Gjest Sur hundeeier Skrevet 1. oktober 2005 #1 Skrevet 1. oktober 2005 Nå har jeg hatt en Yorkshireterriertispe i noen måneder. Hun var ikke renslig når jeg fikk henne(hun er 1, 5 år), så jeg har jobbet med dette. Jeg har tatt henne ut regelmessig, og hvis jeg har tatt henne på fersken inne så har jeg irettesatt henne og tatt henne ut. Det eneste jeg har oppnådd ved dette, er at hunden har skjønt at det ikke lurt å gjøre fra seg inne når jeg ser på. Men i rom hvor jeg ikke er tilstede er det greit. Hva skal jeg gjøre for å få denne bikkja til å skjønne?
Teddy Skrevet 1. oktober 2005 #2 Skrevet 1. oktober 2005 Dum bikkje nei, men eieren bør kanskje lære seg noen basics for hundehold... For det første: Hunder skal ALDRI straffes for å gjøre fra seg inne. Da skjer det du opplever nå, hunden blir redd og gjemmer seg unna for å gjøre sitt fornødne. Start fra scratch, vær mye ute med henne og BELØNN når hun gjør fra seg ute. Inne ignorerer du og vasker med en gang (uten salmiakk), men begynn å vær oppmerksom på når hunden må ut. De gir fra seg mange tegn; Går rundt i ring, snuser i bakken, eller i ditt tilfelle forsvinner ut til et annet rom.. Da er det ut på tur og få godis og ros når den gjør det den skal der. Hun har rett og slett ikke forstått at det er ute man skal gjøre fra seg, ikke rart hun gjemmer seg unna inne da? Små raser er gjerne vanskelige å få husrene (liten blære og må oftere tisse) men med litt innsats er det ikke noe problem. Jeg regner med at du har vært hos veterinær og utelukket fysiske plager, såklart.
Gjest Varg-Menja Skrevet 1. oktober 2005 #3 Skrevet 1. oktober 2005 For å få hunden husren er det også viktig å lufte den ofte i begynnelsen. Dette er vel også en liten hund, så de må også luftes oftere. Stikk ut med henne 2-3 timers mellomrom på dagen, og gå en liten runde til hun har gjort fra seg. Da gir du henne mye skryt, eventuelt en godbit. Luft henne alltid som den første tingen du gjør på morgenen, og den siste tingen på kvelden. Dersom hun gjør fra seg om natta er det enkleste å legge ut noen aviser til hun har lært. En såpass voksen hund som ikke er husren krever litt ekstra jobb, men det er absolutt mulig. Og å straffe hunden gjør henne bare redd deg, og kan føre til at hun skvetter i ren nervøsitet.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 1. oktober 2005 #5 Skrevet 1. oktober 2005 Det skal ikke alltid være lett, og det er dumt at trådstarter blir kalt dum, alle har sine metoder, og man kan ikke vite alt her i verden... Jeg synes at den som svarte først på dette innlegget har har en bra fremgangsmåte på hvordan du skal få vesla di stueren Jeg ville prøvd det hadde jeg vært deg:) PS : Bikja di er jo rimelig smart da, som har skjønt at hun skal unngå å gjøre fra seg når du ser det Masse lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #6 Skrevet 1. oktober 2005 Hvordan kan man kalle en slik hund DUM ? Synes den har vært veldig smart jeg! Den har jo gjort akkurat det du har lært den. Nemlig å passe på å gjøre fra seg på et sted du ikke ser den.
Gjest sur hundeeier Skrevet 1. oktober 2005 #7 Skrevet 1. oktober 2005 Hei. Takk for de fornuftige svarene. Jeg har selvfølgelig ikke straffet hunden fysisk, kun snakket hardt til henne, og båret henne ut. Men som noen sa her, hun har tydeligvis reagert negativt på denne metoden. Skal prøve tipset med ros og godbit når hun gjør fra seg ute, samt gå ut oftere. Takk skal dere ha.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #8 Skrevet 1. oktober 2005 Om det er fysisk eller verbal straff har mindre betydning. Straff er straff.
Fauna Skrevet 1. oktober 2005 #9 Skrevet 1. oktober 2005 Et tips kan også være å bære henne ut når du ser at hun gjør fra seg inne. Ikke noe kjeft eller noe, bare ta og bær henne fort ut, og gå en liten tur. Om man kjefter på hunden når den gjør fra seg kan det faktisk føre til at hunden nekter å gjøre fra seg når den som kjeftet er i nærheten. Også på tur. Små hunder kan faktisk også holde seg lenge, så sant de er blitt stuerene. Har en dverschnauzer på et år, og han kan holde seg i 8 timer om han må være alene hjemme. Og rundt 6 timer selv om vi er hjemme. Han har etterhvert begynt å gå å sette seg foran inngangsdøra når han må ut på do. Veldig greit
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 1. oktober 2005 #10 Skrevet 1. oktober 2005 Straff er straff, men jeg skjefter på hundene mine når de gjør noe galt, når hundene "snkker" seg i mellom så er det heller ikke alltid en dans på roser.... Men alt til sin tid, og hunder reagerer forskjellig på straff.... Men min regel er at innlæring av ting skal alltid være positiv:)
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #12 Skrevet 10. oktober 2005 Eier som sier hunden er dum, vil jeg påatå er dumme sjøl. Hunden må jo bare på do. Du må jo reagere med en gang hvis du ahr en hudn som sliter med å holde seg. Den går vel ikke bare å driter uten å gi lyd fra seg eller virke 'virrete' i for veien. Hunden vår tisset noen få uheldige drøpp da den var liten liten.. å kom den ikke fort nok ut, sto den ved døra å trippet, samtidig som den rant litt.. Det var jo ikke hans skyld.. Han må jo få lov til å komme på do. Hjelper ikke å straffe en hund. Men vær bestemt, å få den til å forstå at den må ut. Belønn han og gi ros hver gang han går på do ute. Og hver litt flinkere til å slippe han ut. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå