Lillianlinn1783 Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Er det noen som får strøm kun fra solcelle panel, vindmøller eller vannkraftverk som kan fortelle meg hva det kostet å bygge det? Og hva koster det å vedlikeholde et slikt kraftverk? Dette er kun til egen husholdning, ikke for å selge strøm til andre. Endret 7. oktober 2021 av Lillianlinn1783
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 I innkjøp koster det betraktelig mer enn 132 øre pr kw/t. Så her er det ikke mulig for kortvarig sparing, du må nok se for seg en langsiktig plan over flere år, gjerne 10+ før en slik investering vil bære frukter. Anonymkode: f54af...c8d
tdm900 Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 Vannkraftverk må du basere deg på overproduksjon, slik at du kan selge kraft. Med solceller kan du spare litt på å produsere din egen strøm. Vann er snakk om millionbeløp i investering, solcelle under, eller rundt 100.000,-.
Gjest Alterego666 Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Jeg har et stort tak som vender sørover, og vurderer å montere solpaneler. Jeg kikket på det i fjor, men da var det ekstremt lite lønnsømt. I år, og kanskje på sikt, vil det være mer lønnsomt. Det er åpenbart et par kalde vintre med høye strømpriser og mye sol langt på vei vil nedbetale anlegget. Fra før har jeg jordvarme, så jeg har allerede et lavt strømforbruk. Siden jeg bor i et massivtrehus har jeg ikke typiske forbrukstopper og kan også spare en del ved å styre forbruk til tidspunkter med lave strømpriser. Endret 7. oktober 2021 av Alterego666
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 tdm900 skrev (1 time siden): Vannkraftverk må du basere deg på overproduksjon, slik at du kan selge kraft. Med solceller kan du spare litt på å produsere din egen strøm. Vann er snakk om millionbeløp i investering, solcelle under, eller rundt 100.000,-. Neida. Med fattige 30 meters fall og 10000 investert, henter en ut ca 2.5 kw i timen: http://www.xelent.no/elementvisning.php?PID=415 Inntjent på langt under et år. Anonymkode: bbdb6...726
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neida. Med fattige 30 meters fall og 10000 investert, henter en ut ca 2.5 kw i timen: http://www.xelent.no/elementvisning.php?PID=415 Inntjent på langt under et år. Anonymkode: bbdb6...726 Jepp, men hva er antatt vedlikeholdskostnader på installasjonen? Det må jo også inn i regnestykket. Anonymkode: 010d5...f61
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jepp, men hva er antatt vedlikeholdskostnader på installasjonen? Det må jo også inn i regnestykket. Anonymkode: 010d5...f61 Med slike priser og inntjening kan en kjøpe helt nytt hvert 3dje år og likevel gå i pluss. Anonymkode: bbdb6...726
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå