AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Meg og min fantastiske fine kjæreste snakker om å få barn, og vi har bestemt oss for å prøve. Han har en i familien med downssyndrom, og en nær slektning som har diagnose lett utviklingshemmet. I tillegg har noen på moren han sin side noe lignende, men usikker på om dette er utviklingshemming eller noe annet. Er slike ting arvelig? Vi har ingenting slikt på min side men er redd for ønsker selvfølgelig ett friskt barn Anonymkode: f6023...504
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Skrevet 6. oktober 2021 Ikke nødvendigvis, men i mange tilfeller kan det være arvelig betinget. I noen tilfeller kan årsaken være komplikasjoner under fødsel/ graviditeten, i andre tilfeller er det genetisk betinget. Kan være sjansespill om du ikke har mer informasjon om årsaker. Anonymkode: 0548f...bb7 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #3 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Meg og min fantastiske fine kjæreste snakker om å få barn, og vi har bestemt oss for å prøve. Han har en i familien med downssyndrom, og en nær slektning som har diagnose lett utviklingshemmet. I tillegg har noen på moren han sin side noe lignende, men usikker på om dette er utviklingshemming eller noe annet. Er slike ting arvelig? Vi har ingenting slikt på min side men er redd for ønsker selvfølgelig ett friskt barn Anonymkode: f6023...504 Da passer du bare på å ta NIPT i uke 10. koster bare noen tusenlapper. Anonymkode: 9dfd5...347 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #4 Skrevet 6. oktober 2021 Dersom du har nær familie med downs (søsken) tror jeg du får tilbud om fosterdiagnostikk. Anonymkode: 59304...e71
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #5 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Meg og min fantastiske fine kjæreste snakker om å få barn, og vi har bestemt oss for å prøve. Han har en i familien med downssyndrom, og en nær slektning som har diagnose lett utviklingshemmet. I tillegg har noen på moren han sin side noe lignende, men usikker på om dette er utviklingshemming eller noe annet. Er slike ting arvelig? Vi har ingenting slikt på min side men er redd for ønsker selvfølgelig ett friskt barn Anonymkode: f6023...504 Ja, det er absolutt genetisk med Downs, MEN jeg kjenner fantastiske mennesker som har det ❤️ Ikke vær redd. Alt ordner seg Anonymkode: 3f521...d9d 1
Grüner Skrevet 6. oktober 2021 #6 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Meg og min fantastiske fine kjæreste snakker om å få barn, og vi har bestemt oss for å prøve. Han har en i familien med downssyndrom, og en nær slektning som har diagnose lett utviklingshemmet. I tillegg har noen på moren han sin side noe lignende, men usikker på om dette er utviklingshemming eller noe annet. Er slike ting arvelig? Vi har ingenting slikt på min side men er redd for ønsker selvfølgelig ett friskt barn Anonymkode: f6023...504 Downs syndrom er en genetisk sykdom, men ikke en arvelig sykdom, så jeg ville ikke vært veldig bekymret for å få et barn med Downs syndrom selv om mannen din har en slektning med dette. Det som det derimot er bevist at vil gi økt sjanse for Downs syndrom, utviklingsforstyrrelser og komplikasjoner ved fødsel er mors alder ved graviditet. Jo høyere alder, desto større risiko. Risikoen øker etter 35 år og enda mer etter 40 år. Eldre mødre får derfor tettere oppfølging under gravididet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #7 Skrevet 6. oktober 2021 Noen ting som autisme og intelligens er vel arvelig. downs er en feildelig av kromosomer i sæd eller eggcella, og angår kun det individet det gjelder.. men ved økt alder vil kroppen akseptere flere avvik - og dermed øker risikoen. mannen din har ikke trisomi av kromosom 21 uavhengig av hva hans bror eller søster har. Det er derfor ikke større sjans for han enn for andre. Anonymkode: 91ef2...c03
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #8 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Noen ting som autisme og intelligens er vel arvelig. downs er en feildelig av kromosomer i sæd eller eggcella, og angår kun det individet det gjelder.. men ved økt alder vil kroppen akseptere flere avvik - og dermed øker risikoen. mannen din har ikke trisomi av kromosom 21 uavhengig av hva hans bror eller søster har. Det er derfor ikke større sjans for han enn for andre. Anonymkode: 91ef2...c03 Kroppen aksepterer ikke flere avvik, det er eggkvsliteten som går ned. Anonymkode: 72447...4b8 1
Blod Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 Det er tre forskjellige typer Downs. Er bare en av dem som er arvelig(translokasjon). 1
Apis Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 Du kan diskutere behovet for å utrede og få veiledning om medisinsk genetikk med din fastlege, noe er arvelig og andre ting kan skyldes ulykker og sykdom under svangerskapet
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #11 Skrevet 7. oktober 2021 Det finnes arvelige kromosomavvik som kan gi utviklingshemming, som man også kan være bærer av uten å gi uttrykk for det. Men slike kan også oppstå spontant, så man har ingen garantier uansett. Selv har jeg noe gentull i familien. Av de tre jeg kjenner er en person svært påvirket mentalt. En person ganske påvirket. Det tredje var litt påvirket men høytfungerende, frem til en traumatisk hendelse som gjorde vedkommende mye mer påvirket. Deres mor, som er bærer, merker ingenting. Jeg kjenner en person med et kromosomavvik, riktignok med fysiske konsekvenser. Hen beskrev det som at en bit av et kromosom løsnet, og så festet seg igjen feil vei. Dermed blir alle genene baklengs, og genene på de to kromosomene stemmer ikke helt overens. Anonymkode: 50b5d...dda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå