Gå til innhold

Kjøkkenmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe kjøkkenmaskin. Har ikke mye egenerfaring, kun brukt en vi har arvet etter besta på hytten. 

Hva er viktig å se etter? Noen feller jeg burde unngå? 

Anonymkode: b3bcb...4ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du bruke den til? Har du sett for deg en prisklasse?

Mulig du har sett den, men her er test av forskjellige: https://www.tek.no/samletest/i/lAe8jA/test-av-kjoekkenmaskiner-2021

Selv er jeg fornøyd med min Kenwood, bortsett fra at den bråker en del. Bruker den til store deiger og jeg har også tilbehør som blenderkolbe som vi bruker en del. 

Anonymkode: 480dd...3bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde kenwood tidligere men gikk over til Ankarsrum. Det er de to beste maskinene jeg har hatt. Det viktigste for meg er at den er stødig ,bråker ikke altfor mye og at den tar store deiger. Jeg snuste litt på Kitchenaid og Smeg men de tar ikke like store deiger og derfor endte jeg opp med en Ankarsrum. 

Anonymkode: 40cd1...808

• Liker 2
Skrevet

Har en svært og kraftig Kenwood major, som jeg arvet en gang for en årrekke tilbake. Den bråker og er upraktisk størrelsesmessig, men den gjør jobben veldig godt, og den varer og varer - og varer 😄

Anonymkode: 48052...a0c

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk fra Kenwood til Ankarsrum da jeg hadde klart å slite ut Kenwood nummer to. Jeg er kjempefornøyd og kommer aldri til å bytte tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Har en Kenwood Cooking Chef XL, i den grad man kan ha sånne følelser for en «duppeditt»; jeg elsker den! Med innbygd vekt, induksjonsvarme fra 20 til 180 grader. Stor bolle, sterk motor osv. 

Anonymkode: 6875d...eb9

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Har lest testen, men så er det noe med å høre erfaringer etter langvarig bruk også 😊

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har en svært og kraftig Kenwood major, som jeg arvet en gang for en årrekke tilbake. Den bråker og er upraktisk størrelsesmessig, men den gjør jobben veldig godt, og den varer og varer - og varer 😄

Anonymkode: 48052...a0c

Høres ut som noe tilsvarende som den jeg har arvet fra besta 😆

Skrevet

Det viktigste er at maskinen har høy nok watt. Kenwood jobber jo i alt fra 600w-1700w. Kommet du til å bruke en mye til gjærdeiger etc?  jeg nok lagt litt penger i det og godt over 1200 w i hvertfall 

Skrevet
Palma skrev (4 minutter siden):

Det viktigste er at maskinen har høy nok watt. Kenwood jobber jo i alt fra 600w-1700w. Kommet du til å bruke en mye til gjærdeiger etc?  jeg nok lagt litt penger i det og godt over 1200 w i hvertfall 

Ja, definitivt mye gjærbakst 😊

Skrevet
6 minutter siden, Palma said:

hva med wilfa probaker med 700W? Wilfa probaker

eller Bjørn Teddy som er minst like kraftig, men 300w

Går utenpå alt av kenwood (som er gode maskiner) - beviser bare at watt alene ikke sier nok.

Anonymkode: 85964...dfd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

hva med wilfa probaker med 700W? Wilfa probaker

eller Bjørn Teddy som er minst like kraftig, men 300w

Går utenpå alt av kenwood (som er gode maskiner) - beviser bare at watt alene ikke sier nok.

Anonymkode: 85964...dfd

Kan du forklare meg? Så desse er like gode som maskiner med 1200w?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du forklare meg? Så desse er like gode som maskiner med 1200w?

Like gode, om ikke bedre.

Kraften i en motor avhenger ikke bare av antall watt, men enda mer av hva slags motor. Kjøkkenmaskiner med høy watt har en AC motor. Kjenner ikke til hva Wilfa har, men den andre det er linket til og Kitchen Aid som også har lav watt har DC motor. DC motorene er dyrer, men bedre.

En annen ting å se på er hvor på maskinen motoren sitter. På f.eks. Kenwood sittet den i selve kroppen på maskinen, kraften har da lang vei til eltekroken og mye kraft går tapt på veien. På KA sitter motoren i hodet på maskinen og kraften har ingen ekstra vei, men går rett ned i eltekroken.

Brukte disse maskinene som eksempel kun fordi det er de jeg selv har personlig erfaring med og kjenner best.

Anonymkode: 73814...4d0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Like gode, om ikke bedre.

Kraften i en motor avhenger ikke bare av antall watt, men enda mer av hva slags motor. Kjøkkenmaskiner med høy watt har en AC motor. Kjenner ikke til hva Wilfa har, men den andre det er linket til og Kitchen Aid som også har lav watt har DC motor. DC motorene er dyrer, men bedre.

En annen ting å se på er hvor på maskinen motoren sitter. På f.eks. Kenwood sittet den i selve kroppen på maskinen, kraften har da lang vei til eltekroken og mye kraft går tapt på veien. På KA sitter motoren i hodet på maskinen og kraften har ingen ekstra vei, men går rett ned i eltekroken.

Brukte disse maskinene som eksempel kun fordi det er de jeg selv har personlig erfaring med og kjenner best.

Takk for svar 😊 hvordan finner jeg ut hvor motoren sitter på andre maskiner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar 😊 hvordan finner jeg ut hvor motoren sitter på andre maskiner? 

Ved å se, kjenne hvor den er tungst eller spørre de som selger den.

Skrevet

Kenwood sine har dårlige drev, plastikkdritt. 

Du må nok bestemme deg for budsjett og bruk.

Jeg kjøpte en brukt kitchenaid artisan, den duger bra nok til vanlig bruk. Samtidig har man så mye ekstrating som kan kjøpes til.

Er selv vandt med proff-utstyr på jobben.

Anonymkode: 5d07c...6cd

Skrevet (endret)

Jeg er i alle fall kjempefornøyd med min Kenwood Chef XL. En skikkelig arbeidshest som passer meg utmerket. Det er ikke uten grunn at Kenwood ofte vinner testene. Skal du bake en del gjærdeig må du ha en kraftig maskin, mens hvis du bruker den bare til kaker og annet "lett" kan du ha nær sagt hva som helst. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (På 7.10.2021 den 21.05):

Jeg er i alle fall kjempefornøyd med min Kenwood Chef XL. En skikkelig arbeidshest som passer meg utmerket. Det er ikke uten grunn at Kenwood ofte vinner testene. Skal du bake en del gjærdeig må du ha en kraftig maskin, mens hvis du bruker den bare til kaker og annet "lett" kan du ha nær sagt hva som helst. 

Signerer denne 🙌🏼 Chef XL er uvurdelig her hjemme! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har obh nordica hercules som brukes daglig i 9 år.

Skrevet

Jeg har en Kitchen Aid Artisan 6,9 L. Kjempefornøyd med den. Den tar gjærdeiger tilsvarende 4 brød og det er nok for meg.

Anonymkode: 8bdb3...563

Skrevet

Har aldri hatt kjøkkenmaskin, men meldte meg inn i bokklubben nå for å få en 🙈
Tror den originalt koster 3k, og tror ikke den er sånn kjempebra, men kanskje jeg kan få litt bakeglede før den går dundas. Bli spennende å se! Vet ikke merket eller noe om den haha, men det er denne: 

Kjøkkenmaskin Chef Home med blender champagnefarget -        Leve Kjøkken

Den heter Kjøkkenmaskin Chef Home med blender

🤣

Anonymkode: c2b70...1e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...