seg selv. Ingenting funker. Jeg kan ikke ta ansvaret for henne og la henne komme hit hele tiden og selv bli deprimert. Jeg har mitt eget liv med mine egne problemer.

Kudos, TS! Dette du skriv er heilt sant!

Du har full anledning til å stenge sjappa, og be henne ta ansvar for sitt eige liv. Du må verne om deg, så må søstera di verne om seg. ❤️ 

Anonymkode: 9a4a7...6bf

• Liker 4
Skrevet

Er du skrå sikker på at mannen er så slem? - at ikke søsteren din er litt ute på kjøret og på vei utenfor? At mannen egentlig prøver å hjelpe henne ? Husk på flere sider av en sak. Hun sliter også ned depresjon? Og det samme gjør du? 

Anonymkode: 7f495...f7c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er så fortvilet. Min storesøster har hatt et skikkelig fælt forhold med mannen de siste 6 årene. Ting blir bare verre. Han har aldri vært fysisk voldelig mot henne, men er mye psykisk voldelig og maser på henne om alt. Hun er veldig deprimert. Hun har barn i tillegg. 

Hun har kommet til det stadiet at hun ikke klarer å være hjemme. Hun spør meg ofte om å liggeover hos meg. Men det går utover min livskvalitet. Jeg blir deprimert når hun er hos meg. Jeg er veldig rutinemenneske. Jeg må stå opp tidlig, sove tidlig, og ha mine faste rutiner. Er selv deprimert og rutiner er helt essensielt for meg for å fungere. Min søster er våken til 05.00 om morgenen og bråker, røyker og sover til 16- på dagen. Er det innafor av meg å si nei?

Er det rart gubben maser på dama hvis hun er oppe til 5 på morgenen, sover til 16, røyker inne, bråker. 

Tror faktisk jeg hadde startet å kjefte på samboer selv hvis hun holdt på slik, og hvis hun hadde oppfattet det som psykisk vold så får det så være. 

Anonymkode: 36f10...e78

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor klarer hun ikke å følge rutiner og ta hensyn til deg? Hun har jo barn selv? Da må hun vel følge rutiner og ta hensyn hjemme? 

Drikker hun?

Anonymkode: 48e39...6af

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor klarer hun ikke å følge rutiner og ta hensyn til deg? Hun har jo barn selv? HDa må hun vel følge rutiner og ta hensyn hjemme? 

Drikker hun?

Anonymkode: 48e39...6af

Det står vel ingen steder at hun har barn? 

Anonymkode: 02b5d...3a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

sover til 16- på dagen

Er hun midlertidig arbeidsledig eller ufør? Hvis hun er arbeidsfør med arbeidsløs kan NAV og fastlegen hjelpe henne med psykisk hjelp og arbeidsrettede tiltak. 

Anonymkode: 95a0e...95c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står vel ingen steder at hun har barn? 

Anonymkode: 02b5d...3a1

Jo, det står i HI.

Skrevet

Hun bør snakke med noen på krisesenteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...